• Amanda72

Behöver er hjälp - hur många pedagoger ska det vara i en 5-års grupp?

Hej!

Jo...få vår förskola hävdar man att 2 pedagoger på 17 barn är normalt i en 5 års grupp. Jag ska träffa förskolechefen i detta ärende snart och skulle gärna vilja göra lite egen research - hur ser det ut på andra ställen?

Är det en ok bemanning - eller som jag och flera med med känner - för lite och har med ekonomisk vinning att göra, förskolan är privat.

Snälla - kom med era input!

/Amanda

• Svar på tråden Behöver er hjälp - hur många pedagoger ska det vara i en 5-års grupp?
  • Thaleia

I min sons 5-årsgrupp är dom 14 sticken och tre personal: 1 jobbar 50%, 1 jobbar 87,5 och den är jag lite osäker på om det är 100% eller 87,5% (nåt av dom två är det iallafall).

Nästa år när dottern börjar blir det 18-19 st 5-åringar men då blir det fler vuxna som jobbar också men hur den exakta fördelningen kommer att se ut är nog inte bestämt än.

• Veladis

Det finns (tyvärr) inga "ska" och "måste" när det gäller antal personal som tar hand om en barngrupp. Det borde finnas mer strikta riktlinjer för det. Å andra sidan så är det ju väldigt individuellt både hur personalen är, hur gruppen fungerar och hur bra samspelt personalen och gruppen är tillsammans. Och även hur verksamheten ser ut, hur samarbeta man med andra grupper och andra pedagoger? Men för att tillgodose alla barns behov måste det ju finnas personal tillräckligt för det.

Jag är själv pedagog och där jag arbetar ligger snittet på fem barn per heltidsarbetande vuxen hos de yngre barnen 1-3 år (ca 15 barn, 3 pedagoger) och något högre hos de äldre barnen, ca 6 barn per heltidsarbetande vuxen (ca 18 barn, 3 pedagoger). Det är också där ungefär som riksgenomsnittet ligger och det kan ju vara en fingervisning.

Jag har också jobbat i en annan konstallation där vi var 2 heltider på 15 barn - just femåringar, men då samarbetade vi med fyraårsgruppen som var 13 barn och 2 heltider.

• UBJ

Jag vet ärligt talat inte hur många barn det är i min sons grupp, men färre än 15 är det, då jag vet att de har ett tak på 15. Två pedagoger jobbar i hans grupp, men då förskolan är ganska liten (totalt 45 barn), är det inte alltid "hans" lärare som är där utan alla barn känner alla lärare. På förskolan jobbar in alles 8 vuxna, varav en är kokerska och en tjej har ett handikapp och inte är utbildad, men väldigt duktig med barnen.

Det låter lite mycket med 17 barn på två pedagoger tycker jag, om alla barn är där hela dagar. I min sons grupp är det få barn som går hela dagar då det finns 15-timmarsbarn i gruppen samt att de flesta har en eller flera korta/lediga dagar i veckan.

• Hemmaföräldern

Det finns inte några regler eftersom sossarna i maj 2006 avvisade att förskolebarn ska omfattas av en arbetsmiljölag. Hade de som skolbarnen haft ett sånt skydd hade storleken på barngruppen kunnat begränsas. www.svd.se/opinion/brannpunkt/forskolebarn-saknar-skydd_331278.svd

I boken förskolan för de allra minsta sägs följande;

Barngrupperna idag är alldeles för stora1972 var rekommendationen att barngruppen skulle vara maximalt 10-12 barn i ålder 0-2 ½ år.

1984 tog kommunerna över ansvaret och därefter har det inte funnits några normer alls. Skolverket gick dock ut 2005 och rekommenderade att det ska vara maximalt 15 barn i en barngrupp.

Personaltätheten är alldeles för låg och barnen blir istället hänvisade till varandra. För att barnet ska kunna ta in nya kunskaper, så krävs det att de får en chans att göra det i det sociala samspelet med en vuxen och där är andelen barn per personal avgörande. Birgitta Lidholt, fil. dr i pedagogik, leg. psykolog och lärarutbildare.

