• Anonym (Liten Familj)

Är det verkligen rimligt att de äldre barnen ska agera barnpassare till sina yngre syskon i en större familj?

Bara för att mamma och pappa ska/vill ha massa ungar så ska de äldre barnen automatiskt ta hand om sina yngre syskon för att mamman eller pappan har fullt upp med annat.

Är det verkligen det lite större barnens lott att agera extramamma/pappa till sina yngre syskon bara för föräldrarna skaffat fler än de har tid att se efter?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det verkligen rimligt att de äldre barnen ska agera barnpassare till sina yngre syskon i en större familj?
  • Anonym

Ja, jag tycker det är rimligt inom normala gränser...

Vad är det för fel att lära barnen att ta ansvar??

• AmandaBrun

Nej självklart är det inte rimligt.

Blir lika lessen varje gång jag ser barn ute med sina mindre syskon, ofta sent på kvällen i tron om att dom ska se efter varandra.

Tänk om något skulle hända det mindre barnet. Vilken börda att slänga över på ett barn.

Barn ska vara barn inte ha vuxnas ansvar.

• hic sunt leones

Nej det är inte okej men antagligen oundvikligt. Håller med ovanstående, tänk om något händer just då, man gör inte så mot sina barn.
    Ansvar kan de lära sig på andra sätt, mindre syskon är inte deras ansvar.

• LittleMsSunshine

Nej, absolut inte. Barnen ska aldrig behöva lida för att föräldrarna väljer att skaffa för många barn. Det finns massor av andra sätt att lära barn ta ansvar än att låta dom ta hand om sina syskon..

• Mummyfied

Nej barn ska aldrig ansvara för andra barn. Hjälpa till i hushållet och med enklara saker kring ett lillasyskon tycker jag dock känns rätt självklart, inom rimliga gränser. Men det gör man ju oavsett om man har ett syskon eller fler.

Men som storasyster själv kan jag säga att det inte är särskilt kul att bli tilldelad rollen som den som alltid ska hålla koll och säga till när någon gör fel. Barn ärju fortfarande barn även om de råkar vara äldst i syskonskaran.

• Anonym (Liten Familj)
    Anonym skrev 2010-05-07 10:12:28 följande:
    Ja, jag tycker det är rimligt inom normala gränser...Vad är det för fel att lära barnen att ta ansvar??
    Ja ansvar är bra men då anser jag man skaffa en hamster eller kanin som de kan lära sig ta hand om. De ska inte valla runt sin 1-åriga lillasyster/lillebror. Det är vuxna som ska passa sina barn.
  • Anonym
    Anonym (Liten Familj) skrev 2010-05-07 10:25:41 följande:
    Ja ansvar är bra men då anser jag man skaffa en hamster eller kanin som de kan lära sig ta hand om. De ska inte valla runt sin 1-åriga lillasyster/lillebror. Det är vuxna som ska passa sina barn.
    Vad är det för ålder på det syskon som vallar runt sitt 1-årige syskon?
  • Anonym (Liten Familj)
    Anonym skrev 2010-05-07 10:51:17 följande:
    Vad är det för ålder på det syskon som vallar runt sitt 1-årige syskon?
    Det var bara ett ex.
    Har sett barn i 5-6 års åldern som gått ensamma med sina betydligt mindre syskon utan att man anat ngn vuxen i närheten.
  • MassiiMotoo

Nej jag tycker inte att det är okej bara för att dem är många syskon så ska det vara ungefär som en självklart att de äldre barnen ska passa varandra.

jag har en granne som har jag vet inte hur många barn riktigt. Och jag ser ALDRIG föräldra ute med barnen utan det är barnen som leker med varandra hela tiden.Inget fel på detta säger ni. Nej men när 2 åringen i familjen rymmer bokstavlingen över en tafikerad väg flera gånger så är det ungen på 10 år som springer och hämtar VARJE GÅNG! Inte okej!

• Anonym (Liten Familj)
    MassiiMotoo skrev 2010-05-07 11:00:15 följande:
    Nej men när 2 åringen i familjen rymmer bokstavlingen över en tafikerad väg flera gånger så är det ungen på 10 år som springer och hämtar VARJE GÅNG! Inte okej!
    Det är ju horribelt!{#lang_emotions_yell} Vem ska ställas till svars om ngt händer?
Svar på tråden Är det verkligen rimligt att de äldre barnen ska agera barnpassare till sina yngre syskon i en större familj?