• Anonym (bekymrad)

Ni som lever ihop med en person som har ångest

Ni som lever ihop med en person som har ångest, hur får ni vardagen och kommunikationen att fungera bra? Har ni några tankar och råd till min make som börjar tycka att det är lite väl jobbigt att leva med mig som har GAD?

Alla tips, tankar, erfarenheter etc tas tacksamt emot.
  • Svar på tråden Ni som lever ihop med en person som har ångest
  • Anonym (GAD)

Hej

Jag lider också av det, min sambo tycker också att det är jobbigt. Men vi pratar rätt mycket om det.

På vilket sätt påverkar det eran vardag?
    GAD kan ju innebära så mycket....

• Anonym (bekymrad)

Tack för svar. 

Det är mycket som kretsar kring hygien så därför har det införts en massa regler (regler enligt honom - praktiska rutiner enligt mig, jag är hemmamamma och behöver praktiska rutiner för att vardagen ska flyta så att jag slipper hypertänka ang det också).
    Vare sig det är små eller stora beslut som ska fattas så blir det ofta en jättestor grej av det. Likaså när vi börjar prata om små saker så blir det många gånger en jättegrej av det hela och ofta gräl. Jag kan många gånger känna att diskussionerna och grälen bottnar i att han lägger över allt på mig på så vis att det är jag som skapar ALLT jobbigt eftersom jag har ångest och att han inte inkludera sig själv i ekvationen, att det faktiskt kan vara han som bidrar till att det blir jobbigt.
    Det är jobbigt i diskussioner (och jag älskar att diskutera och analysera - har väl till viss del att göra med min GAD också) när jag har svårt att hålla mig till ämnet då mina tankar och känslor hoppar från det ena till det andra och jag bara måste berätta.
  • Anonym (GAD)

Ok, då har vi inte riktigt samma.
    Jag har ångest och överdriven oro över sjukdomar etc.
    Så vi diskuterar mest, eller han pratar för att lugna mig. Jag lider av dödsångest och är rädd att mina nära och kära ska ha dödliga sjukdomar...

Men han blir givetvis trött på mig, och då håller jag igen och ventilerar mig på typ familjeliv och hos psykologen

Går du och pratar med någon? Medicinerar du?

Får jag fråga om du har några kroppsliga symtom av din ångest?
    Värk/yrsel/domningar etc=

• Anonym (bekymrad)

Jag medicinerar inte, pratar inte med någon - har gjort det innan sonen föddes och kände inte att det hjälpte särskilt mycket.

Jag lyssnar däremot sporadisk på en jättebra mental träning mot ångest samt styrkeltränar lite då och då - det hjälper mycket och kan lugna mig ett bra tag framöver.
    Yrsel,domningar, hjärtklappning, svettning, hyperventilerar, muskelvärk, huvudvärk - när jag får ångestattacker, inte annars.
  • Anonym (GAD)
    Anonym (bekymrad) skrev 2010-05-06 14:39:41 följande:
    Jag medicinerar inte, pratar inte med någon - har gjort det innan sonen föddes och kände inte att det hjälpte särskilt mycket. Jag lyssnar däremot sporadisk på en jättebra mental träning mot ångest samt styrkeltränar lite då och då - det hjälper mycket och kan lugna mig ett bra tag framöver. Yrsel,domningar, hjärtklappning, svettning, hyperventilerar, muskelvärk, huvudvärk - när jag får ångestattacker, inte annars.
    Du kanske borde testa medicin ? Jag har varit emot medicin men ska nu börja för att se om det hjälper

Jag har muskelvärk och domningar till och från hela tiden. Hur länge håller det i sig för dig? 
  • Anonym (bekymrad)

som sagt, jag har haft medicin och det hjälpte inte särskilt mycket

det varierar hur länge de fysiska symptomen i samband med en ångestattack varar - alltifrån 5-10 min till flera timmar
    jag har fått hjälp av KBT för många år sen men då trodde jag (och psykologen) jag var utbränd
    det låter jobbigt att ha de fysiska besvären så mycket
  • Anonym (GAD)

Ja det är jobbigt, framförallt eftersom min ångest har med dödsångest, skev sjukdomsupfattning osv. Därav är jag ju inte så säker på att det är pga ångesten jag har mina smärtor och domningar utan tror att det är typ cancer eller MS

Jag förstod inte att du hade ätit medicin, trodde du bara hade pratat med en psykolog. Hmmm, svårt att ge några bra tips och råd förutom att prata om dom. Men samtidigt är det viktigt att kunna lära sig att bära sina jobbiga känslor. Lära sig att hantera dom. Något jag har jättesvårt för.

Gå ut och gå mycket brukar också vara bra för syresättningen, jag ska ta en timmes promenad ikväll . Långsam och avslappnande, ingen stressad powerwalk här inte

Stressa inte upp dig, för det gör bara saken ännu värre.

Se till att få sova mycket så du är utvilad.

Jag har blivit erbjuden att ta med min sambo till psykologen för att han ska få lite mer inblick i vad denna sjukdom handlar om. Om du skulle ångra dig och gå och prata med någon kanske det skulle vara en idé?

Svar på tråden Ni som lever ihop med en person som har ångest