• Lantani

Bo i oskarshamn?

Sambon blir eventuellt uppsagd från jobbet, men vi har ett val, det är att flytta till samma företag, men i oskarshamn.

Det är något vi allra helst inte vill, ska försöka med andra lösningar först.

Men jag är ändå lite nyfiken på hur det är att bo i oskarshamn?
    Vilka områden ska man kolla på hus ifall man inte vill betala jättemycket??
    Är lägenhet i centrum dyrt?

Ja hur är oskarshamn helt enkelt?

• Svar på tråden Bo i oskarshamn?
  • erikapika

Puffar upp den här tråden lite eftersom vi också eventuellt kommer att flytta till Oskarshamnstrakten pga jobb (skillnaden är att vi gärna vill det).

Jag har bara varit där en kort stund och minns att det var fint, men nu undrar man ju lite andra saker. Vår dröm börjar med lägenhet för att sen skaffa hus på landet eller i mindre samhälle utanför Oskarshamn, vad rekommenderas? Hur är priserna? Bra områden att bo i? Var ska man absolut inte bo och varför? Bra dagis? Vad kan man hitta på med två små?

Alla tankar välkomnas, det är så svårt att sitta här 30 mil bort och planera.

• Miss Cee

Kristineberg är väl det område som haft sämst rykte, men också lägre priser..
    Svalliden (området runt sjukhuset) är också en billigare del och rätt trevlig. den skulle jag rekomendera.

Enklast är ju att kolla priser på hemnet.

Ohamn är en bra stad, även om de största kedjorna inte finns (tex HM, Åhlens). Stadskärnan är mysig och småbutikerna finns kvar. På sommaren finns det hamnfestival, ett båtrace med en massa artister och underhållning, det kommer tivoli lite då och då till stan osv.

Aktiviteter som är barnvänliga:
    det finns en bowlinghall, lasergame, nytt badhus, "äventyrsbana" utanför stan, fina badplatser (Havsslätts camping), jättefina båtturer ut till naturreservatet Blå Jungfrun (Blåkulla ;)
    Sen går ju färjan mellan Ohamn och Visby, så det är ju ett lämpligt semestermål i framtiden. Du har även Astrid LIndgrens värld och Öland på hyfsat avstånd.

Hur långt ifrån (restid) Ohamn kan ni tänka er att bo erikapika?

• Lantani

Allting löste sig så bra att sambon fick jobb på samma ställe där han jobbat innan, men ett nytt företag, så nu har han jobb så att de räcker och bli över, 4 dagars ledigt och 19 dagars jobb (byta mellan 3-skift och 5-skift, sen kommer det bli 7 dagars jobb, 4 eller 5 dagars ledighet).

Så nu slipper vi flytta och har köpt hus inärheten av sambons jobb. Underbart!

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Miss Cee

Lantani >> Grattis, skönt att det blev som ni önskade :)

Erikapika>> du kan inboxa mig om du vill fortsätta samtalet :)

Svar på tråden Bo i oskarshamn?