• Anonym

svullen kind av visdomstand!!!!!

Hej!! fler med samma problem?elletr haft???

Min ena kind på insidan har blivit lite svullen har två växande visdomständer.haft detta i några dagar ingen feber eller värk.Är detta farligt???kan hela munnen svullna igen eller?

• Svar på tråden svullen kind av visdomstand!!!!!
  • Anonym

nja, har du inte ont så kan du ju ha kvar tänderna.
    Men börjar du få ont så bara dra ut dom! Annars kan du få hålla på med penecillinkurer i all oändlighet

• Anonym
    Anonym skrev 2010-05-07 20:21:32 följande:
    nja, har du inte ont så kan du ju ha kvar tänderna. Men börjar du få ont så bara dra ut dom! Annars kan du få hålla på med penecillinkurer i all oändlighet
    inte farligt att de blir lite svullet då?
  • Anonym

jag ha bitit av en av mina o haft jätte problem, går med feber till o från men inte råd med tändläkaren, började med svullet och blev bara värre o värre

• Anonym
    Anonym skrev 2010-05-07 20:24:55 följande:
    jag ha bitit av en av mina o haft jätte problem, går med feber till o från men inte råd med tändläkaren, började med svullet och blev bara värre o värre
    svullna hela din hals igen?
  • Anonym

min tand är numera borta, men de sa till mig att om man inte har feber så är det inte inflamerat så då får de inte ge penicilin, svullnaden gick för min del ner efter några veckor... så där kul men det sväller upp när tanden växer.

• Anonym

Jag har också svullet på insidan av kinden. Har dock ont också när jag ex tuggar (övre visdomstanden). Var hos tandläkaren med detta i förrgår som röntgade och kollade och sa att tanden såg jättefin ut och att han inte hade ngn förklaring till varför jag hade ont eller var svullen???

Han sade att han kunde dra ut tanden om jag ville, men att han inte trodde det skulle hjälpa mot det onda.....

• Anonym
    Anonym skrev 2010-05-07 20:24:55 följande:
    Det är ju helt sjukt att tandvården ska kosta som den gör i Sverige. Man borde ju kunna gå till vårdcentralen och få en remiss eller nått. Det rimmar ju ganska illa med att "inte neka någon vård i Sverige"
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-05-07 20:29:25 följande:
    min tand är numera borta, men de sa till mig att om man inte har feber så är det inte inflamerat så då får de inte ge penicilin, svullnaden gick för min del ner efter några veckor... så där kul men det sväller upp när tanden växer.
    så svullnaden är inget farligt?så länge man inte har högfeber å så?
    irriterade mest känns köttigt!!
  • Anonym (tandsköterska)

om du har blivit svullen pga din visdomstand beror det troligtvis på att det har blivit inflammerat kring din visdomstand i tandköttet. kanske har du inte kommit åt att borsta där tillräckligt?
    Ofta så samlas det massor av bakterier där eftersom det gärna blir en ficka där kring tanden som är svår att rengöra.

gå till tandläkaren så hjälper de dig att spola rent där.
    alternativt försök att komma åt och gör rent själv så mycket du kan, har du eltandborste försök borsta med den, använd gärna ett bakteriedödande medel, corsodyl är bra. men använd det inte längre än 14 dagar.

jag hade gått till tandläkaren, det är enkelt fixat.

det kommer inte att svullna upp i hela munnen om det beror på en tandköttsinflammation i visdomstanden, men där emot kan det kännas svårt att gapa pga svullnaden.

• Anonym
    Anonym (tandsköterska) skrev 2010-05-07 20:34:17 följande:
    om du har blivit svullen pga din visdomstand beror det troligtvis på att det har blivit inflammerat kring din visdomstand i tandköttet. kanske har du inte kommit åt att borsta där tillräckligt?Ofta så samlas det massor av bakterier där eftersom det gärna blir en ficka där kring tanden som är svår att rengöra.gå till tandläkaren så hjälper de dig att spola rent där. alternativt försök att komma åt och gör rent själv så mycket du kan, har du eltandborste försök borsta med den, använd gärna ett bakteriedödande medel, corsodyl är bra. men använd det inte längre än 14 dagar.jag hade gått till tandläkaren, det är enkelt fixat.det kommer inte att svullna upp i hela munnen om det beror på en tandköttsinflammation i visdomstanden, men där emot kan det kännas svårt att gapa pga svullnaden.
    men har inte ont eller feber?men är väldigt trångt just vid visdomständer så blivit mer svullet och känns köttigt hehe....men inte farligt då?
  • Anonym
    Anonym (tandsköterska) skrev 2010-05-07 20:34:17 följande:
    om du har blivit svullen pga din visdomstand beror det troligtvis på att det har blivit inflammerat kring din visdomstand i tandköttet. kanske har du inte kommit åt att borsta där tillräckligt?Ofta så samlas det massor av bakterier där eftersom det gärna blir en ficka där kring tanden som är svår att rengöra.gå till tandläkaren så hjälper de dig att spola rent där. alternativt försök att komma åt och gör rent själv så mycket du kan, har du eltandborste försök borsta med den, använd gärna ett bakteriedödande medel, corsodyl är bra. men använd det inte längre än 14 dagar.jag hade gått till tandläkaren, det är enkelt fixat.det kommer inte att svullna upp i hela munnen om det beror på en tandköttsinflammation i visdomstanden, men där emot kan det kännas svårt att gapa pga svullnaden.
    har svart prick där med kanske skavt ett litet sår?
  • Anonym (tandsköterska)

svart prick i tanden´?

• Anonym

nä i kinden där den kommer...haft detta några dagar så borde ju inte svullna igen helt va...ska till tandläkare på måndag rotfylla en tand på andra sidan och inte svullen där alls.

• Anonym (tandsköterska)

Okej svårt att säga vad det kan vara. om du inte har feber eller ont av det så borde du ju kunna vänta tills på måndag. men om det blir värre, gå till akuten och få det spolat.
    men försök med bakteriedödande corsodyl först kanske?
    om du har en lite mindre borste eller eltandborste så försök komma åt och borsta lite extra där kanske... det kan ju vara lite "skräp" som ligger där i tandköttsfliken och irriterar.
    man brukar säga att om man får en sådan inflammation tre ggr så brukar man ta bort visdomstanden, men är det första gången detta händer så hjälper det säkert med att spola rent.

hoppas att det löser sig!

• Anonym
    Anonym (tandsköterska) skrev 2010-05-07 20:48:49 följande:
    Okej svårt att säga vad det kan vara. om du inte har feber eller ont av det så borde du ju kunna vänta tills på måndag. men om det blir värre, gå till akuten och få det spolat. men försök med bakteriedödande corsodyl först kanske? om du har en lite mindre borste eller eltandborste så försök komma åt och borsta lite extra där kanske... det kan ju vara lite "skräp" som ligger där i tandköttsfliken och irriterar.man brukar säga att om man får en sådan inflammation tre ggr så brukar man ta bort visdomstanden, men är det första gången detta händer så hjälper det säkert med att spola rent.hoppas att det löser sig!
    men inte farligt då?

haft detta i någrta månader han får dra ut den nu lever emellan åt på bakteridödande medel
Svar på tråden svullen kind av visdomstand!!!!!