• 0fia

Hur skall jag veta om det är värkar eller förvärkar

Har hela natten haft återkommande mensmol. Återkommande mellan 8-30 min emellan. Har dock lyckats sova 3 timmar så exakt hur det var då vet jag inte... Men är det värkar eller förvärkar?

• Svar på tråden Hur skall jag veta om det är värkar eller förvärkar
  • MissLaila

Så länge värkarna är så pass oregelbundna så är det nog bara förarbetet inför förlossningen.. När värkarna börjar bli mer regelbundna så är det nära.. Om du känner att någon ska kolla dig så ring till förlossningen så får du en kontroll där dom kollar hur täta och kraftiga värkarna är, dom kan även kolla om livmodertappen är mogen..
    Vilken vecka är du i?

Jag har fått barn två ggr och mina igenkännande förlossningsvärkar har varit som en riktigt kraftig mensvärk precis över hårväxten där nere...

• Spexig

Är det förvärkar kommer de att lägga av, är det början till en förlossning kommer de inte lägga av. Trist, men enkelt.

Hade själv två 12h-pass med förvärkar i v 39 och 40 innan hon till slut bestämde sig för att komma ut i v 42. Men de första 8-12h var likadana varje gång.

• gelemamman

dom säger ju att värkarna är "riktiga" och att det är dags att åka in när det är 3 minuters uppehåll och värkarna är ihållande i 40 sek.

• 0fia

Jag är på BF +8. Så riktigt värkar behöver inte vara starkare en mensmol? Så länge de är regelbundna alltså...?!

• Bubbis10

Ts

tro mig när din förlossning sätter igång så känner du det, finns inget annat att jämföra med i det läget, din molvärk kan som ngn sa vara förberedenade, såvida du inte får en lättare förlossning. Men när de riktiga värkarna kommer så tro mig-det känns! å dom är mkt täta. lycka till....

• Spexig
    Pregga skrev 2010-05-07 08:31:38 följande:
    Ts tro mig när din förlossning sätter igång så känner du det, finns inget annat att jämföra med i det läget, din molvärk kan som ngn sa vara förberedenade, såvida du inte får en lättare förlossning. Men när de riktiga värkarna kommer så tro mig-det känns! å dom är mkt täta. lycka till....
    Ja, alla säger det, men så var det verkligen inte för mig, det började med (för?-)värkar i två dygn som hela tiden blev starkare och starkare och mer och mer smärtsamma.
    Sen kan jag hålla med om att det var väldigt tydligt när den aktiva fasen satte in, men det var bara för att helt plötsligt blev värkarna totalt regelbundna, inte alls för att de gjorde ondare eller kändes på ett annat sätt än de gjordt en halvtimma tidigare.

Men det är säkert olika.
  • Pickeli

Svårt det där med förvärkar och "riktiga värkar". Mitt vatten gick så vi åkte in till förlossningen för att de tvar lite missfärgat. Jag hade vad jag trodde var förvärkar, det tog en kurva och det visade ingenting så det sa dessutom att de tvar förvärkar. Hade inte speciellt ont heller. Sen efter någon timme så kollade dem hur öppen jag var och då var jag öppen 6 cm, ctg visade fortfarande ingenting för att min livmoder låg baklutad. Jag hade alltså haft riktiga värkar hela tiden.. Men från 8-10 cm då började det göra riktigt ont. Men krystvärkarna var värst så det där är individuellt vad man själv känner.

• Bubbis10
    Spexig skrev 2010-05-07 08:45:48 följande:
    Ja, alla säger det, men så var det verkligen inte för mig, det började med (för?-)värkar i två dygn som hela tiden blev starkare och starkare och mer och mer smärtsamma. Sen kan jag hålla med om att det var väldigt tydligt när den aktiva fasen satte in, men det var bara för att helt plötsligt blev värkarna totalt regelbundna, inte alls för att de gjorde ondare eller kändes på ett annat sätt än de gjordt en halvtimma tidigare.Men det är säkert olika.
    oj, ok..ja det e nog mkt olika det där som du säjer...mitt vatten gick ju, å sen satte det igång mkt fort..å det kändes..
  • Bubbis10

Ts

som du ser så e det riktigt olika..hihi men vilken V e du i nu då?

• Jossofräs

För mig kändes det nästan likadant, förutom att när jag hade riktiga värkar så kändes det som att jag var bajsnödig samtidigt! :P

Svar på tråden Hur skall jag veta om det är värkar eller förvärkar