Ni med erfarenhet av EURASIER
Hur skulle ni beskriva rasen? :)
Hur skulle ni beskriva rasen? :)
Här kan du fråga
http://www.eurasierklubben.se/Forum1/
Jag har 2 st eurasier, 2 hanhundar som är bröder.
Hund 1.
Lugn som en filbunke, stressar inte upp sig i onödan. Trygg och säker. Ligger hellre vid matte/husses fötter och sover tryggt. Lugnare hund får man leta efter. Envis. Kräsen när det gäller mat.
Hund 2.
Busig, sprallig med en stoooor personlighet. Otroligt lättlärd. Lugn och trygg, spenderar sin sovande tid i husses säng. Matglad.
- Det de har gemensamt är att de inte skäller men varnar. Kommer det ngn skäller de till en gång likaså om de vill komma in när de varit ute. Bor i ett villaområde och vi har vid flera tillfällen fått frågan om de kan skälla :)
- Ingen av mina hundar har ngn som hellst aggressivitet mot andra hanhundar, är alltid glada. Men eftersom jag åker en hel del på utställningar så kan det vara en del gruff mellan hanar. Vi var noga med hundarnas föräldrar och kennel.
- Om det går förbi andra hundar, så istället för att rusa fram emot dem sätter de sig ner och kikar
- De hoppar inte när det kommer folk
- Inte ngn speciell pälsvård
Det var lite om mina 2 eurasier :)
Tack för era svar! :) Vi var och hälsade på en uppfödare i helgen, som hade tre vuxna hundar (en hane och två tikar) och 6 valpar som var 6 veckor gamla. Fick nog en ganska god bild av rasen då. Känns som att rasen är helt rätt för oss! :)
Vi blev lite rädda först när vi såg hanen, då han tydligen var ganska så mycket större än genomsnittet. Han var bara 1,5 år så tydligen kunde han växa en del till oxå. Trots hans enorma storlek var han väldigt reserverad, det ska ju vara vanligt inom rasen, uppfödarna visste inte riktigt vad som hade hänt eftersom det vänt för några månader sen. Men han kom fram till en lite mer när man varit där en stund.
Tikarna däremot var mer framåt och betydligt mindre.. :)
Valparna var helt underbara! :) Det var nog tur att alla valpar var tingade eftersom vi precis har börjat leta efter vår ras. Vi vill inte göra något förhastat heller, vill dessutom ha en valp samtidigt som vi har semester, så som det ser ut nu blir det att vänta ett år innan det är dags. Men det känns definitivt som att vi har hittat "vår" ras.
Härligt att du hittat en ras som passar! Ett råd är att du åker på Rasspecialen och träffar massor av Eurasier så du verkligen ser olika individer och beteenden.
Rasen är rätt reserverad så det gäller att socialträna mycket med valpen. Att hanen blivit mer reserverad nu beror nog på att han blivit "vuxen". Många egenskaper utvecklas inte full ut förren den "psykiska mognaden" har gått över. Sen är väl reservation inte nåt jag skulle uppskatta att hunden utvecklade.
Lycka till nu med letandet efter en seriös uppfödare!!!