• eliza34

    Avvikande anatomi

    Undrar om det finns någon annan här som har en utvecklingsrubbning på livmodern? tex Uterus unicornis.
    Blev op för 2 v sedan pga graviditet i ett rudimentärt horn, dvs min livmoder hade inte utvecklats som den skulle när jag var foster utan utvecklat en större hålighet med en äggledare och en mindre vid sidan om med den andra äggledaren och nu hade ett befruktat ägg satt sig i den lilla livmodern. Var tyvärr tvungen att ta bort den lilla livmodern med graviditen i.
    Finns det någon annan som varit med om detta, statistisk är det bara ca 1 fall/ år i hela Sverige, men kanske det finns någon mer...
    Ni med uterus unicornis, har ni en eller två njurar? Väntar på MR för att själv få svar på detta.
    Är så oändligt ledsen över denna påtvingade abort.

  • Svar på tråden Avvikande anatomi
  • lullbubb

    Jag har också en unicornis, och en njure. Det ser rätt mörkt ut för mig på fertilitetsfronten, men det finns solskenshistorier här :) Sök på unicornis eller hjärtformad livmoder här på FL så hittar du mer.

    Förstår att du är ledsen.

  • Bliglin

    Hej! Jag har också en utvecklingsrubbning (även om jag inte använt det ordet förut men det är ju precis vad det handlar om) på livmodern. Jag har en uterus bicornis unicollis och har varit med om en liknande sak som du beskriver TS.


    Jag är jätteledsen för din skull!
    Vill bara säga att de flesta med bicornis/unicornis har samma möjlighet som de flesta andra att bli gravida och att många t o m går full tid med sina graviditeter. Annars är det väl främst risken för prmaturfödsel som man räds. 
    Jag tvingades göra en fosterreduktion i v 14 då jag blev gravid med tvillingar i mitt ena horn och fick sedan min son i v 27+1. Men att han kom så tidigt beror troligtvis främst på att jag också har cervixproblem pga en konisering jag gjorde för tio år sedan. Och min son mår finemang idag och har inga men av sin tidiga födsel (vad vi vet).
    Så jag är väl i och för  sig ett "dåligt" exempel. Men jag vet många som gått full tid med sina graviditeter i ett av hornen i en bicornis vilket ju i praktiken blir ungefär detsamma som att bli gravid i en unicornis.
    Min ena livmoder ligger ganska bra, mina andra snett ut åt vänster. Det var i den vänstra jag blev gravid och verkar ha mina flesta ägglossningar på den vänstra äggstocken. Så lite lustig såg jag ju ut i tidig graviditet när jag uppenbart hade magen rejält åt vänster.
  • eliza34

    Tack för era svar. Skönt att inte vara ensam. Räknade fram att det borde finnas strax över 1000 personer i Sverige med unicornis.
    lullbub, går du på några speciella kontroller pga en njure?
    Hoppas det kan gå bra för dig med graviditet i framtiden.
    biglin; så ledsamt med fosterreduktion men roligt att du fick en ändå!
    Jag har fött ett barn tidigare, vaginalt efter vändning så klart då den låg i säte, fullgången tid. Gick bra. Min livmoder såg oxå lite konstig ut, växte mest åt vänster och var assymetrisk över fundus. Tänkte att jag kanske kunde ha en uterusmissbildning men tänkte då ffa hjärtformad uterus, ingen vårdpersonal sa dock något om det och själv vill man ju att allt ska vara normalt. Fick dessuton hitta sätet själv, Bm sa att den låg med huvudet nedåt vilket den inte gjorde. Visste ju inte då att jag hade en uterusmissbildning, hoppas jag kan bli gravid igen, livmodern ska väl klara det(fast jag tänker att det kanske bara var en tillfällighet att det gick bra förra gången, ser ibland framför mig ett skräckscenario med utomkvedshavandeskap, upprepade missfall, prematurbörd, IUFD).
    Hoppas att ett ägg kan hitta in trots bara en äggledare, transperitoneal migration av ägg förekommer ju!
    Hur upplevde ni missbildningsdiagnosen, känner ni er annorlunda? Är ju inte en missbildning som syns men själv ser jag min livmoder framför mig hela tiden, har ännu lite svårt att fatta att den är annorlunda, har ju gått hittillls hela livet och trott den ser ut som hos alla andra, vet inte hur jag kommer ställa mig till ev njurmissbildningar. Vill ha två njurar som det ska vara!

  • lullbubb

    Jag upptäckte att jag bara hade en njure vid en annan kontroll, för ca tio år sedan,av en slump. Har aldrig lidit av det och skulle aldrig anat något. Oroar mig lite för hur den skulle orka med vid en eventuell graviditet, men det finns ju hjälp med drän och allt om det skulle krisa.
    Just idag känner jag mig rätt infertil. Jag har "träffat" (på nätet) några med unicornis som har barn, och ingen av dem har haft något problem att bli gravida. Vilket ju jag uppenbarligen har....
    Men om du klarat det så galant en gång borde det ju verkligen fungera igen, inget är ju annorlunda förutom vetskapen om det.
    Jag har också en skräckvision om hur en graviditet skulle vara. Jobbar på en antenatalavdelning och ser mig själv där alltför väl, med cervixinsufficiens och prematura sammandragningar. Har satt ribban vid vecka 30, då känns det rätt lugnt, det borde väl gå?
    Om jag hade barn hade jag nog inte känt mig så annorlunda, men nu gör jag nog det. Det är så snopet, för nästan alla infertilitetsproblem kan man ju få bukt med nuförtiden, m.h.a hormoner eller operationer eller donationer...men en livmoder går liksom inte att ersätta.

