• Anonym

18år, nekad hjälp av soc, snart ingenstans att bo!!

Hej.
    Det är såhär att i början av februari flyttade jag till min pojkvän efter ett stort bråk med mina föräldrar. Jag vart inte välkommen hem igen.. då var jag 17 år, fyllde 18 år nu i April.. Grejen är den att av flera orsaker kan jag inte bo kvar hos min pojkvän, och får jag inte hjälp av soc har jag ingen bostad, ingenting.

Jag ringde till dom häromdagen och då ville dom självklart ha en liten historia bakom varför jag söker hjälp, via telefon, så jag berättade. Men tack vare att jag är 18 år, inte gått ut skolan(o går inte i skolan nu heller) o mina föräldrar fortfarande e försörjnings skyldiga sa dom att det e inte lönt att ens boka ett möte, eftersom att jag ändå kommer få avslag!!

Kan detta verkligen stämma? Min fd studie & yrkesvägledare jag ännu har kontakt med tyckte detta var väldigt konstigt. Eftersom att jag gång på gång förklarat för dom på soc att mina föräldrar struntar i om dom e försörjnings skyldiga, dom vill varken ha mig hemma eller skicka pengar till mig. Sista gången jag fick pengar va i Januari, fram tills jag blev myndig gick jag utan ett öre.. sen öppnades mitt sparkonto min pappa fixade för mig när jag var liten.. där va dock "bara" 1500 kr märkligt nog!! Så självklart tar ju dom slut väldigt fort... Jag får ingen hjälp, o vet inte alls vad jag ska göra... får soc göra såhär?!?!?

• Svar på tråden 18år, nekad hjälp av soc, snart ingenstans att bo!!
  • Anonym

Dagens Sverige. Vi är föräldrar till snart två barn under 2 år & får flytta ut på gatan om 50 dagar.

• Anonym

Ja, enligt lag så är föräldrarna försörjningsskyldiga tills du slutar gymnasiet och då kan inte soc hjälpa dig. Ditt problem är alltså att få din föräldrar att betala för dig, för det är de skyldiga att göra. Jag vet inte vart man vänder sig för att få hjälp med detta, men kanske soc kan tala om för dig hur du ska gå till väga? Eller kuratorn på skolan?

• Anonym

Ja, jag tror att det kan stämma att det är så iom att det är dina föräldrar som är försörjningsskyldiga. Prova att ta kontakt med en jurist (finns gratis via kommunen eller på nätet) och se i vilken ände du måste börja nysta för att få hjälp.

• Lejån

Om det är problem som gör att du ej kan bo hemma och dina föräldrar inte tar sitt ansvar för dig kan du vända dig till ungdomsenheten på socialförvaltningen så kan de göra en utredning och på så sätt kanske komma fram till varför du ej kan bo hemma och om dina föräldrar inte kan betala för dig. Utifrån det kan det bli ett annat perspektiv angående det ekonomiska...

längtar efter sommar & sol
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-05-07 20:42:30 följande:
    Ja, enligt lag så är föräldrarna försörjningsskyldiga tills du slutar gymnasiet och då kan inte soc hjälpa dig. Ditt problem är alltså att få din föräldrar att betala för dig, för det är de skyldiga att göra. Jag vet inte vart man vänder sig för att få hjälp med detta, men kanske soc kan tala om för dig hur du ska gå till väga? Eller kuratorn på skolan?
    Jag går inte i skolan..slutade gymnasiet.
    Märkligt för min kompis fick hjälp av soc från den dag hon va 18 år, o hon bodde hemma?! jag fattar inte det där..
  • Anonym

De är försörjningspliktiga så länge du går i gymnasiet men eftersom du har slutat skolan så bör du kunna få hjälp av soc. Begär att få träffa en handläggare ändå, stå på dig och jag hoppas allt löser sig för dig.

• BlommyNess12
    Anonym skrev 2010-05-08 17:48:17 följande:
    De är försörjningspliktiga så länge du går i gymnasiet men eftersom du har slutat skolan så bör du kunna få hjälp av soc. Begär att få träffa en handläggare ändå, stå på dig och jag hoppas allt löser sig för dig.
    Nja, det stämmer inte riktigt, har man gått mindre än två terminer på gymnasiet och äröver 18 under 20 när man söker hjälp så har de  rätt att hänvisa dig till att plugga gymnasiet så att dina föräldrar blir försörjningspliktiga.. tyvärr
  • Anonym

dina föräldrar är bara försörjningsskyldiga (vilket kan innebära att du får bo hemma och får mat) om du pluggar.

• Anonym
    BlommyNess12 skrev 2010-05-08 17:51:22 följande:
    Nja, det stämmer inte riktigt, har man gått mindre än två terminer på gymnasiet och äröver 18 under 20 när man söker hjälp så har de  rätt att hänvisa dig till att plugga gymnasiet så att dina föräldrar blir försörjningspliktiga.. tyvärr
    men gymnasiet är ju en frivillig skolform, vi har inte skolplikt för det.
Svar på tråden 18år, nekad hjälp av soc, snart ingenstans att bo!!