• minnsan

    psoriasis och gravid

    Tänkte kika om det finns nån mer som är gravid eller varit gravid och har psoriasis eller psoriasis atrit....tänkte bolla tankar och funderingar...har själv psoriasis atrit sen 3 år tillbaka och väntar mitt tredje barn, hade ej sjukdomen när jag väntade min äldre så jag är lite rädd att det ska bli värre eller få men för livet. Hoppas nån hakar på anonym eller inte :)

  • Svar på tråden psoriasis och gravid
  • Estrelinha

    Jag är i ungefär samma sits, har inte atrit utan bara den vanliga hudvarianten. Vill också höra vad mer erfarna har att säga... *puff*

  • ugly betty

    Jag har psoriasis guttat dom gått i skov sedan debuten för ca 9 år sedan. Jag var gravid en gång innan det bröt ut och är nu gravid igen. Var orolig att det skulle blossa upp rejält, har läst att det ofta kan göra det. Är nu i v 29 och det håller sig i schack, så jag är jätteglad ..:) krävs bara vanlig hudkräm.

  • minnsan

    min har börjat blossa igen och jag tycker det är såååå jobbigt , speciellt nu när man skall vara lättklädd. Saknar min medicin :(

  • Estrelinha

    Jag börjar befara att min pso tänker blossa under under den här graviditeten  =(, jättejobbigt! Har precis lyckats sola bort det värsta i sommar men det kommer tillbaka supersnabbt.

    Vad ska jag göra?????? =(

  • minnsan
    Estrelinha skrev 2010-08-04 17:13:07 följande:

    Jag börjar befara att min pso tänker blossa under under den här graviditeten  =(, jättejobbigt! Har precis lyckats sola bort det värsta i sommar men det kommer tillbaka supersnabbt.

    Vad ska jag göra?????? =(


    SMÖRJ och SMörj..inte för att det fungerar på mig :( Har hört att man skall kuna ljus behandla sig under graviditeten men vet inte om det är värt det.
  • mia A

    Jag har haft min psoriasisartrit sedan ja var 9 år. Under mina graviditeter var jag helt symtomfri, efter första barnet kommit fick jag jättemycke tillbaka men när ja slutade amma så försvann psoriasisen till vad jag brukar ha. jag har guttat på hela kroppen och i hårbotten har ja psoriasis med.

    Tyvärr får man inte smörja med vissa salvor för de kan skada barnet i magen tyvärr så därför var det  för ja var gravis rätt så snart efter att första barnet kom.

  • Estrelinha
    minnsan skrev 2010-08-06 23:22:03 följande:
    SMÖRJ och SMörj..inte för att det fungerar på mig :( Har hört att man skall kuna ljus behandla sig under graviditeten men vet inte om det är värt det.
    Vad har du att smörja med? Jag funderar på att kontakta hud igen bara för att dubbelkolla att Elocon är ok för barnet. Men ljusbehandling vore nåt att testa om man får. Att det blossar upp gör mig stressad, vilket skapar en ond cirkel såklart. Jag vågar dock inte anv Betnovat till hårbotten, trots att det klliar så jag blir tokig.
  • minnsan
    Estrelinha skrev 2010-08-07 08:17:15 följande:
    Vad har du att smörja med? Jag funderar på att kontakta hud igen bara för att dubbelkolla att Elocon är ok för barnet. Men ljusbehandling vore nåt att testa om man får. Att det blossar upp gör mig stressad, vilket skapar en ond cirkel såklart. Jag vågar www.familjeliv.se/Forum-4-46/m52406465.html inte anv Betnovat till hårbotten, trots att det klliar så jag blir tokig.
    Jag smörjer bara med mjukgörande eftersom man inte vågar nått annat, Ingen kortison får användas under graviditeten. Men avfjällande och massa mjukgöraova nde får duga. Prova aco hårbottengel special care så kankse det kliar mindre, jag brukar fråga personalen om allt innan jag köper nått på apoteket.
  • minnsan
    mia A skrev 2010-08-06 23:34:17 följande:
    Jag har haft min psoriasisartrit sedan ja var 9 år. Under mina graviditeter var jag helt symtomfri, efter första barnet kommit fick jag jättemycke tillbaka men när ja slutade amma så försvann psoriasisen till vad jag brukar ha. jag har guttat på hela kroppen och i hårbotten har ja psoriasis med.

    Tyvärr får man inte smörja med vissa salvor för de kan skada barnet i magen tyvärr så därför var det  för ja var gravis rätt så snart efter att första barnet kom.
    Måste fråga om din artrit visade sig i foglossningar under slutet. Min BM skrämde upp mig och sa att dom flesta brukar få jätte problem i slutet.
Svar på tråden psoriasis och gravid