• skoladan

Förnamn som är geografiska

Här kommer några förnamnsförslag som har det gemensamt att de är geografiska:

Världsdelar:

Amerika/America
    Australia
    Europa

Stater i USA:

Montana (lite tveksamt då Montana kan låta som monta=mens)
    Dakota (lite tveksamt om o uttalas som å på svenska)
    Florida
    Louisiana
    Arizona
    Texas
    Virginia
    Georgia

Städer i världen:

Paris    (Frankrike)
    Odessa    (Ukraina)
    Savannah   (USA)
    Constanta   (Rumänien)
    Florens    (Italien)
    Larissa    (Grekland)
    Riga       (Lettland)
    Valencia   (Spanien)
    Nancy    (Frankrike)
    Denver    (USA)
    Tacoma    (USA)
    Alexandria   (Egypten)
    Kendall      (USA)
    Havanna  (Kuba)
    Ravenna (Italien)
    Verona (Italien)
    Vienna  (Österrike)
    Accra  (Ghana)
    Kinshasa  (Kongo)
    Samara (Ryssland)
    Jerevan  (Armenien)

De flesta namn går nog som flicknamn, men Texas, Denver, Arizona, Kendall  och Jerevan kan gå som pojknamn, eventuellt fler

• Svar på tråden Förnamn som är geografiska
  • shitvadjaghatar

Fy tusan, jag tycker nog det ena var värre än det andra
    Kinshasa och Riga? Hua!

Har ett favvonamn på flicka som är en storstad men det håller jag för mig själv.

**BF 4/5-2011**
  • DenNamnbitne

Svenska städer,mm skulle säkert också kunna vara namn:

Kalmar
    Luleå
    Umeå
    Mälaren

eller

Oslo
    London
    India
    Italia
    Helvetia
    Hiberia
    Britannia
    Germanica
    Hellas
    Persia

men egentligen så är det väl ganska knepigt med ortsnamn som förnamn. Det blir lite kul med: Hej jag heter Hellas Bäckström eller Persia Andersson:)

• skoladan

Helvetia var ju i alla fall ganska kul. På en jättejobbig unge då helst.
    Men India finns det dom som heter och för den delen America också och Europa. Hört talas om "Europa och tjuren"?
    Mälaren är inte nån svensk stad precis, men Atlanta då? Som i Atlanten. När man tänker efter så är de flesta svenska sjöar och vattendrag i bestämd form: Vänern, Vättern, Storsjön, Lagan, Nissan, Ätran, Viskan. Det lämpar sig därför inte så bra som förnamn, tycker jag, Men det är klart det finns förnamn som är i "bestämd form" som
    Stellan, Bojan, Stickan,.
    Om vattendraget var i obestämd form skulle man kunna ta åtminstone Viska, det går väl lika bra som Tindra. Väner skulle också gå, kanske, men inte Storsjö, va.

• Bluemint

Vilhelmina har vi ju här i Sverige. Rätt sött, fast jag gillar tvåstaviga namn bättre.

• Sanfrid

Sofia

Sydney
    Carolina
    Georgia
    Miami
    Siena
    Vienna
    Italia (nästan iaf....)
    Asia
    Ireland
    Milton
    Milan/Milano
  • DenNamnbitne
    skoladan skrev 2010-05-07 22:04:53 följande:
    Helvetia var ju i alla fall ganska kul. På en jättejobbig unge då helst. Men India finns det dom som heter och för den delen America också och Europa. Hört talas om "Europa och tjuren"? Mälaren är inte nån svensk stad precis, men Atlanta då? Som i Atlanten. När man tänker efter så är de flesta svenska sjöar och vattendrag i bestämd form: Vänern, Vättern, Storsjön, Lagan, Nissan, Ätran, Viskan. Det lämpar sig därför inte så bra som förnamn, tycker jag, Men det är klart det finns förnamn som är i "bestämd form" som Stellan, Bojan, Stickan,. Om vattendraget var i obestämd form skulle man kunna ta åtminstone Viska, det går väl lika bra som Tindra. Väner skulle också gå, kanske, men inte Storsjö, va.
    Nej Mälaren är ingen stad. Jag skrev städer, mm. Men skulle det inte va lite kul om någon presenterade sig som-

-Mälaren Isaksson tex?
  • rasajj

Dallas
    Diego
    Angelos

men annars sa ar det ju manga namn som ar 'geografiska'.

Skog
    Berg
    Strom
    Stig
    Sten
    osv.

Det ar val vanligast som efternamn i svensk tradition, men de finns ju aven i Svenskan.

Aven om det ar mer generella geografiska namn.

sophisticated laziness doesn't come naturally; it takes cultivating
  • BillyX

Mariefred
    Emmaboda

De tycker jag är fina :) Kanske man kan omvandla det sistnämnda till Emmabeda? :)

• skoladan
    BillyX skrev 2010-05-08 23:21:28 följande:
    Mariefred Emmaboda De tycker jag är fina :) Kanske man kan omvandla det sistnämnda till Emmabeda? :)
    Ja. det blir som ett dubbelnamn Emma-Beda. Men Mariefred är ju bra egentligen. lika väl som man kan heta Frideborg och Fredrika så borde Mariefred gå, eller kanske Mariefrid, eller Marie-Frida
  • Apolline

Lise Berg och Göte Borg finns ju också.

Och tvillingarna Svea & Göta Land.

• Sandrisen80

Tirana
    Luanda
    Santiago
    Valencia
    Alanya

• Sandrisen80

Glömde ett namn...

Athena

• Lojjsan8
    DenNamnbitne skrev 2010-05-07 18:15:36 följande:
    Svenska städer,mm skulle säkert också kunna vara namn: Kalmar Luleå Umeå Mälaren eller Oslo London India Italia Helvetia Hiberia Britannia Germanica Hellas Persia men egentligen så är det väl ganska knepigt med ortsnamn som förnamn. Det blir lite kul med: Hej jag heter Hellas Bäckström eller Persia Andersson:)
    Finns en i Göteborg som heter Luleå
Svar på tråden Förnamn som är geografiska