Gravid, äter atarax
Jag är i 9 veckan, och äter atarax vid behov mot ångest. Är det någon mer som gör de, och har läkaren sagt att det är ok?Har pratat med två läkare och båda säger olika, därför jag vänder mej till er nu
Jag är i 9 veckan, och äter atarax vid behov mot ångest. Är det någon mer som gör de, och har läkaren sagt att det är ok?Har pratat med två läkare och båda säger olika, därför jag vänder mej till er nu
Hej,
I bipacksedeln till Atarax står att man ej ska ta dom vid graviditet och amning (har du kvar den?). Jag har fått Lergigan för oro. Kram.
Hej
Ne på bipacksedeln stå det att man inte få ta de, men min läkare sa att jag kunde äta dom i början av graviditet men inte i slutet. Hm lustigt. Nu blev jag orolig. Va inte på tal om någon annan medecin. Kram
Det är säkert ingen fara, men hör med Apoteket och din BM. Sedan får du gå på din känsla. Om jag inte minns fel så kunde Atarax göra bebisen slö just i slutet av graviditeten, så det stämmer säkert den infon du fått. Ville bara dela med mig av det jag hört, hoppas du slipper oroa dig. Varma kramar!
Be om att få byta för säkerhets skull. Lergigan är ett jätte bra alternativ eftersom dom även hjälper mot illamående.
Tack för era svar! Ska kolla med läkaren om de andre läkemedlet och se vad han säger :)
Jag fick lergigan comp mot ångest OCH illamående nu när jag är gravid istället för atarax som jag äter i vanliga fall.. Min doktor sa att man absolut inte ska äta atarax..
Personligen tycker jag att atarax ändå inte har mer effekt än en påse godis så det är något man klarar sig utan. Men alla är ju olika.
Atarax ska undvikas,tillför kategori C vilket innebär att fostret kan påverkas.
En läkare får avväga risker jämfört med fördelar med att ta medicinen.
det finns ju liknande preparat som tex Lergigan,hjälper mot ångest.
Janusinfo brukar ofta ge lite bättre information om läkemedel och risk för fosterskador.
Här kan du läsa om Atarax: www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml&searchText=638&contenttype=text/html
men som flera redan nämnt så finns ju Lergigan som ett bra alternativ.
Det bästa alternativet är att sluta helt. Det gjorde jag. Och då var det inte bara ångestdämpande jag slutade med. Utan alla mediciner.