• Anonym

Autistisk son - vilken försäkring har ni som täcker detta???

Kanske är i fel tråd och skriver men jag testar.

Jag har en fråga till er med barn med autism.
    I vilket försäkringsbolag har ni tecknat försäkring som täcker detta???

Jag har länsförsäkringar och det täcker inte autism tydligen. Har hört olika från olika personer..

Är lite nyfiken bara?

• Svar på tråden Autistisk son - vilken försäkring har ni som täcker detta???
  • Philippa

Jag har trygg-hansa och och fick igen ersättning när min son fick diagnosen autism...

Men om jag hade haft deras plusförsäkring hade jag fått ersättning...

• Sippan 81

jag har trygghansa och deras plustilläggsförsäkring vi misstänker att allt inte står rätt till hos dottern om man säger så... Men vi märker och är det autism får vi ersättning iallafall.

• Anonym

de flesta försäkringar täcker inte autism, adhd och liknande tyvärr. Trygg hansas plusförsäkring gör det, men jag tror inte man kan ta den efter diagnos eller problem börjat tyvärr

• Sippan 81

nej precis. Trygghansas plus ska tecknas innan barnet är 6 månader gammalt

• Anonym

det är ju inte samma sak som försäkring, men om ditt barn får en diagnos har du troligen rätt till vårdbidrag från försäkrigskassan. De flesta med autism får fullt vårdbidrag (ca 6000 kr / månad får man ut)

• Anonym (mormor)
    Anonym skrev 2010-05-12 12:31:16 följande:
    det är ju inte samma sak som försäkring, men om ditt barn får en diagnos har du troligen rätt till vårdbidrag från försäkrigskassan. De flesta med autism får fullt vårdbidrag (ca 6000 kr / månad får man ut)
    Knappast den funktionshindrades hela livstid väl?
  • kaffemamma

vi har fått fullt vårdbidrag tom han är 18. Efter det tar ett annat stöd över om det behövs tror jag.

• Anonym (mormor)
    kaffemamma skrev 2010-12-21 11:09:56 följande:
    vi har fått fullt vårdbidrag tom han är 18. Efter det tar ett annat stöd över om det behövs tror jag.
    T o m 18 år,  tack för det svaret!   Hoppas det är Plusförsäkring den unga familjen tagit,  livet tar inte alltid slut vid 18...
  • Anonym (k)

Efter att vårdbidraget tar slut finns möjligheten att söka assistansersättning, det kan man göra tidigare också om funktionshindret är stort. Sen finns bostadsbidrag, handikappersättning och annat. Min dotter som är vuxen med autism som en del av sitt mkt svåra funktionshinder lever ett bra liv i egen lägenhet (inte gruppboende) med assistenter till hjälp dygnet runt. Även föräldrar kan jobba som assistenter om man skulle vilja det.

Någon sjukdomsfallsförsäkring kunde vi däremot inte få till henne från något försäkringsbolag alls. Bara olycksfallsförsäkring. Hemförsäkring (lösöre osv) har hon som vem som helst.

• Blgebo

Vi har Trygghansa och plusförsäkringen (som när vi tecknade den hette ngt annat). Går vårdbidraget igenom (vilket det borde göra), så får vi 107000 från försäkringsbolaget.

• Anonym (mormor)
    Blgebo skrev 2010-12-22 11:14:55 följande:
    Vi har Trygghansa och plusförsäkringen (som när vi tecknade den hette ngt annat). Går vårdbidraget igenom (vilket det borde göra), så får vi 107000 från försäkringsbolaget.
    Menar du engångsbelopp?
  • Anonym (mormor)
    Anonym (k) skrev 2010-12-22 11:11:57 följande:
    Efter att vårdbidraget tar slut finns möjligheten att söka assistansersättning, det kan man göra tidigare också om funktionshindret är stort. Sen finns bostadsbidrag, handikappersättning och annat. Min dotter som är vuxen med autism som en del av sitt mkt svåra funktionshinder lever ett bra liv i egen lägenhet (inte gruppboende) med assistenter till hjälp dygnet runt. Även föräldrar kan jobba som assistenter om man skulle vilja det.

