• Pigelinen

När började ert barn sova i "vanlig" säng (från spjällsäng till annan)

Som rubriken säger, när flyttade ert barn över från spjällsängen till en vanlig säng? Kommentera gärna hur det gick och varför ni valde just då.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När började ert barn sova i "vanlig" säng (från spjällsäng till annan)
  • Taurus

jag vill gärna veta om man vågar byta redan när barnet är 1 1/2???

• Pigelinen
    Taurus skrev 2010-05-07 08:35:48 följande:
    jag vill gärna veta om man vågar byta redan när barnet är 1 1/2???
    det är det jag också vill veta Vår dotter är precis mellan 1½-2 år.. och jag funderar på det. Hon sover hela natten i sin säng o egentligen är det ingen panik, men vi har lånat spjällsäng så det känns som om det kanske är tid att lämna tillbaka sängen och då vill jag veta om viska köpa en vanlig eller spjällsäng...
  • Taurus

Vi kommer få ett syskon när min son är 18 mån, och känns onödigt att köpa en spjälsäng till om man ändå får byta min sons säng, så funderar på en vanlig till honom

• Alcarinque

När dottern var 2 år klättrade hur ur sin spjälsäng och vi åkte och köpte en ny. Där sov hon en natt och menade sedan att hon minsan skulle sova i "bebissängen" i fortsättningen Eftersom vi inte hade flyttat ut den ur rummet fick hon göra det och där sov hon i nästan ett år till utan tillstymelse till att klttra ur igen Men vid tre år så var hon allt för lång för den och vi tog bort henne. Inte helt okej enligt henne dock, haha.

♥ Alva 060307 ♥ Lillasyster med BF 100802 ♥
  • Pigelinen
    Alcarinque skrev 2010-05-07 08:42:01 följande:
    När dottern var 2 år klättrade hur ur sin spjälsäng och vi åkte och köpte en ny. Där sov hon en natt och menade sedan att hon minsan skulle sova i "bebissängen" i fortsättningen Eftersom vi inte hade flyttat ut den ur rummet fick hon göra det och där sov hon i nästan ett år till utan tillstymelse till att klttra ur igen Men vid tre år så var hon allt för lång för den och vi tog bort henne. Inte helt okej enligt henne dock, haha.
    UNDERBART, låter som om ni har en dotter med lite vilja
  • knäppisen

Visst vågar man det. Vi bytte vid 1,5 års ålder. Nema problema.

• Alcarinque
    Pigelinen skrev 2010-05-07 08:43:57 följande:
    UNDERBART, låter som om ni har en dotter med lite vilja
    Haha, ja det skulle man ju kunna säga

Ni kanske skulle kunna prova på något vis om det funkar att sova utan? Bara en madrass på golvet eller så? Ofta funkar det ju bra att byta
    ♥ Alva 060307 ♥ Lillasyster med BF 100802 ♥
  • vittra

Varför skulle man inte våga byta vid 1½ år?? Personligen tycker jag det är sent!

Vi bytte vid 14 mån och skulle ha bytt betydligt tidigare om vi hade vetat hur mycket bättre hennes sömn blev... visserligen sov hon mest i vår säng innan ändå, men brukade somna i spjälsängen och kvällarna var rätt struliga emellanåt. Med nästa bebis har vi troligtvis inte spjälsäng alls, vill inte spärra in mitt barn på det sättet igen, utan kommer samsova med oss och när h*n verkar redo så blir det istället växasäng eller juniorsäng direkt, möjligtvis en madrass på golvet.

Många barn kräver stor rörelsefrihet och jag tror därför att det i de flesta fall är bättre att byta tidigt än att ha barnen i spjälsäng i flera års tid!

• Kazeer

Äldste sonen fick sin nya säng i 2-årspresent och slutade då att sova i spjälsängen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • glasbubblan

Äldsta tog vi bort spjälsängen för när han var 11 månader (klättrade/ramlade ur den). Å andra sidan fattar jag inte varför vissa ungar har spjälsäng tills de är tre. Möjligen om det går att ta bort ena sidan...

Svar på tråden När började ert barn sova i "vanlig" säng (från spjällsäng till annan)