• Anonym

0,0 på högskoleprovet..aldrig känt mig så värdelös.

Fanns inget forum detta inlägg passade i så jag bara valde nåt..........

Sedan jag fick mitt resultat ifrån högskoleprovet i förrgår, har jag deppat ner mig totalt. 0.0... 1 poäng ifrån 0,1... Hur lyckas man? Det var första gången jag gjorde det och jag visste att det oftast inte går så bra första gången...men jag trodde aldrig att det skulle gå SÅHÄR dåligt. Jag vågar och vill inte berätta för en enda människa vad jag fick för resultat. Alla frågar men jag vill inte svara. Jag skäms inför andra och jag skäms inför mig själv. Jag vill bara gräva ner mig.. känner mig så fruktansvärt ledsen och deppig. Mitt självförtroende sjönk till botten och jag vet inte hur jag ska kunna släppa detta. Det ekar i mitt huvud hela tiden.. 0,0, 0,0, 0,0... Är jag verkligen såhär dålig? Jag är 22 år och vill komma in på en utbildning till hösten... det kan jag ju glömma nu. Jag tappade plötsligt all motivation till att börja plugga igen. Även om det är en stor dröm. Jag blev helt avskräckt från att göra provet igen till hösten. Vad ska jag göra? Vad ska jag säga? Mina föräldrar, syskon och vänner frågar hela tiden om jag fått mitt resultat. jag vill inte berätta. men det känns inte bra att ljuga ihop något heller. Har aldrig känt mig så värdelös.

• Svar på tråden 0,0 på högskoleprovet..aldrig känt mig så värdelös.
  • RosaNapp

Men du har inte bara fört över svaren fel då? Har isåfall hänt fler än dig.

• Anonym (been there)

Både jag och min kompis lyckades skriva 0,0 på högskoleprovet för några år sedan.
    Men vi gjorde om det gång på gång, lärde oss hur det var upplagt. Pluggade på gamla prov osv.
    Mitt senaste resultat var 1,3 och kompisens 1,1 så det blev bättre för varje prov.
    Ge absolut inte upp, ge det lite tid.

• Danitra

Oj, vad jobbigt!

Men när du orkar så ska du försöka se det här som en utmaning. Om du vill plugga så behöver du öva upp dig på att läsa framförallt (beroende på vilken utbildning så kanske även matte). 
    Börja läs dagstidningar, facktidningar inom det området du vill utbilda dig inom, titta på nyheterna varje dag osv.
    När det gäller att berätta för släkt och vänner så kan du ju välja på att inte skämmas och bara berätta. Eller så kan du ljuga, dom måste ju inte veta sanningen.
  • Anonym

Förstår hur du känner det. Har dock inte gjort högskoleprovet, men presterat dåligt på nationellaprovet i  matte B, hade 2 rätt...Jag berättade som det var och ingen har någonsoin sagt något. Jag läser kursen nu och har nu en lärare som peppar mig till tusen, även fast jag inte presterar bra på vissa av proven.

Jag tycker att du inte ska ge upp studierna för en sådan sak. Ibland har vi våra "dåliga" dagar och högskoleprovet är fruktansvärt svårt har jag hört. Det går faktiskt att plugga till högskoleprovet....till viss del iaf... Gå in på gamla prov på nätet och gör dem flera flera ggr, så kankse det går bättre i höst. Hur du ska berätta för dina nära? Ja antingen säger du som det är, eller så säger du att dina resultat inte blev som du förväntat dig, att du vill ha bättre poäng och gör därför om de i höst.

Ge inte upp tjejen...kämpa på!!

