• Anonym

Gripreflexen funkar inte alltid? Hur är det med era bebisar?

Har en bebis på snart 2 månader och sedan en månad tillbaka har jag varit lite fundersam över gripreflexen. Det känns som att den alltid ska utlösas så fort man rör vid handflatan, när man läser i all information men hos min bebis är det inte alls så.

Ibland griper h*n och väldigt hårt, ibland lättare. Men ibland griper h*n inte alls utan handen är helt öppen fortfarande fastän jag pillar i handen.
    Är det så hos någon annan bebis? Eller funkar gripreflexen alltid hos era?
  • Svar på tråden Gripreflexen funkar inte alltid? Hur är det med era bebisar?
  • Anonym

hoppas på lite svar :)

• Anonym (tror)

Tror det är väldigt individuellt och helt normalt. Nervbanorna är forfarane inte utvecklade hos en 2-månaders och jag tror därför reflexen beter sig lite annorlunda från gång till gång. Min 3-månaders kille verkade länge helt sakna reflex i ena handen och jag var rätt orolig för honom i början. Men nu utvecklas han helt normalt och både berör och griper med den handen och allt verkar utvecklas helt normalt.

Är du fundersam, ta upp saken med läkaren på 2-månaders kontrollen. Annars är mitt tips att avvakta tills han blir 3 månader och se om det förändrats något då. Det händer väldigt mycket med händerna under 2-3 månaden...

• knäppisen

Gripreflexen är något som finns hos nyfödda barn och som växer bort efter ett par månader. Det är alltså fullt normalt om den har funnits där tidigare men nu försvinner.

• Anonym

Tack för svaren :)

• Anonym

Jag antar att den funkat tidigare? Har aldrig tänkt på det innan och de två gångerna som läkarna kollade på BB så har allt (t.ex. rutan "reflexer") varit utan anmärkning i papprena så då måste de väl ha kollat alla reflexerna? Kan man lita på det?

Senaste läkarkontrollen var också utan anmärkning men vet inte exakt vad de kollade.
Svar på tråden Gripreflexen funkar inte alltid? Hur är det med era bebisar?