• Min högsta önskan

Håller på att tappa rösten.. Tips någon?

Det började igår kväll. Blev allt hesare och hesare. I morse lät det som om jag kommit i målbrottet, rösten bar inte alls. Och nu är den snart borta, kan bara viska fram det jag vill säga.
    Det är antagligen en förkylning som satt sej på stämbanden, då jag kännt mej lite hängig och haft lite ont i halsen några dagar. (plus att barnen varit förkylda och febriga i veckan)

Någon som har något bra tips på vad man kan göra för att få rösten tillbaka, eller åtminstånne kunna göra sej hörd igen?
    Receptfria mediciner som underlättar?
    Husmorsknep?

Jag vet att det bästa är att vara tyst, och låta rösten vila. Och det försöker jag göra, men det är lättare sagt än gjort när man är ensam med två småbarn...

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden Håller på att tappa rösten.. Tips någon?
  • Kinya

Du ska absolut INTE viska!

I övrigt så var det enda rådet jag fick av läkaren när jag fick inflammerade stämband att vara helt tyst i en vecka.

• Min högsta önskan
    Kinya skrev 2010-05-07 14:04:44 följande:
    Du ska absolut INTE viska! I övrigt så var det enda rådet jag fick av läkaren när jag fick inflammerade stämband att vara helt tyst i en vecka.
    Ok. Tack för svaret.
    Problemet är att det inte kommer att funka att vara tyst en hel vecka.. Måste ju prata med mina barn. Och de är för små för att förstå att jag inte får prata..

Varför ska man inte viska föresten?
  • Kinya

Det är mer ansträngande för rösten att viska än att prata normalt.

• JellyBean

Ha halsduk på dig eller något som varmer halsen hela tiden.

Sen drick Te.

En av mina vänner är såmgerska och hon säger att hon gör så när det börjar dala..ooch jo milda halstabletter, bara för att ge extra smörj.

• Veladis

Säger som ovanstående - inte viska! Det är mer ansträngande för rösten!

Annars (och det är inte ofta man säger såhär och menar väl, så missförstå mig inte nu) är det helt enkelt bäst att hålla käft helt enkelt!
    Dricka avkok på ingefära och honung lenar rätt bra tycker jag...

• linjes

vatten med honung i

va tyst så mycket det går

• Min högsta önskan
    Tack för era tips!
    Har köpt honung och halstabletter för att lindra lite..
    Sen får jag väl helt enkelt försöka va tyst så mycket som möjligt! (vilket kommer att bli oerhört svårt för mej! Jag som älskar att prata! )
    Kommer väl funka någorlunda nu i helgen när sambon är hemma. Det blir värre till veckan (om jag inte hittat rösten tills dess) då jag blir själv med barnen på dagarna
    Har sett till att vi har papper och penna framme, så jag kan ge order till sambon i helgen, genom att skriva istället för prata.
Svar på tråden Håller på att tappa rösten.. Tips någon?