• Snixx

utredning, pergotime, endo o ivf??

Vi har varit på utredning o fått veta att alla hormonprover ser normala ut samt vul normalt. Nästa steg är titthål för att utesluta endometrios och efter det ivf. Läkaren ville inte göra spolning så han inte såg någon mening med det pga 28 dagars cykel samt utslag på äl-stickor. Är detta vanligt?

Han sa även att vår barnlöshet mkt väl kunde bero på mitt höga bmi (28). Vad tror ni om det?

I väntan på ivf ska jag äta pergotime för att jag själv efterfrågade det. Läkaren verkade inte se någon större mening med detta. Fick två doser utskrivna (2 x 5 tabletter). Ska jag äta dessa två månader efter varandra eller ska jag vänta en månad  i mellan? Detta kommer inte att övervakas med vul.

Många frågor så snälla hjäp mig!!

(ps låter kanske som en dålig läkare men jag gillade honom skarpt trots alla frågetecken som uppstod)

• Svar på tråden utredning, pergotime, endo o ivf??
  • mamami77

Jag fick veta att alla mina hormonprov var bra utom ett som låg lite under det normala. Detta tillskrev läkaren min övervikt (BMI 32) och han sa att för hormonets skull kunde det vara bra att gå ner 5 kg och se om det blir någon skillnad. Det kunde även vara så att jag helt enkelt har låga nivåer att just det hormonet, oavsett min vikt. Vad jag menar är, om vikten ställer till problem så skulle det nog synas i testresultaten. Dessutom har jag fått veta från flera håll (dr, bm, sjukvårdsupplysningen) att under BMI 30 anses vikten inte vara en faktor att tala om när det gäller barnlöshet, mer än att det är att rekommendera nedgång för att orka påfrestningarna och förlossningen bättre. Detta förstås under förutsättning att det inte finns annan sjukdom tillsammans med övervikten.

Vad gäller titthål och endometrios vet jag ärligt talat inte, min läkare gjorde bara vul och bestämde sedan att spola för att vara på den säkra sidan. Jag har varit som en klocka med min menscykel och hade gjort äl-test i fyra månader med stadigt resultat. Det var nog just därför han ville kolla, se så det inte var nå't 'mekaniskt'.

Pergotime fick jag för att jag frågade, jag med. Jag måste ändå vänta på IVF så det är lika bra att få den knuffen medan man köar. Min läkare förklarade att det räcker med en kur varannan månad för att effekten håller i så länge. Jag vet inte om nå't av det här hjälper dig, hoppas att fler kommer med svar. (Har suttit här länge nu, när jag började skriva hade det inte kommit några kommentarer, men det var som sagt ett par timmar sedan.)

Har dålig forum-vana, blir alltid så långt när jag skriver :)

• Snixx

Tack för ditt svar!!

Jag fick två pergo-doser utskrivna men vet inte om jag ska ta dem månaderna dirket efter varann eller inte. Har läst att alla verkar göra olika där... Jag har även hört att det inte är någon mening med pergo om man har äl varje månad enligt äl-stickor. Vad tror ni om det??

Ytterligare en fråga om pergo. Min gyn-läkare sa att jag skulle börja på cykeldag 5 men jag blöder bara ca 3 dagar, ska jag ändå börja på 5? Jag läste någonstans att man skulle blöda samtidigt som man började med pergo??

• Trollmamma till 4

Hej!

Dem hittade inga fel på oss heller men jag fick Pergo utskrivet vilket inte hjälpte ett dugg.

Sen är det viktigt med Äggledarspolning då man kan få utslag å regelbunden mens även om man skulle ha stopp i äggledarna..

Jag fick sexförbud när jag åt Pergo då jag fick 3 st äb vid enkelkur så jag tycker din läkare ska kolla med Vul, kräv det, för risken/chansen finns ju för 3 eller flera barn samtidigt.. Chansen finns ju för 2 st äb oxå så iaf ett ägg kan bli befruktat

Har man egen Äl så är Pergo bara ett "tidsfördriv" tills man kan börja med IVF men väl värt ett försök..

