• ninan

    Waldorf-skola?

    Jag har lite smått börjat fundera på vår 5-årings skolstart... vi har ju lite tid på oss! Men, jag undrar om det finns någon med erfarenhet av Waldorf? Någon som har barn som går/gått i sådan skola? Positivt? Negativt? Vill få reda så mycket som möjligt hur det funkar!

  • Svar på tråden Waldorf-skola?
  • ninan

    Det verkar sällsynt med någon som gått eller har barn som går på Waldorfskola? Läste om pedagogiken på nätet och känner att det har många positiva sidor, men också lite annorlunda och kanske inte helt lyckat om man vill byta skola till en "vanlig"? Tål att tänka på... {#lang_emotions_undecided}

  • längtareftersol

    Jag tror det är olika från skola till skola men jag har hört att det är vanligt att de barn som går Waldorfinriktat i skolan ibland halkar efter i matte. Inte helt bra.

  • Lady Dahmer
    längtareftersol skrev 2010-06-12 11:12:25 följande:

    Jag tror det är olika från skola till skola men jag har hört att det är vanligt att de barn som går Waldorfinriktat i skolan ibland halkar efter i matte. Inte helt bra.


    dock så är de ofta mer kreativa än andra = mycket bra.

    Det beror på vad man som förälder tror är viktigt. Jag kommer - om det är möjligt - välja Waldorf till mina barn.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • malung86

    Jag har gått gymnasiet på en Waldorfskolan. Min syster började på waldorf i fyran.
    Min syster hängde inte med i takten på en "vanlig" skola men på Waldorf gick det mycket bättre.
    Jag är dålig på matte, men gick ut med G i matte A och VG i matte B.
    Sedan har jag svårt att lära genom att läsa ur böcker. På waldorf står lärarna och berättar och håller sig uppdaterade så man får det senaste.
    Det handlar om praktisk utlärning, att man får höra, se och uppleva.

  • killershrew

    Ni bör läsa de här ögonvittnesskildringarna innan ni funderar över Waldorf. Waldorf verkar ha ett visst inslag av sekterism och underliga religiösa övningar. Dessutom menar vissa att barn på Waldorfskolor inte får de kunskaper man behöver och inte klarar sig speciellt bra om de senare går vanlig skola.

    Waldorfskolorna bygger på antroposofisk filosofi. Antroposoferna är en religiös sekt som sprider diverse dynga och bland annat driver kampanjer mot de mässlingsvaccin som räddat miljontalsmänniskor. De är tokstollar helt enkelt. Skulle aldrig få för mig att sätta min dotter i Waldorfskola.

    Titta på Montessori istället, verkar mycket seriösare.


    Ridicule is the only weapon which can be used against unintelligible propositions -Jefferson
  • malung86

    Religös sekt?
    Det har ingen i vår familj märkt och vi har varit engagerade i Waldorf i många år.

  • malung86

    Som sagt var detta är inget vi märkt.

    Jag kan bara rekommendera Waldorf då det har ett praktisk och uppdaterad utlärning, man behöver inte sitta och läsa i fem år gamla skolböcker.

    Skolan har aldrig lagt sig i och rekommenderat mediciner.

  • Lady Dahmer
    killershrew skrev 2010-06-14 07:47:40 följande:
    Ni bör läsa de här ögonvittnesskildringarna innan ni funderar över Waldorf. Waldorf verkar ha ett visst inslag av sekterism och underliga religiösa övningar. Dessutom menar vissa att barn på Waldorfskolor inte får de kunskaper man behöver och inte klarar sig speciellt bra om de senare går vanlig skola.

    Waldorfskolorna bygger på antroposofisk filosofi. Antroposoferna är en religiös sekt som sprider diverse dynga och bland annat driver kampanjer mot de mässlingsvaccin som räddat miljontalsmänniskor. De är tokstollar helt enkelt. Skulle aldrig få för mig att sätta min dotter i Waldorfskola.

    Titta på Montessori istället, verkar mycket seriösare.
    jävla trams. Bu Huuuuuu vi fick inte rita med svart färg buuuuuu hu.  Buu huuu vi fick jättedåliga penslar och vi fick samla löv och kottar. (= traumatisk skolgång)

    Åh nej, stackars stackars barn! Ja du har rätt - waldorfskolorna är förjävliga! /sarkasm

    Jag kan lova dig att "ögonvittnesskildringarna" från den kommunala skolan är både tusen gånger fler samt hundra gånger värre. Övergrepp, våld, mobbing, misshandel, utanförskap för att nämna några få osv.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Jag gick kommunal skola, liksom alla mina kompisar och jag kan ärligt talat säga att jag inte känner någon som är nöjd med insatsen.

    Jag kan berätta om outbildade snorungar på 18 bast som jobbar som lärare för att skolorna försöker spara in, om mobbing och våld, om lärare som slår och luggas (utan konsekvenser) om sexuella övergrepp, om pedofili som ursäktas med att "han var full" (och som inte heller anmäls) om lärare som raggar på högstadietjejerna.

    Jag kan berätta om skolk, drop outs och bristande undervisning, om elever som är deprimerade, som tappat lusten för lärandet och om elever som gått ut utan att kunna läsa, skriva eller räkna matte, om kreativitet som kvävts i sin linda (eftersom att det "inte är nåt man kan jobba med"), om undermålig halvljummen mat... ja som ni märker så blir listan lång.

    Den kommunala skolan är skit. En institution där man sitter av tiden och där man struntar i elevernas individuella behov.
     
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Waldorf-skola?