• flumhum

kan killar ha två ringar?

Min sambo och jag funderar och planerar lite för vårt bröllop.
    men vi har fastnat på en fråga, jag tycker han kan ha sin förlovnings ring + vigselring.
    han påstår att han bara kan ha vigselring.

hur är det nu? kan killar ha två ringar eller måste vi köpa en hel ny åt honom? eller kan vi ta förlovningsringen och bara skriva i datumet för bröllopet?.

jag personligen tycker inte våra förlovnings ringar är så snygga men vill ju ändå att han bär den då vi köpte dem tillsammans.

• Svar på tråden kan killar ha två ringar?
  • Nattögat 64

(eller kan vi ta förlovningsringen och bara skriva i datumet för bröllopet?.)
    Hej så som du skrev gjorde vi !

• Mornie Alantie

Ni gör exakt som ni vill. Det finns inga regler. Han kan ha 17 ringar om han så vill, eller ingen.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Maltedensalte

Det går absolut inte för sig. Ringen ska vara en symbol för det heliga förbundet ni tänkt åta er. Så gör det rätt ifrån början!

• Nyfiken gul

man gör precis som man själv vill.

Min man ville inte bara vara förlovad utan ville också ha en vigselring så han har två ringar precis som jag.

just nu verkar det dessutom gå lite mode i sånt också så dom allra flesta killar väljer idag att ha just två ringar.

vill han ha bara en ring så kanske han kan välja en ny ring och som kanske är lite bredare än den vanliga ringen

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • BuoBä

Det vanligaste i Sverige förr var att mannen behöll den släta förlovningsringen och skrev i även vigseldatumet. Kvinnan fick ytterligare en slät ring vid vigsel.

Nu för tiden gör man precis som man vill. Behåller, byter ut, sätter i en sten, har två ringar, eller någon annan variant man kommer på.

• flumhum

två ringar tycker jag skulle se bra ut iaf. :D

Men ska man då välja en smalare ring eller en lite tjockare och bredare? :S

jag vet vilke vigselring jag vill ha men till honom är det svårare.

• BuoBä
    flumhum skrev 2010-05-07 16:49:50 följande:
    Men ska man då välja en smalare ring eller en lite tjockare och bredare? 

Beror ju lite på hurdana fingrar han har vad som ser bra ut. Bästa är nog att prova lite med gamla ringar, eller gå till en guldsmed och be att få prova där. Det ska ju kännas bra också. Breda ringar kan kännas tunga på fingret också (beroende på material) och vissa tycker det känns obehagligt.

• Bluemint

Jag tycker att man gör som man vill. Det är fortfarande vanligast är att mannen bara graverar till vigseldatumet i sin förlovningsring och har den som både förlovning- och vigselring.

Svar på tråden kan killar ha två ringar?