• maar

2,5 åring i trotsåldern, hur orkar man?

Vår lille kille som är 2,5 år har kommit i trotsåldern.. Han har alltid varit otroligt snäll, harmonisk och lätthanterlig. Har aldrig någonsin behövt höja rösten åt honom utan han lyssnar alltid och protesterar sällan. Han har alltid varit väldigt gosig och kryper mer än gärna upp i famnen. Men nu, sedan några veckor tillbaka, har han tagit ett steg in i vad man kallar "trotsåldern"...  ALLTING är "Nej" "Jag vill inte ha den" "Jag vill inte" "Jag kan själv" osv... Hinner knappt ställa färdigt en fråga innan han utbrister "NEJ!", även om det handlar om saker som han tycker om att göra! Han testar gränser och gör ALLT tvärtemot vad vi säger. Han ska inte byta blöja, han ska inte ha på sig kläder, han ska inte torka sig runt munnen..osv osv. Sedan vill han bestämma ALLT själv och får ett utbrott om man säger emot. Vi inser att detta är helt normalt i den här åldern och förstår att det är en fas som de flesta barn går igenom... Men hur orkar man? Jag känner mig helt slut. Försöker vara rättvis men bestämd men det blir otroligt många figher att ta sig igenom. Småsaker gör vi sällan till en stor grej, men att ta på sig kläder innan man åker till dagis är ju ett MÅSTE. Det hjälpter inte att säga till bestämt eller att lyfta upp honom och försöka klä på honom för då ålar han sig loss eller börjar skrika. Det hjälper heller inte att säga "Nähä, du får du gå till dagis utan kläder då" och gå därifrån för då säger han bara "Jaa!" och går mot ytterdörren i bara blöja? Ja.. ni förstår. Hemma går det an, men när man är ute bland folk.. Eller framför dagisfröknarna.. är mycket mycket svårare. Igår när jag skulle hämta honom på dagis börjar han storgårta och skrika "Jag vill inte gå heeem" "jag vill inte jag vill inte jag vill inte!!" ... Han sprang till fröknarna istället för till mig. Varför? Sen när vi väl kommit ut till bilen så är han precis som vanligt. "Heeej mamma!" och är superglad?

Antar att det bara är att kämpa på, men ibland känns det lättare sagt än gjort.

• Svar på tråden 2,5 åring i trotsåldern, hur orkar man?
  • Neta80

Förstår att det är tufft men du får försöka tänka att det gör honom till en självständig liten kille. Bra att du sätter gränser för det e A och O. Ta dock inte dom fighterna du inte tror att du ska vinna om du inte måste. Min son är också i den åldern och trotsig som attan. Igår t.ex. blev han så arg för att han inte fick dricka direkt ur juiceförpackningen så han hällde ut juicen på bordet och skrek sig igenom nästan hela middagen. Känner igen känslan av att inte orka mer och ibland känner man för att bara dra täcket över huvudet och vara ifred men nåt gör ju att man orkar och det är kärlek=)

• Helennnna

Hade kunnat vara jag som skrev det där. Min dotter var som din son innan. Nu är hon trotsig som synden, hon skriker "nej" så fort man kommer henne nära när hon vet att man ska göra något "tråkigt". Hon tror att hon bestämmer över allt och alla. Hon lyssnar inte när man säger till att sluta ... (med vad det nu kan vara). Raka motsatsen till hur hon var innan. Innan var hon den snällaste och mest lätthanterliga barn som fanns. Det blir tråkiga "bråk" varje dag. Det började för ett par månader sedan. Jag hoppas verkligen det går över snart. Hur länge brukar det sitta i ungefär?

Här om dagen när vi var på stan och handlade lite så fick hon ett "utbrott". Hon ville ha godis.. "Inte idag Ellie, det äter man ju på lördagar vet du. Kom nu så vi hinner ikapp pappa".. Vrååååååååååååååååååååål! Mitt inne i affären och alla vände sig om. Hon börjar slåss och skrika. "Ska du följa med, annars går mamma". Hón står kvar. Men efter nån minut följde hon med. Va pinsamt! Kommer ta flera dagar innan jag går med henne till affärer igen.  

• mkvp

Kan rekomendera att läsa Växa-inta lyda och Lotsa barn av Lars H Gustavsson. Ofta räcker det med en attitydförändring och ett annat sätt att uttrycka sig!

Svar på tråden 2,5 åring i trotsåldern, hur orkar man?