• Anonym (vill veta)

Planerat snitt - VAD gäller egentligen?!

En gång för alla nu då..

Har jag rätt att få ett planerat kejsarsnitt om jag vill det?
    Enlig lagstiftningen ser det ju ut så..

"Patientens rätt till medbestämmande (vilket innebär att man inte kan neka en patient ett kejsarsnitt om det inte finns mycket goda skäl) reglerades tydligt genom införandet av HSL 3 a § den 1 januari 1999 med följande lydelse:

”När det finns flera behandlingsalternativ som står i överrensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet skall landstinget ge patienten möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar.”
    Källa: Patientens rättigheter i hälso och sjukvården

Men vad säger ni som har erfarenheten?

Orsaken till vår önskan är tidigare graviditeteskomplikation och mycket traumatisk förlossning som slutade i urakut snitt med prematurbäbis, en förlossning som både jag och maken ännu har psykiska men av.

Ös på nu, med era erfarenheter och det ni VET konkret om detta.
  • Svar på tråden Planerat snitt - VAD gäller egentligen?!
  • Anonym (vill veta)

*puffar*

• Anonym (vill veta)

Verkligen ingen som vet?
    Som begärt planerat snitt och fått/inte fått och vill berätta om omständigheterna?

• Anonym

Jag fick snitt båda gångerna. 2008 och nu i februari. Hade sån förlossningsrädsla.Jag fick panik och bröt ihop totalt Nu i år så hade jag planerat snitt i januari men bestämde mig för att föda vanligt. Men när jag gick över tiden och det var prat om att sätta igång mig så sa jag bara att jag önskade att jag hade gjort det planerade snittet i januari. Och då bestämde dom sig för att snitta. Nu var det ju inte bara förlossningsrädsla utan även våldtäkt i det förflutna

• systersandra

Det är ju det att alla läkaren inte tolkar det som att vaginal förlossning och kejsarsnitt står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet,man bedömer att vaginal förlossning i många fall är det bästa "behandlingssättet".
    De är inte helt likvärdiga.Det är något som läkaren måste bedöma från fall till fall.

• majess

Ska på läkarbesök på måndag hos en överläkare som ska avgöra mitt öde....
    var först hos aurora och det verkar som att om läkaren vill har de all rätt bakom sig att neka,pga icke tillräckliga medicinska skäl.....eftersom det är ett operativt ingrepp med större blödningsrisk,icke så bra koagulationsförmåga etc etc.....
    så den rätten man har som patient att själv få välja sin vård så att säga,vägs bort mot läkarens yrkesmässiga utlåtande,så det man får hoppas på är:sympatisk läkare,stå på sig,skylla på anknytningssvårigheter etc

• Skogsflickan

jag fick planerat snitt.

redan i v18 sa min gyn.spec på mvc att INGEN kan tvinga mig att föda vaginalt och informerade mig om den lagen. Hon sa att alla är INTE gjorda för att föda vaginalt. Hon skrev i min journal att andra sätt än ks är omöjliga.

Sedan fick jag gå en gång till aurora (tog knappt 15minuter det mötet). Även hon sa att det är omöjligt att få mig på andratankar. Sedan fick jag träffa deras chefsöverläkare på kvinnokliniken som även hon sa att INGEN kan tvingas att föda vaginalt utan det är säkrare för mor och barn att man får föda på det sätt man tycker är tryggast ur den synpunkten att grips man av panik under en vaginal så ökar risken för akut/katastrofsnitt och det bästa psykiskt och fysiskt i det fallet är att lyssna på kvinnan och bevilja ks. Även hon höll med mig om ovanstående lag.

Det enda jag sa var att: 1. Jag vill ha ett levande barn (vilket dom inte kan garantera vid en vaginalförlossning om det inträffar komplikationer).

2. Jag ville ha garanti på att ingen syrebrist skulle inträffa vid en vaginalförlossning(det kunde dom inte garantera)

3. Jag vill ha garanti att inte drabbas av panik vid vaginal och genomgå ett katastrofsnitt, inte det kunde garanteras heller..

Jag frågade om det kunde garanteras vid ett planerat snitt och svaret var JA. Svarade bra, då blir det planerat snitt i mitt fall. Jag vet att det är en bukoperation och det KAN inträffa komplikationer med MIG men jag tar hellre komplikationerna SJÄLV än att mitt barn får det..

