• Anonym

Gratis bröstoperation?

Kan man få gratis bröstoperation via sjukhuset?
    Mina bröst har blivit total förstörda sedan jag ammat två barn, nu efter andra ammningen så är det ena brösten mycket mindre än det andra, och den större hänger så det sitter mycket längre ner en det lilla. Jag är 21 år och har aldrig mått så här dåligt, jag kan inte visa mina bröst för någon, jag blir gråtfärdig bara jag själv ser eller bara tänker på dom. Jag har inte råd att köpa nya bröst, ska jag behöva leva med dom här? jag tar heller bort dom helt alltså..

• Svar på tråden Gratis bröstoperation?
  • Anonym

Det är väldigt tveksamt att du skulle få nya bröst av landstinget, då ska det vara medicinskt motiverat. Du får nog bearbeta dina känslor istället om du nu inte vill ta ett banklån och fixa brösten.

• BillyX

Älska dem för det de gjort; gett mat åt dina barn. Har du en man så be honom kyss dem extra mycket. De förtjänar inga tårar, de är fina som de är!

• Anonym

Tyvärr kommer du nog aldrig få någon gratis bröstoperation av landstinget för att du mår dåligt över bröstens utseende....

Kan tänka mig att det skulle gå om det vore medicinskt motiverat, t ex om ena bröstet är så tungt att du skulle få ont i ryggen eller liknande. Men aldrig av kosmetiska skäl.
    Min vän fick en bröstoperation av landstinget. Det var för att ena hennes bröst var så stort att hon riskerade ryggproblem. Då opererades 250 g ur ena bröstet och nu är de lika stora båda två.

• Anonym (Hör dig för)

Det bästa är att du tar reda på om du kan få hjälp genom landstinget, pga du lider så mycket av din kroppsliga förändring. Du kan kanske få hjälp med att prata med någon först om dina känslor och därefter veta om du kan få hjälp med en operation. Annars får du nog lov att betala själv och i så fall antingen ta ett banklån (om det är ekonomsikt möjligt att bli godkänd för det) eller spara i några år.

• AnnelieTyresö

Be din man betala för ett par nya tuttar :)

• Anonym (Hör dig för)

Min syster fick, för övrigt, en operation genom landstinget (fick vänta i 1-2 år) eftersom hon hade stora bröst för sin i övrigt lilla, smala, kropp (alltså inte "ojämna"), vilket skapade ryggproblem. Det var för c:a 20 år sedan.

• Anonym

Det är väldigt väldigt svårt att få det betalt av landstinget. Det räcker inte längre med att bara må dåligt över det estetiska. Kan du inte spara ihop summan? Jag gjorde det som fattig student, så om jag kunde det borde de flesta kunna göra det. Dessutom finns det lån specifikt för plastikkirurgi.

• Elli47

Är det längesen du slutat amma? Jag hade ena bröstet mycket större än det andra efter att jag slutade amma andra barnet men efter nån månad så hade brösten jämnat ut sig. Tänkte bara om det kunde vara så för dig också...

• Anonym

min vän har fått 3 barn , ammat! hennes bröst e som påsar. hon mår psysiskt dåligt av det! skäms ! men hon fick ej gratis hon ska betala!

Men ring en läkare & pratat igenom de gjorde min vän!

• Anonym
    Elli47 skrev 2010-05-07 05:42:12 följande:
    Är det längesen du slutat amma? Jag hade ena bröstet mycket större än det andra efter att jag slutade amma andra barnet men efter nån månad så hade brösten jämnat ut sig. Tänkte bara om det kunde vara så för dig också...
    Nja det var för 2-3 månader sedan. Men tror inte den större kommer bli mindre.

Tack för svar alla.
Svar på tråden Gratis bröstoperation?