• Theina

Utslag runt munnen och på kinderna..

Hej

Min dotter på 19 månader har sedan en tid tillbaka haft utslag i ansiktet, på kinderna och runt munnen.. det var först små prickar men nu är det större utslag och även under munnen på hakan.. någon som vet vad det kan vara eller haft samma bekymmer?
    Tacksam för svar
    /Sanna
    ♥ Linnéa 081005 ♥
  • Svar på tråden Utslag runt munnen och på kinderna..
  • ErikaCC

Vår minsta på 19 månader har haft det till och från, mycket nu under vintern. Jobbigt! Hon kliar upp sår om vi inte smörjer 2-3 ggr per dag.
    Enligt bvc har hon känslig hud.. det hade även jag och min man när vi var små. Torr hud och eksem.
    Även nappen kan påverka, eller när dom håller på få tänder, då det åker dreggel ner på hakan och nästan alltid är fuktigt där.

Så vi smörjer å smörjer, idomin, essex, inotyol, och ibland även kortison.

Vi hoppas att det ska bli bättre i sommar då det är soligt och mindre torr luft, eksem och känslig hud brukar må mkt bättre under sommarhalvåret. Sen får man hoppas att det växer bort...

• Imortaelis

Låter lite som napp utslag faktiskt. Min dotter fick något liknande när hon var yngre, och det försvann när hon inte fick ha nappen lika mycket.
    Kan vara värt att testa kanske? {#lang_emotions_smile}

• Angelfalls

min tös har precis samma
    använder inte napp, hon är 18 mån
    vet inte vad det kan va kommer å går

• Piff o Puff

Vår dotter hade liknande hela våren. VC sa att det var nappen och att vi skulle smörja med idomin/zinkpasta/kortison. Det hjälpte inte.

Tillslut provade vi att inte ge tomat eller röd paprika och det försvann nästan direkt. Kommer tillbaka på en gång om hon råkar få i sig tex tomat.

Det kan självklart bero på en mängd orsaker, men om inte nappen används särskillt mycket kan man ju prova tomatfritt en vecka och se om det blir bättre. (Det är inte en regelrätt allergi utan en överkänslighet som är väldigt vanlig hos barn, oftast växer den bort)

• Theina

Tack för era svar.. Jo hon använder väldigt mycket napp så då kanske det beror på det.. men utslagen sitter inte bara runt munnen utan även längre upp på kinderna där nappen inte är så att säga.. men oftast har hon napp!

♥ Linnéa 081005 ♥
  • 3 barns mor

kan komma av nappen och dregel. testa och smörj med Bepanthen salva

• Theina
    3 barns mor skrev 2010-05-07 12:37:14 följande:
    kan komma av nappen och dregel. testa och smörj med Bepanthen salva
    tack det ska jag prova med.. hon dreglar VÄLDIGT mycket nu på sista tiden faktiskt.. 
    ♥ Linnéa 081005 ♥
  • 3 barns mor
    Theina skrev 2010-05-07 12:55:02 följande:
    tack det ska jag prova med.. hon dreglar VÄLDIGT mycket nu på sista tiden faktiskt.. 
    hade det på dottern när hon dreglade mycket och hade napp. smörjde morgon och kväll och på henne hjäpte det.
Svar på tråden Utslag runt munnen och på kinderna..