Någon sjukdomsfallsförsäkring kunde vi däremot inte få till henne från något försäkringsbolag alls. Bara olycksfallsförsäkring. Hemförsäkring (lösöre osv) har hon som vem som helst.
    Känner också flyktigt en kvinna som verkar ha egen lägenhet och antagligen en hel del assistenter.   Sett på Facebook att hon varit utomlands med assistenter.  

Vad jag undrar över är vilken inkomst den funktionshindrade får.  Det brukar ju vara ett försäljningsagrument när man skaffar barnförsäkring att den täcker upp så att den ynka ersättning   (sjukersättning?)  samhället tillhandahåller blir en mer rimlig månadsinkomst.
  • Anonym (P)

Jag har hört flera nämna att deras barnförsäkring gett samma belopp som de fått i vårdbidrag från försäkringskassan. Ett par med barn med downs syndrom upptäcktes deta hos sonen när han var 8mån, de får bra ersättning från sin försäkring varje gång de ligger på sjukhus. Vet också en vän som är ansluten till ett lärarfack, hennes dotter kommer få en fin klumpsumma om hon vid 18års ålder inte anses kunna försörja sig själv. Så det kan vara värt att kolla med facket om de har försäkringar.

• Anonym (k)

Det beror väl på vad man menar med en rimlig månadsinkomst, förstås. Aktivtetsersättningen man får ligger på 6000 kronor/mån, handikappersättningen är skattefri och varierar i steg. Det lägsta är 1300 kr, sen är jag inte säker på hur högt det kan bli. Min dotter har det lägsta och jag tror att det är 1/4 men jag är inte säker. Handikapptillägget baseras på merkostnader efter vad jag har förstått. Bostadsbidraget täcker det mesta av hyran upp till 5000 kr, däröver får man betala mellanskillnanden själv. En hyra på 5000 kr ger bostadsbidrag på 4500 ca. Assistansen är gratis och en hel del annat är också billigare för den som har aktivitetsersättning, tandvården till exempel. Om man vill delta i någon fritidsaktivitet eller motionsgrupp eller så som inte kommunen betalar får man hjälp till det med bidrag från Försäkringskassan, tex om man vill simma, rida, gå en kurs eller nåt.

Det är inte riktigt sant att "man inte får nånting" om man skulle bli funktionshindrad eller att man "måste kämpa" för sina rättigheter. Men man bör som förälder informera sig och se till att man vet vad barnet har rätt till, för det är inte så säkert att någon talar om det för en.

• Anonym (mormor)
    Anonym (k) skrev 2010-12-22 11:56:11 följande:
    Det beror väl på vad man menar med en rimlig månadsinkomst, förstås. Aktivtetsersättningen man får ligger på 6000 kronor/mån, handikappersättningen är skattefri och varierar i steg. Det lägsta är 1300 kr, sen är jag inte säker på hur högt det kan bli. Min dotter har det lägsta och jag tror att det är 1/4 men jag är inte säker. Handikapptillägget baseras på merkostnader efter vad jag har förstått. Bostadsbidraget täcker det mesta av hyran upp till 5000 kr, däröver får man betala mellanskillnanden själv. En hyra på 5000 kr ger bostadsbidrag på 4500 ca. Assistansen är gratis och en hel del annat är också billigare för den som har aktivitetsersättning, tandvården till exempel. Om man vill delta i någon fritidsaktivitet eller motionsgrupp eller så som inte kommunen betalar får man hjälp till det med bidrag från Försäkringskassan, tex om man vill simma, rida, gå en kurs eller nåt.

Det är inte riktigt sant att "man inte får nånting" om man skulle bli funktionshindrad eller att man "måste kämpa" för sina rättigheter. Men man bör som förälder informera sig och se till att man vet vad barnet har rätt till, för det är inte så säkert att någon talar om det för en.
    Tack,  det var lugnande information!
  • Anonym (k)

Vassego'! Glad om jag kan bidra med något!

• MMMMM

Men hur mycket behöver man gå ner i arbetstid för att ta hand om en atutistisk son. Det kanske är olika från fall till fall. MIn son går heltid på dagis nu, är det rekommenderat att han går ner i tid och får vårdnadstid hemma?

Svar på tråden Autistisk son - vilken försäkring har ni som täcker detta???