• smugs

Kan en 1-åring sova endast 1 gång/dag?

Undrar om det är okej för en 1-åring att sova en gång/dag? Fram till nu har han sovit en gång på fm och en gång på em men vi märker att han inte är trött kl. 19.00 på kvällarna då vi vill att han ska gå och lägga sig. Någon som kan tipsa :)

• Svar på tråden Kan en 1-åring sova endast 1 gång/dag?
  • Stor mamma

låt han ha sin egen sovrytm, störinte barnens rytm. Dom ändrar den själva sen eftersom

• hic sunt leones

Det är helt okej om han klarar av det. Våran började sova en gång per dag runt den åldern, ung. mellan 12-14. Det gick inte längre att få honom att somna på em så då blev det en gång mitt på dagen istället.

• Rockan

Ja, absolut. Mitt barn har bara sovit 1 gång om dan sen hon var 9-10 månader.

• Cecese

Sonen 1,5 år har sovit en gång om dagen sen han var runt 7-8 månader så visst går det med en gång om dagen för en del barn.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Moyo

Vår dotter har haft långa sovpass sedan hon var liten (två-tre timmar). När hon var ca 1 år bestämde hon mer eller midre själv att bara sova ett pass efter lunch.

Vissa dagar fick vi ändra tillbaka (om vi vaknade jättetidigt på mogonen eller sovit dåligt i allmänhet), men övergången gick i övrigt bra.

Testa att ändra rutinerna och se om han orkar, annars är det ju bara att ta en paus och försöka igen sen.

• doriah

Absolut - jag tror mina började sova efter lunch nån gång runt året...

Elsa och Lovis mamma
  • carola1977

Ja absolut. Emilia fick lunch tidigare i 1-årsåldern (runt kl 11) och sov sedan ca 2 timmar efter lunch istället för ett pass på förmiddagen och ett på eftermiddagen.

• BrunoBus

Min son är 13 månader nu och är i nån övergångsfas... brukar sova vid 10 och sen vid 15, en timma varje gång. Beroende på vad vi gör på dagarna är han olika mycket trött.. ska börja lägga honom efter lunch så fort min bebis har tittat ut, då är det lättare att röra på sig och vara ute på förmiddagen och sen lunch, sen sova.. Det märks att han sover mer när vi är ute, han springer runt med så han är helt slut när jag lägger hoom nu. även på kvällarna..
    Ni får testa er fram :) Lycka till!

♥ Maxx 20090409 ♥ Bebis BF 20100505 ♥
  • La Lola

Såklart.

Varför skulle det inte gå?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Triple Trouble

våra tvillingar började på dagis vid 13 månader, då funkade det bra för den ena att bara sova en gång, den andra somnade ibland ute i vagnen innan lunch. Tyvärr var det ingen skillnad i hur de sov på natten, de somnade lika sent och vaknade lika mycket.

• Lisa1976
    Stor mamma skrev 2010-05-07 10:54:28 följande:
    låt han ha sin egen sovrytm, störinte barnens rytm. Dom ändrar den själva sen eftersom
    Håller inte alls med. Min son var 1 år när vi märkte att han inte ville sova kl 19 utan var uppe till 21 nånting. Det tog 1-2 veckor att vänja om honom. Att hålla uppe honom till 1130 ge honom lunch och sen lägga honom var svårt i början, så det gällde att sysselsätta honom. Vi gjorde grejer hela förmiddagen, var på öppna förskolan mm så att han inte kom på sig själv med att vara trött. Efter 2 veckor var allt helt ok och har sovit från 19-7 med middagssömn ca 12-14 sedan dess.
    Det är värt allt besvär! Plötsligt har du hela kvällarna för dig själv! LYCKA TILL!
  • Nattis90

Min son på 1år och 6mån sover 2 timmar på dagen .. Somnar vid halv 7 sen på kvällen :) Om jag skulle låta han sova 2 gånger om dagen skulle han aldrig somna sen på kvällen . Pröva med att låta ditt barn bara sova 1 gång om dagen då ska du se att han/hon deckar direkt vad 7 :)

• La Lola
    Lisa1976 skrev 2010-05-07 11:41:19 följande:
    Plötsligt har du hela kvällarna för dig själv! LYCKA TILL!
    Låter tråkigt i mina öron.
    Skulle Hedda lägga sig runt 19 skulle hennes pappa få träffa henne i 1½ timme bara...
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Sandra N

min pojke sover natten 20-05. Sen fm pass 7.30-9,30 o en gång till 13-14, om jag inte väcker honom kan han lätt sova 2timmar på em oxå men då märker jag att han inte vill sova på kvällen. Jag skulle önska att han sov fler timmar på natten ist för på dan.. ska pröva låta honom sova färre timmar alt kanske bara 1gång/dag o se om det hjälper..  

• Linastrumpan

Det är ok. Min dotter 15mån har sedan några mån tillbaka börjat sova 12-14, men om vi är ute o går på fm kan hon somna till i vagen vis 9.30 och sova 45 min, ibland sover hon 45min till vid 14.30 då, ibland är hon vaken hela dan. Sover sen på kvällen 19.30-05.30

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
Svar på tråden Kan en 1-åring sova endast 1 gång/dag?