• Nomaden

Ost som bott utanför kylen en natt?

Ja visst!, glömde jätteosten på 2 kg på diskbänken innan jag gick och sov......

När jag hittade stackarn var han mjuk och fisljummen. Kan man äta honom ändå fast man är gravid? Eller passar han bäst i ex varm potatisgratäng nu efter detta traumatiska öde?

Hade ni vågat äta den? är i vecka 14-15

• Svar på tråden Ost som bott utanför kylen en natt?
  • La Lola

Jag skulle inte vilja äta den som ogravid ens.....just för att den stått o blivit äcklig.
    Det är knappast nån fara för listeria (tror jag).

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Nomaden

Ok...

det är vanlig hushållsost. Kan jag använda den i mat? ex pizzakorv?

• Pappa G

Hur lugnt som helst..

Efter några timmar i kylskåpet noterar du ingen skillnad..

Jag kan avslöja för dig att just ost tillhör det som man på butikernas lager först lämnar utanför, om det brister på kyllagringsutrymme..

• Svana

I t ex Spanien förvarar man ostar i rumstemperatur, så din ost går nog att äta :)

• Hannathu

Det är ingen fara att äta honom men han lär inte vara lika god som innan.

riv ner den värsta biten och ha i gratänger, på pizza etc  och ha mittbiten på macka

• OMWF

Men vad är pizzakorv för något?

You're a wanker number nine!
  • M2003

Mums, sådan ost är ju som godast! Ingen fara att äta! Risken är väl bara att man äter upp den i ett enda nafs när den är så där jum-jumt rumstempererad. I mitt tillståd gärna med ett stort glas rödvin .

Det ä som sagt inga problem. den har återhämtat sig efter några timmar i kylen.

• Nomaden

Tack flickor och pojke!!! vad skulle man göra utan er?!!

Pizzakorv, det är världens lättaste . Först krossade tomater med oregano, salt och vitpeppar. Sen skivad falukorv över det. Sen toppar man med massa ost. in i ugnen. Makaroner är gott till . Finns säkert massor av namn för denna rätt men vi säger pizzakorv här hemma

Svar på tråden Ost som bott utanför kylen en natt?