Mitt barn föddes fullt frisk med planerat snitt och hade 10-10-10 i apgarpoäng, jag fick inga problem, åkte hem 48 timmar efter kejsarsnittet (hade velat åka tidigare men de ville ha mig kvar de obligatoriska 48h)

Sonen mår toppen idag och växer så det frodas.

Kan tillägga att jag födde/snittades i stockholm.

• Anonym (kejsarsnitt x 2)

Jag valde kejsarsnitt med båda mina barn pga jag INTE VILLE föda vaginalt

Inga problem alls, beror nog på hur stark du är att stå upp för dig samt vilka läkare du träffar och hur proffsiga de är i sitt bemötande och sin roll.

• pigglet

Inga problem att få snitt i Skellefteå för 8 år sedan. Och när väl det första snittet var beviljat så var det inga diskusioner senare heller.

• Anonym (planeraren)

Rent spontant tror jag inte att man ska försöka argumentera för snitt på någon juridisk väg d.v.s. att man på något sätt skulle ha rätt till det enligt lag. Som jag har förstått det så handlar lagen om behandlingar inom sjukvård d.v.s. när man är sjuk vilket inte barnafödande räknas som. Vet att jurister har granskat lagen och inte hittat något stöd i t.ex. förarbeten för att det skulle vara frivilligt att välja. Däremot så tror jag verkligen inte att någon med riktig förlossningsrädsla nekas snitt. Det finns alltid möjlighet för läkaren att bevilja snitt på humanitära grunder och det är där man måste stå på sig. Är man rädd så tycker jag att man ska berätta det och tala om varför. Det finns knappast många läkare som vågar lova att ens förlossning blir på ett visst sätt. Har man negativa upplevelser och säger att man absolut inte vill uppleva detta igen så tror jag att det respekteras, iaf av någon läkare så att man kanske får byta läkare eller sjukhus. Lägg fram din anledning på ett ärligt sätt och kräv att din oro tas på allvar. Lycka till!!!

• Anonym

Jag gråter varje gång någon tror att snitt är den lättare vägen.

Men inflamation i livmodern efteråt, lååååång återhämtning och en livmoder som växfast i bukhinnan= ny operation. DETTA VILL FOLK HA????

Man är handikappad efteråt, då man skall se sin bebis första gången...........

Nej, fundera du några gånger till och TA REDA PÅ ALL INFORMATION

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-11 13:25:58 följande:

Men inflamation i livmodern efteråt, lååååång återhämtning och en livmoder som växfast i bukhinnan= ny operation. DETTA VILL FOLK HA????

Ja men bara för att DU fick komplikationer betyder det inte att ALLA får problem..Finns massa komplikationer med vaginal med men det håller folk käft om...Alla förlossningar har komplikationer oavsett vaginal eller ks
  • Sol Angelica
    Anonym skrev 2010-09-11 13:25:58 följande:

Jag höll min son direkt efter att han tagits ut ur min mage.  Var inte ett dugg handikappad. Var uppe och gick 3 h efter mitt planerade snitt. 
    Självklart finns det för och nackdelar med snitt, men det är upp till var och en att välja själv vad som är bäst för dom.

Känner ett flertal kvinnor som fött vaginalt som opererats både 3 och 4 gånger efter födseln pga förlossningsskador.  Vet EN person som haft problem med sitt snitt. ...

Men för att svara ts...

Du har inte rätt att välja själv, men du får önska dig det.
    Har du tur så träffar du en aurora/felicia som lyssnar på er berättelse, och skriver en skarp rekommendation att ni bör beviljas ett snitt. Det är väldigt sällan en läkare går emot deras rekommendationer.  Men var tydlig med var du vill, ja, nästan övertydlig. Tvekar du det minsta lilla, då rekommenderar dom att du försöker föda vaginalt, och får avbryta för ett planerat akut snitt.  Det är något dom försöker övertala i princip alla om.  Men vill du ha ett planerat snitt, stå på dig.

Hoppas jag hjälpte lite iaf...
Svar på tråden Planerat snitt - VAD gäller egentligen?!