• Baby Doll

Allergi vänliga hundraser?

Ett problem här nu.
    Min systers son är allergisk mot hundar, och hans pappa och nya tjej har en hund hemma, en kinesiskt spets (?)
    Jag undrar vilka hundraser man kan ha som allergiker?
    Pudel vet jag iaf. Något mer??

TACKSAM FÖR HJÄLP!
    www.mybabydolls.blogg.se

4 barn under 2 år: www.mybabydolls.blogg.se
  • Svar på tråden Allergi vänliga hundraser?
  • cinalind

Menar du förresten att de har en japansk spets eller en kinesisk nakenhund?

• mika2007

Hundar med lockig päls brukar kunna vara lite "vänliga". Som tex pudel som du nämnde, andra Bouvier des flanders, Spansk och portugisisk vattenhund osv. Men det är så individuellt. Det som fungerar för en kan vara jättehemskt för en annan. Känner många allergiker som inte tål nakenhundar. Det är ju inte pälsen i sig utan kvalster i huden man reagerar på om jag inte missminner mig. Vi har en bekant som klarar våran Finska lapphund hur bra som helst. Man lär träffa många hundar och under längre perioder för att lista ut vad man klarar. För det är ju inte rättvist för en liten valp att bli omplacerad efter nån månad för att man inte har tagit sig tid att kolla om man verkligen tål hunden.

• Baby Doll

Fast hans pappa träffade en tjej som redan hade en hund, som flyttade hem till dem. Så det är jätte svår sists dom är i nu... därför tänkte jag att dem inte ska säga att "DET" är en hund som man inte är allergisk mot. Har alla hundar mjäll? Förutom pudel och bischon frisé?

4 barn under 2 år: www.mybabydolls.blogg.se
  • mika2007

Oj förlåt, lite trött. Trodde nån skulle skaffa hund.. Det finns nog ingen ras som fungerar för alla allergiker. Olika allerkiker klarar olika raser helt enkelt. Att pudel osv anses lite bättre kan jag tänka mig har lite mer att göra med strukturen på pälsen. Lockiga hundar brukar ha lite "flottigare" päls som jag kan tänka mig gör att det inte flyger iväg lika mycket.. Men du får googla lite. Är lite trött så jag kanske talar i nattmössan :)

• qenzo

Det finns inga allergivänliga hundraser.

Det är så individuellt att det inte är möjligt att avla fram en ens, skulle jag då tro.
    Man är sällan allergisk mot hundens päls utan det som finns I pälsen, dvs fett, mjäll. Till det brukar många vara överkänsliga mot djurs saliv och även av trampdynorna.
    Mitt råd är att testa er fram. Kanske tål han hunden, kanske gör han det inte.
  • hmcc

Prova först, det finns inga allergivänliga raser.

Det är ett försäljningsargumment från oseriösa personer som inte får sålt sina valpar.

Snackar du med en seiös uppfödare använder dom aldrig ordet allergivänlig.

• Skorpionerna

Hej! Är själv superallergisk mot hundar men har nu två stycken Bichon Frisér. Jag åkte till uppfödaren för att pröva om jag kände av någonting. Gosade med hundarna en hel dag. Till min stora glädje och förvåning känne jag ingenting!! Bichon hundar har inte vanlig päls, utan hår som dom till sin fördel inte fäller. Man kan även vara allergisk mot hundarnas saliv tex att hunden "pussar" dig i ansiktet.... Jag tycker det är superviktigt att man träffar den aktuella rasen ett flertalet gånger för att se om man får den allra minsta reaktion!!

• lillabebben

Japansk spets har jag hört brukar funka bra för allergiker. Men det är ju som sagt ytterst individuellt och beroende på hur allergisk man är. Själv har jag en pumi och det går bra men hans pappa är jag lite allergisk mot så det kan vara olika inom samma ras också.

• Lathundarna

Det är inte pälsen som avgör utan allergenet som finns i hud, saliv och urin. Och den kan man inte bli kvitt oavsett hur kryllig eller lite päls hunden än har. Mängden allergen avgör hur mycket en allergiker reagerar och det kan variera väldigt mycket bland hundar ur samma kull. Hanar har dock oftast mer allergen än tikar.

• Jezamine
    Du kan bli allergisk mot en pudel också.Ämnet som gör dig allergisk sitter i HUDEN.
    Avstängd tills vidare
  • Kiwi86

Det finns inga allergivänliga hundar. Allergiska personer reagerar olika på olika raser. Vissa raser reagerar man mindre på,men alla gör inte det.

Kinesisk nakenhund och bichon frisé är två raser som kallas för allergivänliga,många allergiska personer tål dem,men långt ifrån alla.

Jag har en japansk spets och en shetland sheepdog. Båda deras uppfödare har allergiker i deras familj som tål just dessa raser (de har väldigt torr päls). Men min allergiska kompis känner av mina två hundar litegranna. Men hon tål dem mycket bättre än andra raser.

• elizaa

alla krylliga saker + alla som inte fäller

pudel
    pumi
    lagotto romagnolo
    bichon frise
    puli
    komondor
    soft coated wheaten terrier
    finns kanske nån ras jag glömt men där har du iallafall några stycken
    men kinesisk spets?? vad ska det föreställa? menar du kinesisk nakenhund eller menar du japansk spets?
Svar på tråden Allergi vänliga hundraser?