  • eliza34

    Hur upptäcktes din unicornis?
    Läste om uppföljning av njurdonatorer och att de rekomenderar årliga kontroller av BT, proteinurie, bglc. Tänkte att det kanske fanns något färdigt kontrollpaket? Har ju inga besvär från urinvägarna och kommer ju inte få plötsliga besvär även om det visar sig att det skulle finnas avikelser. De flesta med en njure får ju antagligen aldrig ens veta om det innan de dör, gamla.
    Lägger just nu ner rätt mycket tid på info sökning om detta, kan inte låta bli.

    Arbetar oxå inom kvinnomedicin, tycker det blir lite jobbigare pga det, började arbeta förra veckan efter op, bara grät hela vägen dit, där, och på kvällen hemma, blev bättre under veckan. Blev så påmind om allt när jag var där, allt handlar om graviditet där, går inte att glömma där!

    Förutsättningarna finns ju för en ny graviditet med normalt utfall med tanke på min tidigare obstetriska anamnes, skulle det vara en patient skulle jag ju säga att prognosen är god, kan bara inte ta till mig den informationen själv än.

    Du kan inte ha någon annan anledning till infert än anatomin?
    Själv har jag även PCOS, ibland haft upp till ett år utan mens, men oftast 5-8v mellan mens. Tog nästan 6 mån innan jag blev gravid i det rudimentära hornet, snopet! Förbrukade 9 paket CB LH stickor för att hitta två ÄL, där det tog på andra.
    Hade LH stegring nu innan helgen, hoppas det blir något av det, att det hittar in. Kommer vara så rädd för X, vet inte vad jag gör om det blir X, om det nu blev något alls.

    Vilken sida har du unicornen på? Hittade en artikel där det verkade som att det var vanligare på vänster sida, dvs avsaknad på höger.

  • lullbubb

    Min unicornis upptäcktes iom HSG (när man sprutar kontrast vätska för att de om det är stopp i äggledarna) och bekräftades med magnetröntgen.

    Det är ju stor skillnad på att ha en transplanterad njure och en egen, så länge den funkar klarar man sig ju bra på en. Min är lite större än vanligt också, den kompenserar väl.

    Jo, jag är på BB och antenatal, det är MYCKET bebis och graviditet där. Mysigt för det mesta, men jag är nog lite mer känslig för när föräldrar inte verkar glada för sina bebisar, eller inte vill vara med dem. Men jag vill INTE bli en bitter kärring.

    De prover som har tagits på mig/oss inför IVF visar inget annat "fel". Jag har tänkt tanken på PCOS, eftersom jag har lite problem med "skägg" och vikt. Men de gånger jag har gjort UL på äggstockarna syntes inget sådant heller.

    Min lilla halva sitter till höger :) Så vitt jag vet har jag båda äggstockarna, men bara en ledare.

  • Tistel

    Hej!
    Tack vare er har jag nu fått namnet på min missbildning: Uterus didelfys - 2 separata livmödrar.  I mitt fall saknas äggledare pga. utomkvedshavandeskap och vi kämpar på genom att vandra på IVF stigen.
    Min missbildning upptäcktes 2008 då jag opererades för akut tubaruptur.
    SKönt att läsa att man inte är ensam Solig
    Solskenskram till er!

  • Ullisa

    En gammal tråd men jag gör ett försök och hoppas på svar...

    Jag har Uterus Unicornis Unicollis. Det verkar som att jag äntligen, efter flera års försök, äntligen blivit gravid. Glädjen blandas med oron för hur det ska gå inte minst med tanke på UU:n. Är det någon som känner till en bra läkare/MVC som verkligen känner till UU där jag kan gå under denna högriskgraviditet? I Stockholm eller i närheten helst.

  • lullbubb

    Nästan ett år senare ser jag detta. Hoppas det gick bra för dig Ullisa.

    Själv har jag en snart tvååring, hon kom till med IVF och jag blev igångsatt vecka 41 :)

  • Ullisa
    lullbubb skrev 2014-06-26 07:53:25 följande:

    Nästan ett år senare ser jag detta. Hoppas det gick bra för dig Ullisa.

    Själv har jag en snart tvååring, hon kom till med IVF och jag blev igångsatt vecka 41 :)


    Och jag ser detta först nästan en månad senare...

    Vid VUL i vecka 8 upptäcktes det att graviditeten stannat av så nej, det gick tyvärr inte bra. Ruvar efter FET just nu, testdag i morgon. Hemmatest senast i morse visade minus så mina förhoppningar är inte så stora. Men på't igen bara, vi har två kvar i frysen!
  • Aurora1988

    Det var länge sedan någon skrev i denna tråd. Har själv fått veta genom spolning av äggledarna att jag har Unicornis. Ska röntgas för att få det bekräftat.

    Vet inte riktigt vad jag ska göra med den här informationen, fick även veta att jag har pcos.

    Är det någon som fortfarande läser detta som kan berätta hur det har gått för er?

Svar på tråden Avvikande anatomi