• Anonym

Jag vet inte om det hjälper dig på något sätt, men förra året när jag läste på komvux, så var det en kille i min klass som fick 0,2. Han var helt normal på alla sätt, fick G:n och VG:n i betyg (vi läste Matematik D, Fysik B, Kemi B och Biologi B, och det var en hel del som blev underkända eller fick göra omprov för att få G, så den här killen klarade sig alltså relativt bra), var snäll och trevlig och ganska rolig. Det var ingen som tyckte att han var värdelös när han berättade vad han fått för poäng. Visst, vi skrattade lite och tyckte väl att det var lite märkligt att han fick så dåligt resultat, men jag tror inte att det var någon som tänkte att han var dum i huvudet eller att han inte skulle klara att läsa vidare eller något sådant. Vi kände ju honom och visste att han inte var efterbliven på något sätt.

Jag tror säkert inte att din familj och dina vänner kommer se ned på dig om du berättar vad du fick. Säkert kommer de bli förvånade, och tänka "va, hur kunde HON få så lite?", men det är ju en bra reaktion, för det visar ju att de trodde att du skulle fått mer.

Vad hade du tänkt plugga sedan? Har du någon möjlighet att komma in med hjälp av dina betyg, eller kan du läsa upp några ämnen?

• Anonym (Blåst..?)

Oj jag kan förstå din besvikelse och alla andra käsnlor som dyker över dig faktiskt.... jJg har inte gjort högskoleprovet än men "tänkt" så många gånger... fasen ta mig att jag aldrig kommer längre än till tanken, du kom ju i alla fall iväg och gjorde provet
    men på senare tid har jag gått in och kikat på gamla prov (ett steg i rätt riktning ) och jösses säger jag bara Det var inte något jag var beredd på alls, alltså upplägget osv. förtsa testet jag gjorde gick åt pipsvängen kan jag säga Min man asgarvade åt mig Jag har goda betyg i det mesta, anses som en kunnig och allmänbildad tjej (33år...) och ändå gick det åt pipan kan jag säga. Andra provet jag gjorde gick något bättre. Så det behövs nog en del övning för att få in "tekniken" just för de proven inbillar jag mig Ge inte upp!! testa igen!!!! Förr eller senare funkar det bättre Kram o lycka till

• Anonym (högskoleprovet)

deppa inte! Jag fick också urdåligt- bara 0,4! Jag har precis läst tre år på gymnasiet, jag gick ut med 20 MVG och 4 VG. Då har jag läst på tre olika skolor! Jag måste har gjort något rätt-eller?

Det var första gång jag gjorde HP provet, utan att vara förberedd, Jag villa göra det i alla hast för att komma med i ett urval till när jag nu sökt högskolan. Så oavsett hur dåligt man gör ifrån sig är det en klar fördel att ha gjort HP provet. Nu är jag med i två av tre urval i intaget och kommer troligtvis in på mitt snitt som är 20,63.

Hela HP provets upplägg var jättekonstigt tycker jag, hade svårt förstå på vilket sätt man ska lösa uppgifterna. Skulle nog kunna tänkt mig gå en förberedande kurs i just HP provet, eftersom man kan träna sig till bättre resultat som vissa faktisk gjort. Är övertygad att man gör bättre ifrån sig nästa andra, tredje gånger så jag kommer definitivt försöka igen, men då mera förberedd. Ta praktisk hjälp av någon som gjort det nya provet och som klarat  bra resultat. Tror även det handlar en hel del om att plocka bort de alternativ det inte är, sedan får man färre svarsalternativ- som gör en mindre förvirrad.  Själva frågorna är ju inte svåra egentligen, men man har bråttom, blir stressad och gissar sig fram till svaret.

Jag vet av erfarenhet att jag har dåligt självförtroende, tror inte jag ska klara det, fast jag visat på gymnasiet att jag är bättre än de flesta. Här måste man vara mer förberedd och jag är säker på att du kommer vara sugen övertyga dig själv om att så dålig är du inte!! Gör om provet det kan ju knappast bli sämre....och va förberedd.

Lycka till och deppa inte- det är det sista du behöver just nu!

Svar på tråden 0,0 på högskoleprovet..aldrig känt mig så värdelös.