• skånetös78

Varför blir min flygande Jacob misslyckad ibland?!

Ibland när jag gör flygande Jacob händer det något när rätten står i ugnen. När jag tar ut formen har grädden skurit sig och blivit tunn som vatten! Vad har hänt? Har jag haft den för länge i ugnen, vispat grädden för mycket/lite?
    Nån som har något tips?
    Jag ska fixa iordning en flygande Jacob nu och har lovat mig själv att aldrig göra rätten igen om den blir lika konstig igen!

*Linnea 7/11-08*
  • Svar på tråden Varför blir min flygande Jacob misslyckad ibland?!
  • Spiro

Hmm, vad mystiskt! Har aldrig hänt mig och den kan få stå rätt länge i ugnen när jag gör så jag tror inte det är problemet.. Jag brukar inte direkt vispa grädden utan mer bara röra ihop den med chilisåsen, så det kanske är för mkt vispning som gör det? Vad gott med flygande jakob förresten, måste jag göra snart igen!
    Förresten, ibland kan man rädda det hela när det skurit sig genom att vispa i en skvätt kallvatten. Kanske ltie svårt dock när det är kyckling och grejs i att röra...

• skånetös78
    Spiro skrev 2010-05-07 18:42:03 följande:
    Hmm, vad mystiskt! Har aldrig hänt mig och den kan få stå rätt länge i ugnen när jag gör så jag tror inte det är problemet.. Jag brukar inte direkt vispa grädden utan mer bara röra ihop den med chilisåsen, så det kanske är för mkt vispning som gör det? Vad gott med flygande jakob förresten, måste jag göra snart igen!Förresten, ibland kan man rädda det hela när det skurit sig genom att vispa i en skvätt kallvatten. Kanske ltie svårt dock när det är kyckling och grejs i att röra...
    Jag tycker också att det är ganska skumt, tycker jag gör likadant varje gång jag lagar det men tydligen inte! Denna gången har jag vispat grädden jättelöst så nu får jag hålla tummarna att den blir bra!
    Vad bra tips, just när det gäller flygande jacob är det kanske lite svårt men jag ska absolut komma ihåg det till en annan gång!
    *Linnea 7/11-08*
  • Spiro

Ja, kanske det! Jag har alltid "riktig" vispgrädde

Hannajo skrev 2010-05-07 18:43:36 följande:
    Jag har aldrig råkat ut för det. Jag brukar vispa! Kan det bero på vilken sorts grädde man har?
  • skånetös78

Jag har också alltid "riktig" vispgrädde!

*Linnea 7/11-08*
  • Pappa G

Vanlig, riktig "orginal" vispgrädde, kontra den manipulerade vispgrädden med stabiliseringsmedel..?

• skånetös78
    Pappa G skrev 2010-05-07 18:49:39 följande:
    Vanlig, riktig "orginal" vispgrädde, kontra den manipulerade vispgrädden med stabiliseringsmedel..?
    Den utan skruvkork, skånemejeriers vispgrädde. Inget "skit" i den alls!
    *Linnea 7/11-08*
  • skånetös78

Vill bara tillägga att jag lyckades ikväll! Kanske var det att jag vispade grädden väldigt löst och bara hade den inne det absolut nödvändigaste, men bra blev det!

*Linnea 7/11-08*
Svar på tråden Varför blir min flygande Jacob misslyckad ibland?!