• BillyX

Har du tänkt King Louie som svart?

Läste i senaste numret av Pedagogiska magasinet om Disneyfilmer (barnfilmer i allmänhet) och vilken bild de förmedlar av svarta och vita, typ. Och då kallade de King Louie för ett riktigt klavertramp för att han vill bli "människa" och tydligen var det självklart att han var svart för att han diggade jazz? Har du tänkt honom som svart? Måste man göra det? Skapar man inte själv skillnader då? Och till min andra fråga; måste man göra tecknade DJUR som svarta eller vita? Kan de inte bara vara djur med olika människors röster?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-06 11:58
    Orangutang!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du tänkt King Louie som svart?
  • glasbubblan

Nä. Mer brunröd väl, eller? Brukar inte orangutanger vara det? Eller vad var han för sort?

Men Mowgli hade allt kunnat vara några nyanser mörkare, även om jag inte riktigt kan min Kipling och har alltså inte riktigt koll på i vilken del av Indien som Djungelboken utspelar sig... 
  • Clobberella

Jag tycker att det är ett riktigt klavertramp av Pedagogiska magasinet att påstå att svarta inte är människor. Han är en apa. Ingen har påstått att han är en människa och han kan därför inte heller ha en mänsklig hudfärg.

• BillyX
    Clobberella skrev 2010-05-06 12:01:08 följande:
    Jag tycker att det är ett riktigt klavertramp av Pedagogiska magasinet att påstå att svarta inte är människor. Han är en apa. Ingen har påstått att han är en människa och han kan därför inte heller ha en mänsklig hudfärg.
    Men att han symboliserar en svart människa och att han vill "bli människa" vilket skulle betyda vit eller?
  • Clobberella
    BillyX skrev 2010-05-06 12:03:26 följande:
    Men att han symboliserar en svart människa och att han vill "bli människa" vilket skulle betyda vit eller?
    Men Disney har väl aldrig påstått att han symboliserar en svart människa? Det är ju något Pedagogiska magasinet har hittat på. I så fall borde ju inte Mowgli heller vara en människa, han är ju mörk.
  • BillyX
    Clobberella skrev 2010-05-06 12:05:11 följande:
    Men Disney har väl aldrig påstått att han symboliserar en svart människa? Det är ju något Pedagogiska magasinet har hittat på. I så fall borde ju inte Mowgli heller vara en människa, han är ju mörk.
    Han är ju redan människa...
    alltså, jag tror inte du fattar riktigt.
    Louie framställs som en svart människa som inte passar in, som vill vara nåt annat än han är, för att människor är bättre. Jag tror på den teorin men är osäker på om jag håller med om den. Att Disney kan ha haft rasistiska undertoner på 40-toner tvekar jag inte alls på, tror knappast P M har kommit på det själv, utan skildrar andras redan befintlig kritik
  • Clobberella
    BillyX skrev 2010-05-06 12:10:26 följande:
    Han är ju redan människa... alltså, jag tror inte du fattar riktigt. Louie framställs som en svart människa som inte passar in, som vill vara nåt annat än han är, för att människor är bättre. Jag tror på den teorin men är osäker på om jag håller med om den. Att Disney kan ha haft rasistiska undertoner på 40-toner tvekar jag inte alls på, tror knappast P M har kommit på det själv, utan skildrar andras redan befintlig kritik
    Jag tycker inte alls att han framställs som en svart människa, jag tycker att han framställs som en apa. Annars måste ju jag vara svart enligt Disney eftersom jag gillar jazz.
  • Siamüsen

Disney-filmerna, de gamla var ju inte speciellt PK ur den synpunkten. Samma sak med korparna i Dumbo.

Jag tänker mig inte Louie som svart utan som en apa, men ska man tänka symboliskt och med den tidens anda så visst finns det konnotationer.

• Clobberella

Fast om Kung Louie verkligen vill bli människa så är det väl extremt osannolikt att han vill bli en VIT människa, han har ju förmodligen aldrig sett någon som är vit. Det enda logiska är att han vill bli indier och alltså någon nyans av ganska mörk.

• Vasen

Ja, det har jag. Inte pga att han vill bli människa utan för att Louis Amstrong sjöng hans sånger.

Jag har lite svårt att tycka att Disneys filmer är sådär helt neutrala och opåverkade av den tid de gjordes i också .

• Stårschan

Nej, han är en apa rätt och slätt. Men jag har hört att man inte ville ha med numret "Jag vill ju va' som du" i Kalle Ankas julafton för att det var sådan "negermusik".

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • enola

Nä, jag tänker bara på honom som en apa. Det är möjligt att det finns någon sorts symbolik men den har i så fall gått mig förbi.
    Däremot tror jag att han heter just Louie som en hyllning till Louis Armstrong, som ju gjort musiken till filmen.

• giftgrodan
    Siamüsen skrev 2010-05-06 12:14:10 följande:
    Disney-filmerna, de gamla var ju inte speciellt PK ur den synpunkten. Samma sak med korparna i Dumbo. Jag tänker mig inte Louie som svart utan som en apa, men ska man tänka symboliskt och med den tidens anda så visst finns det konnotationer.
    Vad är det med korparna i Dumbo?
  • Siamüsen
    giftgrodan skrev 2010-05-07 15:19:50 följande:
    Vad är det med korparna i Dumbo?
    De pratar som stereotypa svarta pa den tiden och sättet de är pa etc. Tror Dumbo är fran tidiga 40-talet. Manga av Disneys filmer är ju vâldigt stereotypa egentligen.

Maste ivâg nu men kan fôrsöka leta upp info sen om du är intresserad.
Svar på tråden Har du tänkt King Louie som svart?