Hemmaföräldern skrev 2010-05-08 15:44:06 följande:
Hjälp. Det skulle jag aldrig acceptera. Jag undrar vad den pedagogen egentligen tycker om sin arbetssituation? Hoppas verkligen att Lex Sarah snart kommer för förskolebarn. Tur att regeringen tillsatt en utredning om att införa den lagen. Då blir personalen skyldig att anmäla brister.
Å andra sidan hade min mamma 12 barn själv när hon var kommunal dagmamma (inklusive äldre barn då förstås) och då hade hon ingen att ta hjälp av vid krisläge.
Åren 95-98, innan hon slutade som dagmamma, fick hon inte längre ha fritidsbarn. Då hade hon ensam 8 barn (+ min lillebror) under 6 år själv.
San
kan man inte stirra sig blind på siffror även om det självklart borde finnas regler för hur stora barngrupper får vara och hur många barn det ska vara på en personal. Det säger inte allt om hur gruppen fungerar och barnen utvecklas. För min son var det t ex en fördel när hans grupp om 10 barn (2 personal) slogs ihop med en annan och de blev 21 (och 4 personal). Han hade ingen jämnårig att samspela med innan. Trots att gruppen då på pappret blev dubbelt så många var de i realiteten aldrig så många eftersom man fortsatte att dela upp gruppen hela tiden, men då efter ålder, intressen och kompisrelationer, inte i avdelningstillhörighet.