Man kan börja på cd 3 oxå men ring å fråga om det å be om ett Vul

• Snixx
    mamami77 skrev 2010-05-08 13:35:40 följande:
    Jag fick veta att alla mina hormonprov var bra utom ett som låg lite under det normala. Detta tillskrev läkaren min övervikt (BMI 32) och han sa att för hormonets skull kunde det vara bra att gå ner 5 kg och se om det blir någon skillnad. Det kunde även vara så att jag helt enkelt har låga nivåer att just det hormonet, oavsett min vikt. Vad jag menar är, om vikten ställer till problem så skulle det nog synas i testresultaten. Dessutom har jag fått veta från flera håll (dr, bm, sjukvårdsupplysningen) att under BMI 30 anses vikten inte vara en faktor att tala om när det gäller barnlöshet, mer än att det är att rekommendera nedgång för att orka påfrestningarna och förlossningen bättre. Detta förstås under förutsättning att det inte finns annan sjukdom tillsammans med övervikten. Vad gäller titthål och endometrios vet jag ärligt talat inte, min läkare gjorde bara vul och bestämde sedan att spola för att vara på den säkra sidan. Jag har varit som en klocka med min menscykel och hade gjort äl-test i fyra månader med stadigt resultat. Det var nog just därför han ville kolla, se så det inte var nå't 'mekaniskt'.Pergotime fick jag för att jag frågade, jag med. Jag måste ändå vänta på IVF så det är lika bra att få den knuffen medan man köar. Min läkare förklarade att det räcker med en kur varannan månad för att effekten håller i så länge. Jag vet inte om nå't av det här hjälper dig, hoppas att fler kommer med svar. (Har suttit här länge nu, när jag började skriva hade det inte kommit några kommentarer, men det var som sagt ett par timmar sedan.)Har dålig forum-vana, blir alltid så långt när jag skriver :)
    Jag måste bara fråga dig om du börjat med pergo och hur du reagerade på det?
  • mamami77

Snixx: jag började på dag fem och skall göra om det varannan månad i ett halvår, fick tre doser. Jag har inte märkt nåt av att jag tog dem och det var ändå en lång lista på biverkningar. Har en sambo som önskar att det blir tvillingar, så han blev minst sagt nöjd när jag fick tvillingpiller :) Vi får väl se...

Jag fick veta att man skulle starta på eller omkring dag 5 i cykeln, blödning eller ej, för då är du klar med kuren innan ägglossning som vanligtvis kommer dag 11, 12, 13. Sedan håller effekten i sig och det 'kan bli för mycket' (överstimulering?) om man tar pergo varje månad. Så lät mina direktiv, hoppas det hjälper.

• Snixx

Är det fler som är av åsikten att pergotime bara är tidsfördriv innan IVF om man har egen ägglossning. Är det någon som haft egen ägglossning som blivit hjäpt av pergo??

• smulanl
    Snixx skrev 2010-05-11 18:41:19 följande:
    Är det fler som är av åsikten att pergotime bara är tidsfördriv innan IVF om man har egen ägglossning. Är det någon som haft egen ägglossning som blivit hjäpt av pergo??
    Jag tyckte ocksåatt det var ett tidsfördriv, men blev inte varnad för att man kunde få fler Äb eller tvillingar. När jag hade tagit kuren 5 månader skulle jag höra av mig igen och få tid till IVF..

Det hände inte så mycket mer än svettningar och illamående lika med viktminskning..

Nu har vi gjort 3 IVF och har 2 ägg kvar i frysen som förhoppningsvis hinns med innan de stänger för sommaren.
    Funderar på att få det utskrivet om det inte funkar nu heller och kombinera med akupunktur.. Billigare än 50.000kr i alla fall...
    Jag har nu endometrios som de hittade under en hårdare spolning då den obligatoriska spolningen inte fungerade på ena äggledaren.
    Jag har/hade 27 dagars mens cirkel och ägglossning varje ggn. Men jag har förstått att många har olika rutiner..
    Mig brydde de sig inte om att förklara vad endometrios var, så hade jag inte kommit ihåg det efter det luddiga samtalet med läkaren som utförde titthålet så hade jag inte vetat det än i dag. Och det tog år innan jag förstod att det kunde vara boven för mig och varför jag hade så konstiga magproblem..
Svar på tråden utredning, pergotime, endo o ivf??