• Karolina75

Bebis med lårbensbrott??!!!

Min lilla tjej på 8 månader bröt lårbenet igår och fick det konstaterat idag efter många många timmar på akuten. Finns det någon mer med erfarenhet av lårbensbrott hos sin bebis?! Alla frågorna kom efter att vi lämnat sjukhuset... Hur pass allvarligt är det egentligen?! Tyder det på att hon skulle ha ett svagt skelett?! (Skadan uppkom så enkelt som att hon slant med ena foten när pappa hissade henne!) Är risken större att det drabbar henne igen?! Hur snabbt blir hon bra? Vi har fått ordniation att bara vara hemma och ta det lungt och så skulle vi tillbaka för ny röntgen nästa vecka. Finns risk att det uppkommer men av detta?!

Om någon har erfarenheter att dela med sig av skulle jag tacksamt ta del av dessa!!!

• Svar på tråden Bebis med lårbensbrott??!!!
  • galnevale

har inga bra svar faktiskt men min 1 åring bröt armen för 2 veckor sedan och då fick jag bara höra att det var så vanligt och att det inte krävdes så mycket.

Men det är ju skillnad på armbrott och lårbensbrott. Men förstår hur det känns för er i alla fall.

• Karolina75
    galnevale skrev 2010-05-07 13:08:27 följande:
    har inga bra svar faktiskt men min 1 åring bröt armen för 2 veckor sedan och då fick jag bara höra att det var så vanligt och att det inte krävdes så mycket. Men det är ju skillnad på armbrott och lårbensbrott. Men förstår hur det känns för er i alla fall.
    Gjorde de något åt armbrottet på sjukhuset?! Eller skulle det självläka? Mår han/hon bra nu?! När jag frågade läkaren om vad vi skulle göra så sa han bara att hon skulle ta det lugnt. Jag frågade hur jag skulle göra om hon ålade sig iväg och var för rörlig och fick då till svar att hon inte kommer ta sig någonstans med det benet. Men det är inte sant! Hon gör allt för att försöka krypa iväg trots sitt ben och ålar definitiv iväg! Hon verkar inte ha sådär särskilt ont faktiskt! Nu hoppas jag bara att benet inte lägger sig fel pga detta...

Hoppas er lill* har repat sig!
  • Coming Soon

Men hon är väl gipsad?

• Karolina75
    Coming Soon skrev 2010-05-07 19:05:18 följande:
    Men hon är väl gipsad?
    Nej - de gjorde ingenting på akuten! Vi ska komma dit nästa vecka för att se att allt läkt som det ska, men inget är gjort!
  • galnevale

vår tjej har en gipsskena. hon skulle ha den i 3 veckor och har nu en vecka kvar. hon hade ont den första veckan men gipset hjälpte mot den värsta smärtan. Nu kör hon på för fullt igen och skrämmer slag på mig {#lang_emotions_surprised}

Vet du om benet var helt av? eller som min tjej en green stick? för är det en spricka eller greenstick kanske de inte behöver gipsa om det inte stör barnet. Men de gipsar väl inte lårben på vuxna heller utan fixerar benet inuti bara. och är ert barns fraktur som min dotters så är den ju stabil och kräver inget mer.

Svar på tråden Bebis med lårbensbrott??!!!