• Geiisha

Hur stor är chansen att barnet blir lockigt? (halvasiat/halv"övrigt")

Jag hade som barn überlockigt hår, i små lockar, och enda ifrån hårbotten ut till topparna.. om ni förstår hur jag menar. När jag är färdigutbildad, och har allting "klart" så att säga så tänker jag skaffa barn med spermadonator, och kommer då troligtvis välja en med asiatiskt ursprung (om så är möjligt).

Det jag är lite nyfiken på är - hur tror ni "hårtypen" på barnet skulle bli? För asiater har ju alltid spik-spikrakt hår, är det dominanta anlag eller skulle barnet lika gärna kunna få mitt lockiga hår? Vilket är mest troligt? Är bara nyfiken, för inte spelar det någon roll.
    Kan tillägga att jag inte längre har särskillt mycket lockar, det har växt bort med åren!

• Svar på tråden Hur stor är chansen att barnet blir lockigt? (halvasiat/halv"övrigt")
  • nostalgi

Nåhh, det handlar väl om vilka gener so är mest dominanta skulle jag tro, finns näl inga strikta regler för det. Känner en tjej som hade spikrakt, tunt och tort hår, men när hon kom i puberteten, blev hennes hår väldigt lockigt och tjockt och fint! Känner en med ett brunt öga och ett blått. Min egen tös hade korkskruvar tills hon kom i puberteten, sen blev hennes hå rakt!{#lang_emotions_ghost}

• Bangbang

Vi är 4 syskon(2 pojkar 2 flickor) där vår mor har spikrakt hår medans far har vackra lockar. Jag är den enda som fick dessa lockar resten har mammas spikraka hår. Så i detta fall 1/4, men jag tror det är slumpen som avgör faktiskt. Men finns säkert någon bra forskning på det hela =D

• Rhoda Horswunce