• LinaTed

Nässpray och gravid?

Jag är gravid i vecka 16 och är helt totalt igentäppt i näsan. Jag har blivit det nu de 3-4 senaste dagarna i samband med förkylning. Nu börjar förkylningen bli bättre och jag märker inte så mycket av den längre förutom att min nästäppa är kvar.

Jag har tagit nässpray ungefär 3 gånger om dagen de här dagarna för att kunna andas, sprayen jag använder heter Nasin.

Nu till min fråga... Kan det vara så att jag är täppt pga graviditeten? eller kan nästäppan sitta kvar även fast förkylningen är påväg bort?
    Jag MÅSTE verkligen ha nässpray annars kan jag inte andas, men är de verkligen bra att ta så mycke nässpray?

Finns det nånting som är bättre att ta och som hjälper? Tänk om nästäppan beror på graviditeten, då kommer jag ju få stå ut med den länge och jag klarar mej verkligen inte utan nässpray.

Blev mycke nässpray här {#lang_emotions_tongue_out}  Nån som har nått råd?

Föresten, nu har min Nasin tagit slut och eftersom jag inte kan andas utan sprayen så tog jag av en annan som heter Otrivin menthol, fast på fass står det att man inte ska använda den som gravid. tror ni att det är nån fara om jag bara använder den 2-3 gånger tills jag hunnit köpa ny?

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • Svar på tråden Nässpray och gravid?
  • Tokfrjant

Finns nässpray som koksaltlösning som man kan använda när man är gravid. Har hört att man inte ska använda vissa sorter när man är gravid, hoppas nästäppan försvinner

♥Elias080704♥ ♥Tvillingar BF 100927♥ - www.emeliesgodsaker.se
  • Ant85

Nezeril använde jag och det ska inte vara någon fara när man är gravid heller.

• SailorGirl

Sinnova Forte är tabletter som kan hjälpa som alternativ när man vill trappa ner. Testa också nozoil som är sesamolja som smörjer slemhinnorna. Bäst är - oavsett om du testar dessa två - att prova att bara spraya i en näsborre och när den andra frivilligt ger med sig, så kan man sluta spraya i den endaman sprayat i också.

Jag har sabbat min näsa med nezeril/nasin mer än en gång. Slemhinnorna sväller nämligen först av mer än normalt när man tar det och sen svullnar upp de mer än innan man tog sprayen. Därför är det också "beroendeframkallande". Avvänjningen är tyvärr jobbig, men snällare mot näsan än sprayen :-/

• Drömmerdrömmar

vet att jag läst på någon näspraysförpackning att man itne ska använda den när man är gravid, men kommer dokc inte ihåg vilket märke det var.

vi har haft nezeril här hemma och den kan man iaf ta

• Ant85
    Drömmerdrömmar skrev 2010-05-08 19:53:10 följande:
    vet att jag läst på någon näspraysförpackning att man itne ska använda den när man är gravid, men kommer dokc inte ihåg vilket märke det var. vi har haft nezeril här hemma och den kan man iaf ta
    Otrivin ska inte användas när man är gravid iaf. {#lang_emotions_smile}
  • mina två fina

Jag har sprayat näsan i flera månader nu för jag har sån nästäppa, och jag funkar inte om jag inte kan andras ordentligt. Jag använder nezeril för barn ca 2 gg per dag och nezeril för vuxna en gång per natt. Min BM sa att det är bara att spraya på och sedan ta tag i det hela om jag får svårt att trappa ner efter gaviditeten. Jag har haft såhär båda graviditeterna innan oxå och det har inte varit problem att sluta efter.

• mina två fina

ps, jag skulle dock inte spraya med otrivin om det står att man inte ska det.

• skorpan81

Jag är totalt beroende av nässpray!!! Var det även med min första men än värre nu med andra men det bästa är att jag vet att det går över när bebisen kommer ut därför struntar jag i uppmaningar om att man inte ska använda så mycket nässpray.

Din nästäppa är nog till 99% säkerhet pga av graviditeten och jag har också använt Otrivin och det är inte farligt!

Fortsätt du med nässprayen ska du se att det släpper när bebisen har fötts {#lang_emotions_sunny}

• Teskedsmamman

Jag har sprayat med otrivin menthol i 3 graviditeter... Har aldrig varit något snack från sjukvårdspersonal att den inte skall användas under graviditet, och jag har ändå frågat...

3 killar & pojke v27 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • Drömmerdrömmar
    Teskedsmamman skrev 2010-05-08 22:32:44 följande:
    Jag har sprayat med otrivin menthol i 3 graviditeter... Har aldrig varit något snack från sjukvårdspersonal att den inte skall användas under graviditet, och jag har ändå frågat...
    okej, fast det står ju iaf i bipackseldeln att det ej skall användas under graviditet
  • lerum82

På vanliga otrivin står det inget om att det skulle vara farligt när man är gravid men sen vet jag inte hur det är med menthol

• LinaTed

tack för era svar. Igår testade jag min dotters nässpray (hon är 1 år),Nezeril, den är från 7 månader till 2 år. Den hjälpte ju en stund iaf men den va inte lika bra som "vanlig" tycker jag.
    Nån som har provat barn nässpray nån gång? Är de lika "illa" att ta den som vanlig nässpray?

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • Swweetiie

Vad jag har förstått av min BM, så är inte själva nässprayen farlig för oss gravida. Förutsatt att vi är förkylda/sjuka, men det är det beroende som många gravida får av nässpray för att man ofta kan vara nästäppt som gravid utan att vara sjuk som inte är bra för vi redan har så känsliga slemhinnor så ska man undvika att spraya i onödan. Dvs om det är "gravidnästäppa".

För om man sprayar när man inte är sjuk utan faktiskt "bara" är nästäppt så blir det värre, man blir tillfälligt av med nästäppan men den kommer tillbaka värre.

• Minikatt

Jag har använt Nasin i princip under hela min grav, är i vecka 38+3 idag. Frågade min bm om det som rekommenderade Flutide Nasal som är en kortisonspray. Visst blev det bättre men inte alls så bra som med avsvällande nässpray, så jag struntade i kortisonsprayen och kör enbart med Nasin. Får väl se hur lätt det är att sluta sen när bebisen är född :-P

• Magic 3

Fick oxå rådet om kortisonnässpray när jag väntade 2an, det hjälpte. Men annars går det att använda vanlig nässpray

• loeli

Jag fick gravidtäppa och använde nezeril flera gånger om dagen i flera veckor. Jag blev inte beroende.

Otrivin Menthol ska man inte ta som gravid.

• Nephertiti

Jag tog Otrivin i flera veckor kring fjärde månaden, Menthol till och med.
    Min svärfar som är läkare sa att jag skulle sluta med Otrivin eftersom det var det nässprayet som är mest beroendeframkallande. Så jag avvänjde mig, det tog typ 2-3 dagar. Det gick hur bra som helst på dagarna, men det blir ett par jobbiga nätter innan man är normal igen. Mitt tips är att bara sluta, cold turkey ^^

Ni som säger att man inte ska ta nässpray, tex Otrivin. Är det för att man blir beroende eller för att det skadar bebisen?

Svar på tråden Nässpray och gravid?