Kallbadhus när man e gravid?
Någon som vet ifall man kan basta och bada kallbad när man e gravid? Är i vecka 5+1 nu
Någon som vet ifall man kan basta och bada kallbad när man e gravid? Är i vecka 5+1 nu
Absolut! Jag har själv badat kallis under hela min graviditet. Jag blev gravid i december, så jag har badat i 2-gradigt vatten vid flera tillfällen. Nu är det ju lugnt, för vattnet är mycket varmare. Vet inte var i Sverige du bor, men här nere i Malmö är vattnet 12-15 grader nu.
Det man ska tänka på när man är gravid är att man kan få lättare att bli yr, så man ska ta det lite lugnt i bastun och gå ut och hämta frisk luft så fort man känner sig snurrig. Dessutom ska man vara noga med att dricka ordentligt hela tiden. Sen kan man ju också tänka på att inte doppa huvudet när man går ut och badar. Men alla de här föreskrifterna gäller ju förstås annars också, bara det att man ska vara lite försiktigare som gravid eftersom man kan vara känsligare...
Vad man också kan tänka på är att man kan få sammandragningar av temperaturskillnaden när man går ut och doppar sig, fast det är när man har gått lite längre i graviditeten, och kanske mest på vintern då.
Bästa rådet är nog helt enkelt att bada på och känna efter vad kroppen säger.
Jag har läst någonstans att gravida inte ska bada kallt o tom passa sig för att bada för tidigt på sommaren...varför kommer jag inte ihåg nu..vet bara att jag sett det någonstans.
Tänk på att inte bli FÖR kall, så att du får urinvägsinfektion! (De som säger att man INTE får UVI av att bli våt och kall kan komma till mig, jag är ett levande bevis på att det är så...) UVI ska helst undvikas under graviditet...
På tal om urinvägsinfektion så är det ju faktiskt bättre att bada kallis än som vanligt på stranden. På kallis är man ju naken, men på stranden (och på badhuset) springer man ju omkring med en våt och kall bikini/baddräkt mellan benen. Sen är det klart; vet man med sig att man har lätt för att få UVI ska man naturligtvis vara extra noggrann med att torka av sig och inte sitta ute på kallt underlag för länge.
Och det där med att inte bada kallt är för att man ökar risken för sammandragningar. Men det är som sagt lite senare i graviditeten än v.6. Är själv i v.27 och får absolut inga sammandragningar av att bada i havet (men så är det ju ganska varmt nu också). Dessutom är det väl himla individuellt, så om man bara lyssnar på sin kropp är det ingen fara. Jag frågade min BM om det här redan i vintras och hon sa att det inte var nån större fara, trots att det då bara var 2 grader i vattnet. Dock tyckte hon att jag var lite knäpp som frivilligt ville gå ner i så kallt vatten
En läkarkompis meddelade mig att jag fick inte basta i vecka 20-22. För det var ngt med utvecklingen av ryggmärgen då... inget problem för mig. Jag hatar att basta!!
Vad gäller att bli kall så är det säkerligen för urinvägsinfektionerna som ngn skrev ovan. Jag lovar, det vill ni INTE ha.