• NoKnock Angleton

Till TS i expertforumet Anonym (orolig)

Jag vill alltså skriva till TS i expertforumet eftersom ajg inte kan skriva något där men jag måste få uttrycka mig om hennes problem och jag hoppas att hon även läser i denna forumdelen.

Jag blev så upprörd när jag läste den här tråden:

www.familjeliv.se/Forum-15-347/m52401060.html

Där rekomenderar Förlossningspedagogen Annas profylaxkurs.

Visst det är jättebra med målbilder och annat, MEN förlossningspedagogen verkar fullkomligt okunnig av vad manisk förlossningsrädsla innebär. Hela svaret känns mest som reklam för Annas profylax och diverse annat babbel som man rekomenderar vid vanlig oro inför förlossning.

Så nu har jag kombinerat ihop ett svar till Ts:

Hej Ts.
    Jag förstår precis vad du går igenom, jag har gått igenom samma sak. Jag var själv utsatt för ett våldtäktsförsök, det var länge sedan men det påverkade mig otroligt mycket under min graviditet. Rädslor jag trodde att jag bearbetat kom upp till ytan igen.

Jag fick alla möjliga konstiga nojjor under min graviditet, jag var livrädd för undersökningarna, bara tanken på förlossningen gav mig panikångestattacker. Det jag gjorde och som faktiskt HJÄLPTE mig, var att prata med min barnmorska så hon kontaktade Auroramottagningen på sjukhuset jag skulle föda.

Aurorabarnmorskorna är väl insatta i vad RIKTIG förlossningsrädsla innebär, de har extrautbildningar och är vana vid att hantera problematik som din. På auroramottagningen får du träffa en barnmosrska som kan hjälpa dig att bearbeta din rädsla, som ser DIG och DINA behov. Hen kan hjälpa dig att skriva förlossningsbrev, skriva in i din journal om din rädsla, och stödja dig på ett enormt mycket bättre sätt än en profylaxkurs.

Jag dissar inte profylax men jag tror inte att det hjälper dig just nu. Andning är A och O vid en förlossning, men detta vet barnmorskorna om så ta reda på närmaste auroramottagning genom din bm på mvc och ta dig dit på samtal istället. Barnmorskorna under förlossningen kommer att hjälpa dig andas och föda.

Trust me, Aurorasamtal är riktigt bra!

• Svar på tråden Till TS i expertforumet Anonym (orolig)
  • parvati

Jag instämmer med din kritik, en väl insatt läkare\psykolog\barnmorska som är kunnig inom området som kan prata olika sätt att föda barn på, bearbetning av traumat  är vad ts är i behov av.

• Danitra

Jag reagerade på precis samma sak!

Det är inga böcker eller kurser som gäller utan hjälp av bra personal som är kunniga i förlossningsrädsla.
    Jag vill också säga till TS att hon inte ska känna sig tvingad att genomgå en vaginal förlossning. Ett snitt är ibland ett bättre alternativ för dom som är riktigt rädda!
  • parvati

Graviditeter\fölossningar kan väcka minnen från sexuella övergrepp det nämner ju inte förlossningspedagogen alls.

• Mamaiia
    parvati skrev 2010-05-08 17:40:42 följande:
    Jag instämmer med din kritik, en väl insatt läkare\psykolog\barnmorska som är kunnig inom området som kan prata olika sätt att föda barn på, bearbetning av traumat  är vad ts är i behov av.
    Precis!!!

Och det är inte första gången jag reagerar på en av dessa "expert"-trådar... {#lang_emotions_yell}
    ♥ ♀ född 2oo9-12-o8 ♥ Jag har den finaste titel en människa kan få - Mamma.
Svar på tråden Till TS i expertforumet Anonym (orolig)