• Autumnbeauty

Hur få en bättre sömn för en snart 7-månaders bebis?

Undrar lite hur era 6-7 månaders bebisar sover på nätterna?

Min dotter på snart 7 månader har vanligen två typer av nätter. Oavsett så somnar hon alltid runt 2030 på kvällarna. Antingen vaknar hon sen varannan/var tredje timme hela natten, smågråter och blir bara tyst vid bröstet. Detta sker framförallt då vi haft besök (hon brukar bli rätt "speedad" då).

...eller också sover hon 6 timmar, vaknar och läggs vid bröstet, somnar igen och sover två timmar (men detta sker bara någon gång per vecka). Hon vaknar oavsett mellan 0530-0645 varje morgon och är det helt omöjligt att få henne att somna om igen.

En timme innan läggdags "tankar" vi henne alltid proppfull med mat, det blir både gröt och mjölk i den mån det går ner, men ändå kan hon ibland vakna efter två timmar.

Hon sover i egen säng i vårt rum (än så länge).

Hur 17 ska man göra för att få henne att sova typ 8 timmar, alternativt "lite längre" på morgnarna?

• Svar på tråden Hur få en bättre sömn för en snart 7-månaders bebis?
  • prinsesstårtan

ge henne välling till kvällen! helt säker på att det skulle få possetiv effekt!

• Autumnbeauty
    prinsesstårtan skrev 2010-05-09 09:50:49 följande:
    ge henne välling till kvällen! helt säker på att det skulle få possetiv effekt!
    Ah, kanske dags att börja med det nu då. Har köpt hem det men vi har inte provat än. Då kanske det är det man ska ge henne även när hon vaknar på natten? För jag vill börja trappa ner på amningen.
  • prinsesstårtan

det tror jag kan vara en bra ide... hon är sor nu och kan behöva något kraftigare i magen..

• mad81

Välling kanske kommer att funka för er men det gör det inte för oss Min son sover lika dant som din dotter och han får välling på kvällen innan läggning sen mer än en månad tillbaks.

• anyXX

Tänk på att det är inte bara på kvällen hon måste bli mätt utan det är hela dagens matintag som räknas! jag skulle försöka få in rutiner om ni inte har det, 2 sömnpass om dagen, 5 rejäla mål mat + välling innan läggdags.

Iris 080308 & Nils 100319
  • Tanis82

Välling och man måste vara sten hård som mamma och inte ge bröstet. Hade samma problem som dig för 3 veckor sedan men jag ammade henne 2-4ggr per natt. Nu ger vi henne välling hon har börjat sova 8-10 timmar per natt. Sen kan hon vakan på natten och få en flaska välling beroende på hur hon har ätit under dagen!

• anyXX

skrev fel 3 sömnpass menar jag....

Iris 080308 & Nils 100319
  • Melly

När mina barn var i den åldern så ammade dom flera gånger varje natt. Vi samsov så att jag hade inga problem med det Utan att dom har fått snutta när dom ville och jag bara låg kvar och halvsov eller att ofta så somnade jag om medans barnet låg där och snuttade vid bröstet

Det är helt normalt att dom vill amma några gånger på nätterna när dom är i den åldern. Dom kommer i en orolig fas med separationsångest då och amning står för trygghet och närhet. Så att det spelar ofta ingen roll hur mycket mat man ger dom på dagen och kvällen utan att om det är närheten som diom behöver så vill dom ändå amma om nätterna

Du kan inte tvinga henne att sova 8 tim i sträck innan hon är mogen för att göra det.

• anna777

Vissst är det bra att de är mätta när de lägger sig men att vara så mätt att magen nästan sprängs och sedan sova är inte behagligt för varken vuxen eller barn. Bättre att pröva med er mat resten av dagen.

Åsså detta med välling, undrar hur alla barn i restan av världen klarar sig utan denna dryck...... det är bara i sverige ( å lite i danmark) som detta dricks, och på något underligt sätt så sover barn i andra länder också.... våga vägra välling

• Melly
    anna777 skrev 2010-05-25 20:38:26 följande:
    Vissst är det bra att de är mätta när de lägger sig men att vara så mätt att magen nästan sprängs och sedan sova är inte behagligt för varken vuxen eller barn. Bättre att pröva med er mat resten av dagen. Åsså detta med välling, undrar hur alla barn i restan av världen klarar sig utan denna dryck...... det är bara i sverige ( å lite i danmark) som detta dricks, och på något underligt sätt så sover barn i andra länder också.... våga vägra välling
    Word Här är en till vällingvägrare
Svar på tråden Hur få en bättre sömn för en snart 7-månaders bebis?