Ni har nog tur för barngrupperna idag kan vara 10-11 barn på en personal.

• Amanda72

Tack snälla ni för info!

Fick nämligen helt överraskande info från en pedagog i torsdags att hon undrade om vi inte skulle söka en särskild resurs för vår son...utan förvarning eller att det har varit något problem med honom under de 3 år han gått på förskolan.

Hon sa i samma veva att hon försökt få det till 3 pedagoger i gruppen men fått nej av chefen. Och då undrade hon om inte vi skulle kunna tänka oss att söka för vår son....känns mer som en "nödlösning" eller ett sätt att "rädda budgeten".

Så...jag ska träffas på måndag och diskutera detta..och jag ser det nog mer som en resursfråga som dagiset ska lösa, inte att min son ska få "rädda" bemanningen..

• Veladis

Jag tycker inte att man ska räkna det som "tur" att ha 17 barn och 2 pedagoger, av fler orsaker.
    Dels så är det fortfarande mycket ovanligt, även om det är möjligt att det förekommer, grupper med en personaltäthet på 10-11 barn per pedagog. Dels känns det inte särskilt lämpligt med begreppet "tur" i det sammanhanget. Ska man låta sig nöja med det och tänka på de som har det värre, menar du? Är det inte bättre att man protesterar om man känner att det inte fungerar, oavsett hur det ligger till i förhållande till riksgenomsnittet?

• basio

I min sons femårsgrupp är de 10 barn och de har en pedagog som arbetar heltid. Det är en liten förskola med totalt 33 barn på tre avdelningar och pedagogerna hjälps åt mycket, men det är framförallt en pedagog som har ansvaret för femårsavdelningen. Hon gör ett fantastiskt jobb och det fungerar jättebra tycker jag, jag tror varken hon eller barnen tycker att de är för många barn för henne att ansvara för. Hon har hjälpt min son jättemycket och han har utvecklats något enormt, vilket ger mig känslan av att hon verkligen har tid och möjlighet att se varje barn i gruppen.

2 pedagoger på 17 femåringar tror jag är rätt normalt faktiskt. Där jag jobbar är de 2 pedagoger på 14 barn mellan 2-5 år vilket fungerar bra och vi som arbetar på småbarnsavdelningen är 4 pedagoger på 20 ettåringar och det är tufft även om det låter som om vi är många.

• Hemmaföräldern
    basio skrev 2010-05-08 15:40:54 följande:
    I min sons femårsgrupp är de 10 barn och de har en pedagog som arbetar heltid. Det är en liten förskola med totalt 33 barn på tre avdelningar och pedagogerna hjälps åt mycket, men det är framförallt en pedagog som har ansvaret för femårsavdelningen. Hon gör ett fantastiskt jobb och det fungerar jättebra tycker jag, jag tror varken hon eller barnen tycker att de är för många barn för henne att ansvara för. Hon har hjälpt min son jättemycket och han har utvecklats något enormt, vilket ger mig känslan av att hon verkligen har tid och möjlighet att se varje barn i gruppen. 2 pedagoger på 17 femåringar tror jag är rätt normalt faktiskt. Där jag jobbar är de 2 pedagoger på 14 barn mellan 2-5 år vilket fungerar bra och vi som arbetar på småbarnsavdelningen är 4 pedagoger på 20 ettåringar och det är tufft även om det låter som om vi är många.
    Hjälp. Det skulle jag aldrig acceptera. Jag undrar vad den pedagogen egentligen tycker om sin arbetssituation? Hoppas verkligen att Lex Sarah snart kommer för förskolebarn. Tur att regeringen tillsatt en utredning om att införa den lagen. Då blir personalen skyldig att anmäla brister.
  • Veladis
    Hemmaföräldern skrev 2010-05-08 15:44:06 följande:
    Hjälp. Det skulle jag aldrig acceptera. Jag undrar vad den pedagogen egentligen tycker om sin arbetssituation? Hoppas verkligen att Lex Sarah snart kommer för förskolebarn. Tur att regeringen tillsatt en utredning om att införa den lagen. Då blir personalen skyldig att anmäla brister.
    Å andra sidan hade min mamma 12 barn själv när hon var kommunal dagmamma (inklusive äldre barn då förstås) och då hade hon ingen att ta hjälp av vid krisläge.
    Åren 95-98, innan hon slutade som dagmamma, fick hon inte längre ha fritidsbarn. Då hade hon ensam 8 barn  (+ min lillebror) under 6 år själv.

