• Geiisha

Hur stor är chansen att barnet blir lockigt? (halvasiat/halv"övrigt")

Jag hade som barn überlockigt hår, i små lockar, och enda ifrån hårbotten ut till topparna.. om ni förstår hur jag menar. När jag är färdigutbildad, och har allting "klart" så att säga så tänker jag skaffa barn med spermadonator, och kommer då troligtvis välja en med asiatiskt ursprung (om så är möjligt).

Det jag är lite nyfiken på är - hur tror ni "hårtypen" på barnet skulle bli? För asiater har ju alltid spik-spikrakt hår, är det dominanta anlag eller skulle barnet lika gärna kunna få mitt lockiga hår? Vilket är mest troligt? Är bara nyfiken, för inte spelar det någon roll.
    Kan tillägga att jag inte längre har särskillt mycket lockar, det har växt bort med åren!

• Svar på tråden Hur stor är chansen att barnet blir lockigt? (halvasiat/halv"övrigt")
  • nostalgi

Nåhh, det handlar väl om vilka gener so är mest dominanta skulle jag tro, finns näl inga strikta regler för det. Känner en tjej som hade spikrakt, tunt och tort hår, men när hon kom i puberteten, blev hennes hår väldigt lockigt och tjockt och fint! Känner en med ett brunt öga och ett blått. Min egen tös hade korkskruvar tills hon kom i puberteten, sen blev hennes hå rakt!{#lang_emotions_ghost}

• Bangbang

Vi är 4 syskon(2 pojkar 2 flickor) där vår mor har spikrakt hår medans far har vackra lockar. Jag är den enda som fick dessa lockar resten har mammas spikraka hår. Så i detta fall 1/4, men jag tror det är slumpen som avgör faktiskt. Men finns säkert någon bra forskning på det hela =D

• Rhoda Horswunce

Hmm... vi läste om detta på biologin, men det var några år sedan och det vi fick lära oss kanske inte stämmer alls längre. Men enligt det vi fick lära oss är endast en gen inblandad, och anlagen är inte dominanta över varandra utan uttrycks samtidigt. En asiat borde i så fall ha två anlag för rakt hår, och sedan beror det på vad du har. Du kanske har ett anlag för rakt och ett för lockigt, och i så fall borde barnet ha 50% chans att få rakt hår och 50% chans att få lika lockigt som du. Har du däremot två anlag för lockigt hår så är det ju 100% chans att barnet får ett av dina anlag, men då borde håret å andra sidan bara bli hälften så lockigt som ditt.

Så precis vad som helst skulle det alltså kunna bli, enligt detta. Och sedan beror det väl också på om generna är på eller avstängda. Man kan ha anlag för lockigt hår men ändå ha rakt, för att biten i DNA:t som kodar för det lockiga av någon anledning inte är aktiv. Detta är väl antagligen anledningen till att man kan ha lockigt hår en del av livet, för att sedan få rakt hår, och vice versa.

• nostalgi
    Rhoda Horswunce skrev 2010-05-07 21:22:24 följande:
    Hmm... vi läste om detta på biologin, men det var några år sedan och det vi fick lära oss kanske inte stämmer alls längre. Men enligt det vi fick lära oss är endast en gen inblandad, och anlagen är inte dominanta över varandra utan uttrycks samtidigt. En asiat borde i så fall ha två anlag för rakt hår, och sedan beror det på vad du har. Du kanske har ett anlag för rakt och ett för lockigt, och i så fall borde barnet ha 50% chans att få rakt hår och 50% chans att få lika lockigt som du. Har du däremot två anlag för lockigt hår så är det ju 100% chans att barnet får ett av dina anlag, men då borde håret å andra sidan bara bli hälften så lockigt som ditt. Så precis vad som helst skulle det alltså kunna bli, enligt detta. Och sedan beror det väl också på om generna är på eller avstängda. Man kan ha anlag för lockigt hår men ändå ha rakt, för att biten i DNA:t som kodar för det lockiga av någon anledning inte är aktiv. Detta är väl antagligen anledningen till att man kan ha lockigt hår en del av livet, för att sedan få rakt hår, och vice versa.
    Wow! Vilket svar! Detta var ju intereressant.
  • Joverix

Jag som är svensk och lockig har barn med en asiatisk man. Ett av våra tre barn har fått mina lockar (till hans olycka, han använder plattång för att slippa dem).

• gemini888

Intressant fråga!

Jag har ju barn ihop med en asiat, så återstår att se om han kanske blir lockig/vågig i håret i framtiden ;) eftersom jag ju har lockiga gener i familjen (har dock själv inte så värst lockigt hår)

Men än så länge är ju pyret bara 4 månader ;)

• nostalgi

Men var du lockig som liten? Det där med genetik, är lite coolt. Jag har en släkting Låååångt tillbaka i tiden som var japan. Det var alltså min morfars farfar. Och bara jag, av alla i hela tjocka släkten, har fått några gener där ifrån. Jättemörkt hår, höga kindben, liten näsa, och spikrakt är håret också. Det är lite häftigt, för alla de andra är blonda, eller helt utan drag efter honom.  Så alla genetiska genombrott, tror jag förekommer slumpmässigt. De kan också följa generation, efter generation, och bli' försvagade, för att plötsligt blomma upp i en ny ättling, många generatioer efter.

Visst katten är det interessant!
    Ts, kan få barn med spikrakt hår, lkväl som med lockigt.

Svar på tråden Hur stor är chansen att barnet blir lockigt? (halvasiat/halv"övrigt")