• UnDeuxTrois

Betyder detta att mitt paket "fastnat i tullen"?

Någon som beställt från USA och kollat paketets färd på USPS hemsida och som kan tala om vad statusmeddelandet "Into Foregin Customs" betyder? Den detaljerade förklaringen är "Your item is being processed by customs. Information, if available, is updated periodically throughout the day. Please check again later."

Kommer jag få betala tull (suck, hade hoppats slippa det) eller betyder det bara att paketet "passerar genom tullen"?

• Svar på tråden Betyder detta att mitt paket "fastnat i tullen"?
  • UnDeuxTrois

Ingen som råkat ut för det här?

• UnDeuxTrois

Ja, det är ju hos tullen, det är uppenbart. Men passerar det bara förbi eller kommer jag att få ett brev där de kräver att jag betalar tull? Det är frågan. =)

• Pappa G

Ja de hanterar väl knappast paket för skojs skull, utan jag tror nog på det sista du nämner..

• Argo

*om du inte fått paketet än*

Det betyder bara att streckkoden på paketet har scannats av i den svenska tullen. Inget annat.

Vad de sedan gör med det vet vi inte. Det kan ligga på deras lager inför vidare transport. Det kan ha gått iväg från tullbygnaden. Det kan vara borttappat. Eller så sitter en inspektör och plockar isär paketet eftersom de misstänker narkotika.

• LyckligtSlut

Ja, jag skulle tro att den fastnat i tullen. Då får du betala summan vid dörren eller när du hämtar ut paketet. Jobbigt.

• UnDeuxTrois
    Argo skrev 2010-05-10 18:22:10 följande:
    *om du inte fått paketet än*Det betyder bara att streckkoden på paketet har scannats av i den svenska tullen. Inget annat.Vad de sedan gör med det vet vi inte. Det kan ligga på deras lager inför vidare transport. Det kan ha gått iväg från tullbygnaden. Det kan vara borttappat. Eller så sitter en inspektör och plockar isär paketet eftersom de misstänker narkotika.
    Plocka isär det får de gärna göra ... det innehåller bara tyg. Men det är alltså inte säkert att jag blir tvungen att betala tull? Statusen är fortfarande densamma.
  • UnDeuxTrois

Nej, nu har statusen ändrats. "Out of customs". "Your item cleared customs at 1:26 PM on May 10, 2010."

Kanske är här snart då. =)

• Argo
    UnDeuxTrois skrev 2010-05-11 11:30:59 följande:
    Plocka isär det får de gärna göra ... det innehåller bara tyg. Men det är alltså inte säkert att jag blir tvungen att betala tull? Statusen är fortfarande densamma.
    Nya kläder från USA skall tullbeläggas. Deklareras det däremot som "used cloathing" så ska det vara tullfritt. Har jag för mig.

Iofs gissar jag på att paketet kommer med en extra faktura på tull den här gången, emn det rä sällan som de kan inte kolla varje paket så oftast har man tur och slipper stickprovskontrollen.
  • UnDeuxTrois

Ja, det var det jag hoppades på!

Tydligen har de försökt leverera paketet nu ... igår när vi inte var hemma. Hm ... hur vet man vilket svenskt bolag som kör ut paketet?? Normalt sett görd dey ju bara ett leveransförsök, sedan får man hämta paketet själv.

• Baralillaalex

hej om det står såhär kan det vara för att det är misstänkt?
    beställde en airsoftgun från USA.

Om den klarar sig hur lång tid brukar det "oftast" ta innan den går ut från tullen? :P

2013-05-10 10:32 Stockholm EMS Under tullbehandling hos Posten AB 2013-05-10 03:42 Stockholm EMS Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering 2013-05-07 21:44 U.S.A. Försändelsen har kommit till avsändarlandets utrikesterminal för vidare transport till Sverige 2013-05-07 21:44 U.S.A. Försändelsen har lämnat sorteringsterminal i utlandet för vidare transport till Sverige 2013-05-06 14:38 U.S.A. Avsändaren har lämnat in försändelsen i utlandet

Svar på tråden Betyder detta att mitt paket "fastnat i tullen"?