• Garrley

Graviditetshepatos?

Det började klia på ryggen och nu är det på magen, armarna, handflatorna och bröstkorgen. Det känns som solbränna och jag har inte varit i solen. Det jag undrar är om jag bör kontakta min barnmorska imorgon när hon har telefontid 8-9, ringa förlossningen idag eller avvakta till min tid hos barnmorskan på tisdag? Hur akut är Graviditetshepatos? Kliandet började idag och har inte kännt av det innan.

• Svar på tråden Graviditetshepatos?
  • Loppan11

Ja. Du bör nog kontakta BVC och läkaren där. Jag är gravid och har klåda. Efter att ha tagit prover så visade det sig att jag hade lite lustiga gallvärden. Så nu undviker jag mat som inte är bra för gallan (äpplen, paprika, gurka, kokta ägg mm) och...som trolleri då kliar det inte alls!

• Garrley

Okey, men tror du att det är lugnt om jag väntar till på tisdag (11/5) då jag redan har en tid hos BM eller bör jag åka redan idag eller imorgon?

• Loppan11
    Garrley skrev 2010-05-09 11:18:19 följande:
    Okey, men tror du att det är lugnt om jag väntar till på tisdag (11/5) då jag redan har en tid hos BM eller bör jag åka redan idag eller imorgon?
    Ingen aning faktiskt hur pass bråttom det är men tisdag låter ju inte som en alltför lång tid. Kanske ringa sjukvårdsupplysningen om klådan är svår.
  • systersandra

Det är ingenting som är så pass akut att du måste åka in idag.Att få svar på proverna tar ju tom några dagar+att det måste vara fasteprover när man kollar gallsyrorna.
    Du kan väl vänta tills på tisdag.

Svar på tråden Graviditetshepatos?