• Smulisan

JÄTTE svullen mage i bara vecka 5!

I ungefär en vecka nu har jag haft ont i magen, några dagar av det när jag inte ens visste jag var gravid. Men dom senaste dagarna så sa det bara "poff" så var magen jätte stor.
    det ser ut som jag är i 5 mån ist för vecka...

Är det här något som kan hända i början såhär, eller är det något fel?
    Jag funderar på om det bara är förstoppning eller så, för jag är inte överhuvudtaget på toa så mkt, förutom att kissa hela tiden då.

Magen är hård och känns som lite "uppblåst"

Kan den växa bara sådär apropå graviditet, eller är det något annat som spökar?

• Svar på tråden JÄTTE svullen mage i bara vecka 5!
  • Cilla R

Lite kul att vi ställde i princip samma fråga

• Cilla R

6:e veckan... ser inte klok ut, var tvungen att panik köpa ett på byxor igår för att jag inte kom i min vanliga storlek.

• Smulisan

he, jo, jag vet... Har du hafft så länge eller bara några dagar som jag?
    Jag undrar vad det beror på?!

• Milda

Det beror på att alla organ har börjat flyttas om och då kan magen svullna upp. Oxå pga alla hormoner....

• Cilla R

Jag tycker den har växt succesivt. Fick reda på i förra vecka att jag var gravid, men jag misstänkte det lite eftersom min mage hade blivit större än vanligt men utan att jag hade gått upp i vikt. Nu har jag dock gått upp ett halv kilo, men det är väl kanske inte så mycket att knorra om.

• mimmipigg

En del BM säger att själva bebismagen inte kommer förrän v20 och innan det är det bara svullna/gasiga tarmar. Riktigt till v20 kanske det inte dröjer, men bebis är det nog inte än iaf.
    Tarmarna håller ju på och flyttar på sig så matsmältningen kan det bli lite si och så med... därav era svullna magar skulle jag gissa. Ofta går det ner efter några veckor och magen blir plattare igen, tills själva bebisen börjar puta (vanligast kring v17 tror jag men kan variera väldigt).

• Smulisan

MIlda- går det över snart? eller kommer det att va kvar tills man får den "riktiga" magen?

• Smulisan

TACK! då ser jag framemot mååånga veckor med gasig och uppsvälld mage, för att sedan ha fortsatt tjockismage,
    innan riktiga fina bebismagen kommer....!
    Hehe, riktigt kul att vara gravid jö!

• snutti

Jag har också fått uppsvälld mage, fy vad trist det känns, eftersom att det lär dröja ett antal veckor innan den liksom är "riktigt" bebbemage...
    Känner mig mest plufsig, tycker också att det borde ha ngt att göra med att det är svårare att gå på toa. Går kanske en till en och en halv gång i veckan...

• snutti

glömde säga att jag är i vecka 6 (5+1)

• Smulisan

Ja, Jag har alltid varit dålig på å gå på toa, men nu känns det ännu värre. Kissar ju hela tiden, men..... det andra är det värre med, en gång i veckan ungefär. Måste vara därför magen är som den är med.
    Tänkte ja skulle springa å köpa katrinplommon, så kanske det går bättre!

• vårsol

Jag tror att det går ner. I vecka fem hade jag massor av gaser i magen och den var större än vanligt. Nu i vecka nio är den nästan mindre än innan jag blev gravid.

• Smulisan

Jag känner redan att den har gått ner. Blivit lite mindre. Det finns kort på min uppsvällda mage under "graviditet" om någon är nyfiken. hehe.

• vadskajaghetadå

hej ja la precis in en bild i vecka 7 nu,,jag kan inte ha mina byxor,,jag har gått runt i mjukbyxor..känns helt knäppt såhär tidigt..men jag ser gravid ut tycker jag..hm...

• vadskajaghetadå

hej ja la precis in en bild i vecka 7 nu,,jag kan inte ha mina byxor,,jag har gått runt i mjukbyxor..känns helt knäppt såhär tidigt..men jag ser gravid ut tycker jag..hm...

• snutti

Jag har fått höra att man ska äta 7 dadlar per dag, det ska vara bra för både mor och bebbe. Då slipper man också pina i sig de äckliga katrinplommonen...

• Niquilota

Köp Inolaxol på apoteket (de gröna). Det är ett ofarligt medel som reglerar tarmfunktionen. Min mage har funkat tack vare dem. Det finns en massa annat man kan göra också om det funkar bättre för just dig, sök här på forumet.

Svullnaden går ner lite efter ett tag ...
    Annika

• lupus

Min mage var likadan. Är nu i vecka 19 och nu börjar det synas rejält. Glöm bara inte att även en gasig mage är ju indirekt orsakad av bebisen, så var stolta över den Lycka till!

• vadskajaghetadå

min blir bara större å större

Svar på tråden JÄTTE svullen mage i bara vecka 5!