• Anonym (Exsambo)

Empatistörning - finns det nåt diagnos namn?

Jag misstänker att min ex sambo har en lätt empatistörning,(kortfattat) han ser enbart till sitt eget bästa och kan inte sätta sig in i andras situation.
    Finns det nån diagnos, nåt namn på detta som jag kan googla på för att se om det är nåt han har och hur jag ska kunna bemöta det i sådana fall ?

• Svar på tråden Empatistörning - finns det nåt diagnos namn?
  • Anonym

Jag var ihop med en sådan person och vi fick ett barn , men det tog slut just för att han aldrig brydde sej om någon annan än sej själv. Han träffade en ny och fick ytterligare två barn, men det var något som inte stämde med barnen och mamman startade en utredning och kom fram till att pappan har assberger och barnen har ärvt det. Han uppvaktade inte ens sitt första barn på dennes födelsedag och än mindre de senaste barnen.

• Anonym (Exsambo)

Tack ! Ska sätta mig lite och läsa igenom när jag har tid.
    Anonym: Det har tagit slut mellan oss med just bla pga att han aldrig tar ansvar eller bryr sig om nån annan än sig själv. Han kan vara borta hela veckan på jobb, jag hemma med jobb, hus och x-antal barn och ändå behöver han komma ifrån på helgen...bara ETT exempel på många.

• Anonym (Exsambo)
    satakatse skrev 2010-05-06 17:47:09 följande:
    psykopat eller ashberger eller bara sjuk ego? (hoppas det blev något rättstavat)
    Hoppas ju inte på de två första men det tredje är ju inte heller bättre.
  • Anonym (Exsambo)
    Spexig skrev 2010-05-07 09:26:32 följande:
    Emotionellt instabil personlighet kan ha drag av detta.
    Det är så mycket som inte stämmer.

Känns som om han har lite av varje, kanske är det så att han är sjukt ego och bara inte har intresse för nån annan än sig själv
  • multivitaminjuice

Det finns många diagnoser låg empati stämmer in på, bland annat de ovanstående

Antisocial personlighetstörning (Psykopati) är ju det första man tänker på.

Asperger kan innebära att man har svårt att sätta sig in i andra människors situation, svårt för sociala koder osv men det behöver INTE inte betyda att man inte bryr sig om andra människor.

sen finns det också:
    sv.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk_personlighetsst%C3%B6rning

Men tänk på att man ska vara försiktig med att diagnostisera människor hur som helst, även när professionella gör det kan det bli fel.
    Eventuellt är han bara ett diagnoslöst ego.

• Anonym (Exsambo)
    multivitaminjuice skrev 2010-05-07 22:55:35 följande:
    Det finns många diagnoser låg empati stämmer in på, bland annat de ovanståendeAntisocial personlighetstörning (Psykopati) är ju det första man tänker på.Asperger kan innebära att man har svårt att sätta sig in i andra människors situation, svårt för sociala koder osv men det behöver INTE inte betyda att man inte bryr sig om andra människor.sen finns det också:sv.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk_personlig...Men tänk på att man ska vara försiktig med att diagnostisera människor hur som helst, även när professionella gör det kan det bli fel.Eventuellt är han bara ett diagnoslöst ego.
    Det är så mycket i alla diagnoser som inte stämmer så jag kan tänka mig att han "bara" är fruktansvärd ego trippad och tanklös.
    Ville mest "hitta" nåt att söka på för att se om jag kunde göra nåt men det är ju bara han som kan ändra sitt beteende.
  • Lakino
    Anonym (Exsambo) skrev 2010-05-06 17:35:34 följande:
    Jag misstänker att min ex sambo har en lätt empatistörning,(kortfattat) han ser enbart till sitt eget bästa och kan inte sätta sig in i andras situation.Finns det nån diagnos, nåt namn på detta som jag kan googla på för att se om det är nåt han har och hur jag ska kunna bemöta det i sådana fall ?
    borderline?

Borderline-personlighetsstörning (ungefärlig betydelse: gränsland), i dagligt tal endast borderline [’bo:ɖɘɭajn], är en personlighetsstörning som utmärks av svårigheter att hantera känslor, extremt svart-vitt tänkande och turbulenta mellanmänskliga förhållanden
Svar på tråden Empatistörning - finns det nåt diagnos namn?