• Cam82

Hjälp..jag har ätit mögelost samt en zyx halstablett,farligt?

Jag har ikväll ätit lite ost och kex, trodde att det var ok med pastöriserade ostar, men det verkar inte så, nu blev jag jätteorolig, tror ni att det är farligt? Tog även en zyx halstablett av en kompis för några dagar sedan, läste sedan att gravida inte ska äta dem, jag väntar barn nummer 2 så jag borde ju egentligen veta =(

• Svar på tråden Hjälp..jag har ätit mögelost samt en zyx halstablett,farligt?
  • Rhoda Horswunce

Pastöriserade ostar är helt okej att äta, det är de opastöriserade som inte rekommenderas.

Zyx tillhör enligt fass kategori B2, vilket innebär:

"Reproduktionstoxikologiska studier på djur är bristfälliga eller saknas men tillgängliga data ger ej hållpunkter för ökad uppkomst av fosterskador eller andra skadliga effekter på reproduktionsprocessen."

Anledningen till att det inte rekommenderas är alltså att det inte finns tillräckligt med studier som visar att det är ofarligt, men det finns samtidigt inga belägg för att det skadar fostret. Jag tycker inte att detta är något du behöver oroa dig över, men ta inga fler för säkerhets skull. 

• La Lola
    Rhoda Horswunce skrev 2010-05-08 21:32:39 följande:
    Pastöriserade ostar är helt okej att äta, det är de opastöriserade som inte rekommenderas. Zyx tillhör enligt fass kategori B2, vilket innebär: "Reproduktionstoxikologiska studier på djur är bristfälliga eller saknas men tillgängliga data ger ej hållpunkter för ökad uppkomst av fosterskador eller andra skadliga effekter på reproduktionsprocessen." Anledningen till att det inte rekommenderas är alltså att det inte finns tillräckligt med studier som visar att det är ofarligt, men det finns samtidigt inga belägg för att det skadar fostret. Jag tycker inte att detta är något du behöver oroa dig över, men ta inga fler för säkerhets skull. 
    Fel. Mögelostar bör undvikas oavsett.
    Se ostguiden:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola

Från länken ovan:
    "I Sverige rapporteras årligen 40-56 fall av listeriainfektion, varav 2-5 är bland gravida kvinnor. De främsta riskgrupperna är äldre och personer med nedsatt immunförsvar på grund av exempelvis diabetes, aids eller viss cancerbehandling."

Det är alltså väldigt ovanligt att drabbas av listeria.

• La Lola
    Cam82 skrev 2010-05-09 08:49:05 följande:
    Tack så mycket för era svar, nu känner jag mig lugnare, ska inte äta mer mögelost och ska verkligen kolla fass.se innan jag tar något som jag inte vet är säkert.
    Vill du äta mögelost så värm den till bubblande Het; på varma mackor, i paj eller i pastasås tex.

eller köp Ädelost på tub.
  • Cam82
    La Lola skrev 2010-05-09 09:30:26 följande:
    Vill du äta mögelost så värm den till bubblande Het; på varma mackor, i paj eller i pastasås tex.eller köp Ädelost på tub.
    Tack för tipset, blir nog kanske en varm macka ikväll med ädelost i Hur vet man förresten om man drabbats av listeria?
  • La Lola
    Cam82 skrev 2010-05-09 12:08:23 följande:
    Tack för tipset, blir nog kanske en varm macka ikväll med ädelost i Hur vet man förresten om man drabbats av listeria?
    Det vet man inte alltid dessvärre.
    Från länken ovan:
    "Gravida kan få influensaliknande symtom eller vara symtomfria."
  • L2K

Min BM sa att om man äter nån liten bit nån enstaka gång av mögelost är det inte hela världen...

Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04, Emilia -07, BF 26/7-10
  • Kajsan
    L2K skrev 2010-05-09 14:43:03 följande:
    Min BM sa att om man äter nån liten bit nån enstaka gång av mögelost är det inte hela världen...
    Det är ju som att säga att det är helt ok att ligga med en HIVpositiv, bara man inte gör det så ofta .
    Jo just det!
  • La Lola
    L2K skrev 2010-05-09 14:43:03 följande:
    Jag ogillar starkt BM som säger sin personlig åsikt istället för att hålla sig till kostråden.
    De får nämligen inte påstå något annat än det som står där.
  • Kajsan
    Kajsan skrev 2010-05-09 14:44:37 följande:
    Det är ju som att säga att det är helt ok att ligga med en HIVpositiv, bara man inte gör det så ofta .
    Eller nä, jag rättar mig själv.
    Det är som att säga att det är helt ok att chansa och ligga med folk som kan vara HIV-positiva nån gång ibland, bara man inte gör det för ofta.
    Jo just det!
Svar på tråden Hjälp..jag har ätit mögelost samt en zyx halstablett,farligt?