• Jojo7777

Hur fasen delar man en Ipren supp? snabbt svar!

Vår dotter på snart 2 år har feber och vi har inte fått i henne så himla mycket, och hon har även kräkts upp lite. Var till läkaren idag som gav oss Alvedon och Ipren suppar för att få ner febern.
    På Ipren suppen ska hon bara ha en halv åt gången, och på förpackningen står det att den ska halveras i tvärriktningen, vad menas med det?? Ska den delas på tvären eller på längden??? Vi har provat dela den på längden med en vass kniv, men den ena halvan blev ju bara smulor då, och då går ju en halv till spillo varje gång....
    Ska den delas på tvären, men då är ju inte den biten som blir kvar "konformad" på ena sidan!!??
    Hoppas ni förstod hur jag menade.... Nån som vet??

• Svar på tråden Hur fasen delar man en Ipren supp? snabbt svar!
  • jos7979

Den ska dela längsmed, så att den blir en smal lång "skärva". Då är det halva dosen. Om man delar den på andra ledden, blir det ju olika mängd i delarna då de blir olika stora.

• jos7979

Postade lite väl snabbt Testa att kyla suppen innan du delar, så går det kanske lättare?

• Rosagul

när vi låg inne på sjukhus m mellanbarnet så klippte de av dem rakt av så det blev som två korta stumpar! (alltså inte längsmed ) Så har jag även gjort hemma
    Har ej testat längsmed men i mina öron låter det knepigare att få till - både rent delningsmässigt och vid själv införandet...

• mandelblomma

men tvärriktning betyder väl att man delar den mitt i??
    I alla fall så gör vi så på sjukhuset, delar mitt i och så har jag även gjort till mina barn.

• Gyllan

När vi var inlagda med dottern fick hon 1.5 sup alvedon, och de delade på tvären.

• Nenna B

Efter nästan ett helt paket slösat på att försöka dela en Ipren i tvärriktning så delar vi den numer bara på mitten (alltså inte längs med). På apoteket närmast oss sa de också att det var det lättaste sättet, men ville man dela i tvärriktning skulle man kyla suppen först.

Lycka till!!

• CillaPilla

Ja, dela den mitt i tu till två korta stumpar. Den ena halvan blir utan "kon" men går nog att använda ändå.... Jag brukar dock bara använda den "rätta änden" liksom.....Man får "slösa" lite helt enkelt.
    Hoppas hon kryar på sig!

• Linastrumpan

På mitt jobb (sjuksköterska) delar vi supparna tvärs över, alltså rakt av på mitten, men man får dela en liten bit högre upp då "toppen" är lite tjockare.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Linastrumpan

Om den ena änden blir lite väl trubbig kan man lätt forma till den lite då den blir mjuk av värmen från fingrarna

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
Svar på tråden Hur fasen delar man en Ipren supp? snabbt svar!