• saax

    Hjälp med Försäkringskassan

    Hej!!

    Vi har precis kommit hem med vårt andra barn, allt har gått fantastiskt bra, men nu är det ju så mycket praktiskt att ordna med.

    Jag har varit i kontakt med F-kassan och frågat hur jag ska göra för att få barnbidrag och föräldrapenning mm och fått olika besked. Hur har ni andra gjort?????

    I fredags fick jag en blankett som heter "Uppgifter för registrering", men den vänder sig till vuxna som söker uppehållstillstånd/arbetstillstånd. Har ni fyllt i en sådan??

    En person på F-kassan sa att jag skulle skicka in Samtyckeblanketten från SOC, det gjorde jag, men sen har inget mer hänt.

    I och med att vi har en dotter sedan tidigare så kan jag ju logga in på F-kassan och där kan man ju anmäla att man vill ta ut dagar i samband med födelse/adoption om jag gör det tror ni att det går igenom.

    Vilka dokument har ni skickat in och vilka blanketter har ni fått fylla i??

    Mvh
    Sara

  • Svar på tråden Hjälp med Försäkringskassan
  • AnnaKarin10

    Hej!
    Jag kom hem för drygt en månad sedan, och det har blivit många samtal till FK{#lang_emotions_undecided}. För att få igång barnbidraget var jag tvungen att skicka in det svenska medgivandet. Efter att jag anmält att jag ville  ha ut dagar i samband med adoption, fick jag en blankett att fylla i och där stod det vilka blanketter de ville ha in.
    Ett tips: Tjata, tjata och tjata...... Man får olika svar hela tiden, beroende på vem man pratar med, men tack vare att jag legat på ganska mycket har jag på en månad fått igång, både barnbidrag, underhållsstöd, fp och tillfällig fp. Dessutom fick jag i veckan adoptionsbidraget på 40 000:-, så nu har allt funkat!

  • Marianne76

    Föräldrapenning vet jag vad det är, men vad är tillfällig föräldrapenning?

    När jag har försökt läsa om föräldraförsäkringen så står det att föräldrar och adoptivföräldrar omfattas av föräldraförsäkringen, men det stod inget mer.

    Har vi rätt till fler dagar (längre föräldraledighet) eftersom vi adopterar?

    Hej!

  • elsa77
    Marianne76 skrev 2010-05-09 17:29:20 följande:
    Föräldrapenning vet jag vad det är, men vad är tillfällig föräldrapenning?När jag har försökt läsa om föräldraförsäkringen så står det att föräldrar och adoptivföräldrar omfattas av föräldraförsäkringen, men det stod inget mer.Har vi rätt till fler dagar (längre föräldraledighet) eftersom vi adopterar?Hej!
    Vi har inte rätt till flera dagar det är samma antal.. kan tillfällig vara de 10 "pappa dagarna" ?? som man får i vid "födsel"

    Vi skickade in samtycket och sedan fixade våran soc. utredare resten det gick rätt ok..  
  • Muffinsmamman
    Marianne76 skrev 2010-05-09 17:29:20 följande:
    Föräldrapenning vet jag vad det är, men vad är tillfällig föräldrapenning?När jag har försökt läsa om föräldraförsäkringen så står det att föräldrar och adoptivföräldrar omfattas av föräldraförsäkringen, men det stod inget mer.Har vi rätt till fler dagar (längre föräldraledighet) eftersom vi adopterar?Hej!
    Tillfällig föräldrapenning får man när är hemma med sjukt barn tex när de går på dagis och du stannar hemma från jobbet, särskilda regler gäller om barnet är <8 måndader.

    TROR att man som adoptivförälder har samma antal dagar som när man fått ett biologiskt barn www.forsakringskassan.se " "Adoptivföräldrar har rätt till föräldrapenning under lika lång tid som biologiska föräldrar".
  • Annwika

    Bara en snabb kommentar...de 10 sk "pappadagarna" kan man som blivande adoptivförälder ta ut i samband med att man hämtar barnet. Dvs innan man blivit förälder enligt lag, om jag förstått det hela rätt. Man kan dela upp dem och ta 5 dagar var om man vill. 

    Från FK's hemsida:

    " I samband med adoption av ett barn som är yngre än 10 år har föräldrarna rätt att vara lediga och få ersättning i form av tillfällig föräldrapenning i fem dagar var. Om ni vill kan ni komma överens om en annan fördelning av dagarna. Adopterar ni flera barn samtidigt får ni ytterligare tio dagar för varje barn. Ni kan ta ut dagarna längst till och med den sextionde dagen efter den dag som ni fick barnet i er vård. Om du är ensam adoptivförälder har du rätt till de tio dagarna."

    I övrigt tycker jag att det är både dåligt och konstigt att inte FK kan klara av att ha enhetlig och heltäckande information som är lätt att hitta, om inte annat för sin egen personal, så att man kan få samma (och rätt) besked från alla när man ringer! 

  • chatnoir

    FK ska ha samtyckesblanketten, inget annat! De ska gå på dina uppgifter om när du fick barnet i din vård. Om den du talar med inte har koll, kräv att få tala med någon som vet vad som gäller vid adoptioner. Du kan vanligtvis inte sköta ditt ärende via nätet i början, utan du får ta det via telefon och blanketter. När adoptionsdatumet är inlagt och godkänt kan du sköta ärendet via nätet (jag fick ringa och tjata lite om just den detaljen...).

  • väntar i Kina kön

    Hej!
    Kan man få blanketten via nätet eller måste man ringa? Det är ju minst 1 timmers vänte tid innan man kommer fram och sen vet de inte så mycket om adoption....

  • chatnoir
    väntar i Kina kön skrev 2010-05-10 20:53:54 följande:
    Hej! Kan man få blanketten via nätet eller måste man ringa? Det är ju minst 1 timmers vänte tid innan man kommer fram och sen vet de inte så mycket om adoption....
    Samtyckesblanketten får du från din hemutredare eller organisation. Det är den utredaren skriver på för att godkänna adoptionen av just det barn som blivit utsett till er. Och det ska man skicka till FK (en kopia tror jag), inget annat.
  • Marianne76

    Tack för alla svaren  - då vet jag.

    Kan dock tycka det är synd att det är samma antal dagar eftersom barnet och de nya föräldrarna behöver mycket tid till anknytning och att det inte räcker med tex. de tio dagar som det kanske gör för biobarn.

    Hej

  • saax

    TACK för alla svar som jag fått!!

    Hoppas på att det ska fungera med enbart samtycke blanketten!!!

    Mvh
    Sara

Svar på tråden Hjälp med Försäkringskassan