• 02Smulan

Har jag astma eller är jag otränad, vad tror ni?

Hej!
    Jo jag har en fundering... Har en konstaterad astma och medicinerar med Pulmicort (kortison) dagligen, har gått på test nyligen å dom säger det är bra men måste fortsätta med medicinen ändå.
    Har även Bricanyl som jag ibland använder om jag ska träna.

Men, jag har aldrig haft pipig andning, andnöd eller så som man förknippar med astma.
    Jag blir helt enkelt helt slut i halsen av ansträngning. Var ute nyss på en cykeltur och får efter ett par minuter ont i halsen... Så det är väl så då min astma visar sig...
    Men det kan ju lika gärna vara att jag har dålig kondition tänker jag.
    Har jämt haft dåligt flås ända sen jag var liten. Nu motionerar jag måttligt, promenader ett par gånger i veckan ca, plus ett konditionspass en gång i veckan på F&S. Så sååå dåligt flås borde jag inte ha.

Ja jag är lite kluven, fortsätta medicinera fast jag inte märker nån förbättring, eller istället köra lite andningsövningar o träna. Läkaren sa även nåt om att jag inte utnyttjar min lungkapacitet på rätt sätt liksom.

• Svar på tråden Har jag astma eller är jag otränad, vad tror ni?
  • hallonfamiljen

låter som jag. Dålig kondition. ? =)

• BlommyNess12

Fråga: Får du som en "kall" klump i halsen som gör ont? Då är det astman som visar sig.
    Jag får heller aldrig pipig andning, det som händer mig är att jag får ta i lite mer för att kunna andas ut.

• 02Smulan
    BlommyNess12 skrev 2010-05-08 23:03:30 följande:
    Fråga: Får du som en "kall" klump i halsen som gör ont? Då är det astman som visar sig.Jag får heller aldrig pipig andning, det som händer mig är att jag får ta i lite mer för att kunna andas ut.
    Hmm kall klump vet jag inte riktigt...gör ont i halsen, blir slemmigt å värker.

Njaa jag misstänker dålig kondis, men samtidigt så säger läkaren att jag HAR astma, deras testerär bullet proof som det verkar.
  • Anova

kan det inte vara en känning av astman + att konditionen inte är på toppnivå?

Även om du tränar lite kondition så kanske cycklingen ger dig en större ansträngning och därmed märks den dåliga konditionen?
    Konditionspassen på F&S är ju uppbyggda i korta intervaller, och därför kan det kännas lättare att genomföra ett sånt pass, istället för att cyckla i 10 minuter med samma "medelhöga" intensitet.

• 02Smulan
    Anova skrev 2010-05-08 23:31:34 följande:
    kan det inte vara en känning av astman + att konditionen inte är på toppnivå? Även om du tränar lite kondition så kanske cycklingen ger dig en större ansträngning och därmed märks den dåliga konditionen?Konditionspassen på F&S är ju uppbyggda i korta intervaller, och därför kan det kännas lättare att genomföra ett sånt pass, istället för att cyckla i 10 minuter med samma "medelhöga" intensitet.
    Jo det låter ju troligt det. Danspasset jag går på är faktiskt rätt högt tempo hela passet, jag förutom uppvärmn o stretching då.
    Men även när jag är ute å går snabbt så får jag denna känning.
  • Anova
    02Smulan skrev 2010-05-08 23:59:28 följande:
    Jo det låter ju troligt det. Danspasset jag går på är faktiskt rätt högt tempo hela passet, jag förutom uppvärmn o stretching då.Men även när jag är ute å går snabbt så får jag denna känning.
    Jag går också danspass på F&S.. (visst är det skitkul?!)
    Det ska väl ligga på medelnivå? Det kan ju skifta mellan passen, men jag tycker att det pass jag går på ligger någonstans mellan bas och medel. (jag dubblar alltid danspass med ett medelpass för att jag tycker att danspasset ger för lite)

Eftersom du får den då du går snabbt (dvs högre intensistet, ditt hjärta slår snabbare och du behöver få in mer syre och därmed andas du snabbare) så tror jag att det beror på konditionen.   

Det finns sätt att mäta konditionen, t.ex. ett coope-rtest eller ett Beep-test.
  • Raggarmunk

tycker det låter som det jag har... ansträngnings astma. får också brikanyl..
    det jag upptäckt är att om jag börjar lugnt och sen sucesivt ökar takten så
    får jag oftast inte astmaattack utan ser min dåliga kondis
    om jag sen inte lyckas lugna ner andningen själv efter några minuter så
    är det astman som bråkar :-P
    så börja att ta medisinen innan du tränar  (i förebyggande syfte typ 30 min innan)och se om du klarar att träna utan att behöva ta mer efter

• Purpurbräcka

Är det möjligen så att din astma blir värre p.g.a. allt pollen som finns i luften så här års? Det kan ju vara både allergi och att man blir irriterad av partiklar.

02Smulan skrev 2010-05-08 19:55:22 följande:
    Ja jag är lite kluven, fortsätta medicinera fast jag inte märker nån förbättring, eller istället köra lite andningsövningar o träna. Läkaren sa även nåt om att jag inte utnyttjar min lungkapacitet på rätt sätt liksom.
    Det kan väl hur som helst knappast vara fel att träna på att andas rätt, oavsett medicinering?
Svar på tråden Har jag astma eller är jag otränad, vad tror ni?