• kalin

Kattunge med avbrytna morrhår

Vi har en kattunge på snart 5 månader som brytit sina morrhår. Han har 2-3 hela morrhår på varje sida och resten avbrytna, cirka 1-2 cm långa.
    Vad kan detta bero på?

• Svar på tråden Kattunge med avbrytna morrhår
  • Ingiz

Har ni fler katter/kattungar hemma kan det vara att de slåss eller bits.

Morrhåren är väldigt flexibla och jag har svårt att tro att de har brutits av av tex. att katten gått emot något eller så. Hittade ett morrhår här som en av våra katter fällt och man kan inte bryta det utan jag fick ta i ordentligt och använda naglarna

Har ni barn så kanske en liten barnahand med en papperssax eller något har varit framme. Barn förstå ju inte sådant.

I vilket fall så växer de ut när katten normalt skulle tappat dem så det är inga problem.

Håll lite extra koll och se om kattungen gör något där morrhåren skulle kunna gå sönder.

Lycka till

• kalin

Han leker mycket med sin syster så det är möjlig att hon är boven i dramat. Vi har även två vuxna katter men inga barn. Tycker jag det är konstigt att jag aldrig hittat morrhar har i huset. Han har sett ut så har rätt länge nu sa började fundera på om det kan bero på natt annat. Men jag antar att det egentligen inte så mycket är oroa sig over(?) Tack for svaret!

• GulTussilago

När våran katt fick kattungar behöll vi en och lämnade bort en. Kommer ihåg att den som vi behöll hade avbrutna morrhår när han var liten (och nu också ibland, fast då bara något enstaka. har är förresten 12 år nu)
    Han hade en bror och de lekte ju med varandra tills han flyttade (vid 12 veckors ålder) men jag vet inte om de brutna morrhåren var då eller om det var när han var lite äldre.

Jag är yngsta barnet och jag vet med all säkerhet att jag inte klippte av morrhåren på honom!
    Jag tror att de bryts av när de leker och kanske gör de nåt så att de går av, jag vet inte.
    Men jag tror inte att du behöver beskylla dina barn

• Majsan70

Vuxna katter fostrar kattungarna och ungkatterna genom att gnaga av deras morrhår för på så sätt blir de lite "handikappade".
    De tycker helt enkelt de är lite för busiga.
    Fick jag så vackert lära mig när jag lurade lite på varför den ena av våra kattungar inga morrhår hade. 

• kalin
    Majsan70 skrev 2010-05-08 23:42:49 följande:
    Vuxna katter fostrar kattungarna och ungkatterna genom att gnaga av deras morrhår för på så sätt blir de lite "handikappade". De tycker helt enkelt de är lite för busiga. Fick jag så vackert lära mig när jag lurade lite på varför den ena av våra kattungar inga morrhår hade. 
    Kanske kan bero pa det..Fast den andra kattungen ar nog annu busigare och har alla sina morrhar kvar..
  • Majsan70
    kalin skrev 2010-05-09 12:46:04 följande:
    Kanske kan bero pa det..Fast den andra kattungen ar nog annu busigare och har alla sina morrhar kvar..
    Det är vad du tycker ja. Katterna har säkerligen andra åsikter.
Svar på tråden Kattunge med avbrytna morrhår