San kan man inte stirra sig blind på siffror även om det självklart borde finnas regler för hur stora barngrupper får vara och hur många barn det ska vara på en personal. Det säger inte allt om hur gruppen fungerar och barnen utvecklas. För min son var det t ex en fördel när hans grupp om 10 barn (2 personal) slogs ihop med en annan och de blev 21 (och 4 personal). Han hade ingen jämnårig att samspela med innan. Trots att gruppen då på pappret blev dubbelt så många var de i realiteten aldrig så många eftersom man fortsatte att dela upp gruppen hela tiden, men då efter ålder, intressen och kompisrelationer, inte i avdelningstillhörighet.
  • knäppisen

I dotterns 5-års grupp är de 19 barn o tre heltidstjänster. 

• Amanda72

tydligen finns det en "tillsynsman" här i kommunen som man kan bolla med..

• Flickmamma

På min dotters 5-årsavdelning (som numera även har 4-åringar) är det 28 barn inskrivna varav 7-8 stycken är 15 timmars barn varav en är min. Dessa går varann dag vilket gör at det är max 24 barn på avdelningen. Oftast runt 20-21 då det alltid är någon som är sjuk. På dessa barn jobbar det 3 personal.

• carola1977

På 5-årsgruppen på min dotters förskola är det också bara 2 pedagoger. Vet inte hur många barn det är där, men de är inte få i alla fall. Säkert mellan 15 och 20.

• Tant Green

På min dotters avdelning är det 3,5 pedagoger på 19 barn. Det är nästan bara 5-åringar men även några 4 och 6-åringar.

• LeoNo4AleXo6

På sonens 5-års avd. är de 28 barn, och 5 pedagoger.

• Tuffen

Här är det 3 pedagoger på 22 barn. Barnen är 3-5 år gamla.

• Amanda72

Tänk att det kan skilja så mycket? Tack alla för input!

Tar gärna emot fler!
  • TwistedSister

Jo, man kan skriva på uppropet mot de stora barngrupperna på http://upprop.nu/MNLU

Man kan maila sina lokala politiker och hitta mer bra information på www.5minuterforbarnen.se

Man kan bli medlem gratis i barnverket www.barnverket.nu som är en partipolitiskt och religiöst obunden organisation för föräldrar, andra engagerade vuxna och föräldranätverk. Målet är att förbättra villkoren i förskola, skola och fritidsverksamhet. Bland annat ställer vi krav på mindre barngrupper, fler vuxna och en arbetsmiljö (för både barn och vuxna) värd namnet!

• Hemmaföräldern

Självklart spelar gruppstorlek roll men åldern är också avgörande. En barngrupp om 1-3 åringar ska t ex inte vara större än 10-12 barn eftersom barnen då får svårt att relatera till varandra och får svårt att hitta sin plats i gruppen. Jag kan tänka mig att det hos en dagmamma är väldigt blandade åldrar från 1 upp till 6-7 år. De dagmammor jag känner till får inte ha mer än 9 barn och då är de så att de inte får ha t ex 9 1-åringar utan åldrarna måste vara spridda. De flesta har dock 5-6 barn i olika åldrar. Det man kan se idag är att framförallt de allra minsta barnen far väldigt illa i stora barngrupper, så visst finns det all anledning att protestera.

Svar på tråden Behöver er hjälp - hur många pedagoger ska det vara i en 5-års grupp?