• Krickan79

Kräkningar, gärna snabba svar!

Min dotter är drygt tre månader. Hon har aldrig kräkts speciellt mycket, men på senaste tiden har hon det allt mer. Hon kan kräkas så där direkt efter maten, vilket jag för står är helt normalt. Det konstiga är att hon senare kan kräkas flera gånger flera timmar efter maten. Som förut här så kräktes hon 9 gånger efter att det gått 2,5 timme sen mat. Min dotter har sen innan mycket problem med magen och har (har haft) kolik. Hon går upp bra i vikt. Ska jag oroa mig? Någon som har varit med om något liknande?

• Svar på tråden Kräkningar, gärna snabba svar!
  • maritmedm

Är det typ sprutkräkningar? En del barn kan kräkas mycket om de har en outvecklad magmun.
    Sköter hon bajet som hon ska? Är hon förstoppad? I så fall kan de ju ofta kräkas.
    Hon kanske är kännslig mot något du äter? Har du tänkt på om det är om du ätit något särskillt som hon kräks mer?
    Har det hållit på länge? Kollat med bvc?

• AmandaPitkänen

tror inte du behöver oroa dig... kanske äter hon mer eller glupskare nu så att hon behöver spy upp en del? Sixten spydde en del förut men slutade helt ett bra tag, för att nu börja spy mycket igen. Han har oxå haft kolik (om det nu har nån betydelse).

Men är du orolig så prata med bvc.

• Bonanza

Åh så gjorde/gör min son också. Han hade aldrig kräkts förut, men ett tag kräktes han hela tiden. Nu är det mer sällan, men fortfarande oftare än från början. Jag vet fortfarande inte vad det beror på.

• Sasson

Precis så är det med min tjej oxå! Första tiden kräktes hon aldrig, nu vid 4,5 mån kräks hon hela tiden. Och länge efter maten. Har funderat på att ringa bvc, men hon är glad och går upp jättebra i vikt....

• Krickan79

Tack för svaren! Har just pratat med sjukvårdsupplysningen. De sa att det inte var någon fara bara hon går upp bra och verkar glad mellan varven, och det är hon. Hon har, som jag tidigare skrev, mycket ont i magen och sväljer mycket luft. När dessa luftbubblor sätter sig på "tvären" kan inte maten passera lika lätt och det gör att hon spyr upp lättare och därav måste hon äta oftare...men det är alltså ingen fara. Tack för er omtanke!

• maritmedm

Skönt att du fick svar! hoppas det blir bättre snart!

• artie

En av mina tvillingar började kräkas mycket mer vid 2 1/2 månaders ålder (ofta 2-3 timmar efter mat). Men eftersom han går upp i vikt bra BVC tyckte det var ingen fara. Men han har börjat gnälla mycket och vägra äta så vi var hos doktorn igår som sa han har reflux. Det är pga svag magmun. Magsaften ger halsbränna. Vi har fått Enfamil AR en modersmjölkersättning som blir tjock i magen och därför har svårt att kommer upp igen. Det verkar hjälpa han har kräkts mindre, men är fortfarande gnällig ibland med ont.
    Enfamil AR finns att köpa på Apoteket utan recept om du vill prova men om han inte har ont jag skulle fortsätta som vanligt.
    Vi fick också råd att mata i upprätt ställning, lite och ofta och sitta honom upprätt så mycket som möjligt (svårt när man är ensam med tvillingar).
    De säger det bli ofta bättre när de börjar med fast föda.

• maritmedm

artie: Ni har inte fått nån medecin att ge honom då? Vi fick zantac till Mirjam då hennes magmun inte var fullt utvecklad. Tog bort de sura uppstötningarna och halsbrännan så efter tre månader så var hon bra och kunde äta.

• Tilia

Så gjorde vår Maja också då hon var ca 2,5 månader gammal, men det var efter att vi provat ge henne lite tillägg (nan). Kräkningarna började alltid 2 h efter att hon fått i sig nan:et, som en klocka - och hon var mjölkproteinallergiker visade det sig. Ni har inte gett er dotter nån form av mjölk vid dessa tillfällen?

• Krickan79

Nej ingen mjölk bara ammat. På sjukvårdupplysningen säger det att magmunsproblem uppstår innan barnet är 6 veckor.

• artie

maritmedm: Nej, vi fick ingen medicin. De vill att vi prova Enfamil AR först och om det inte hjälpa då ska vi får zantac men då vill dem fastställa diagnosen först med några prover som lätt inte alls snäll till barnet.
    Gjorde ni prov först?
    Vi testade också för kosmjölkallegi men det hade han inte.

• maritmedm

artie: Ja vi fick ta prover direkt, bara blodprover... sen tyckte läkaren vi skulle prova zantac. Behövde aldrig göra någon gastroskopi eller så.
    Vi har även testat henne för mjölkallergi men provet visade negativt men hon är allergisk iaf. De sa att oftast så visar proven inte rätt om man tar inom första året. Märktes väldigt tydligt på henne om jag slarvat med min egen mjölkallergi, så fort jag ätit nåt med mjölk i så vart hon jättegasig och fick ont i magen och sprutkräktes.

Krickan79: Mirjam hade outvecklad magmun men det mräktes inte direkt då jag ammade henne. Var då hon började få annat som det märktes mer. Beror väl på hur pass outvecklad den är, eller om man har förträngning av magmunnen... då märks det direkt, men det är visst nåt som oftast bara pojkar får.

Svar på tråden Kräkningar, gärna snabba svar!