Glutenfri efterrätt som passar bra efter tacos.?
Ska bjuda en glutenallergiker på tacos, men vad ska jag hitta på för efterrätt?
Glass funkar ju alltid, men kanske har du nåt tips på en kladdkaka eller nåt annat?
Ska bjuda en glutenallergiker på tacos, men vad ska jag hitta på för efterrätt?
Glass funkar ju alltid, men kanske har du nåt tips på en kladdkaka eller nåt annat?
Här finns recept på glutenfri kladdkaka: http://www.tasteline.com/recept/Glutenfri_Kladdkaka
Morotskaka
3 äggulor
3 dl socker ( kan minskas lite om man vill ha mindre sött)
250g hasselnötter
3tsk bakpulver
3hg rårivna morötter
Vispa äggulorna och sockret kraftigt, mal hasselnötterna, blanda ner bakpulvret i det malda och sedan häll i det i äggsmeten. Blanda väl, och häll sedan i morötterna.
Häll smeten i en smord och bröad form, gärna med löstagbar kant. Grädda i 175 grader i ca 45-50 min.
Om man vill kan man breda på vispad grädde på den när det kallnat,och dekorera tex med riven choklad eller rivet citronskal, eller ha den brevid. Jag brukar ha den brevid
Har inte direkt med saken att göra men kolla så att det inte är mjölstärkelse el nåt sånt i kryddmixen.
Läste ett reportage i nån tidning där en av deltagarna(de kollade sortiment och priser på glutenprodukter) vart dålig varje gång hon åt tacos och tyckte det var konstigt då ju skalen är majs, men det visade sig vara nån typ av mjölstärkelse i kryddorna.
Efter stark kryddad mat som tacos är det gott med något sött, fräscht och kallt som sorbet - jag föreslår citronsorbet med hallon (helst färska). Man kan göra en hallonsås till annars på frysta bär och då rekommenderar jag att man silar såsen efteråt så slipper man alla jobbiga kärnor (bara att värma hallonen och ev. tillsätta lite florsocker efter smak - voila! Såsen kan serveras lite ljummen. Om man inte gillar sorbet är inlagda päron gott till hallonsåsen. Om man kör med färska päronhalvor vilket också går bra är det gott om de kokas i lite vatten, calvados och med en kanelstång. Smörstekta päronhalvor (färska) med farinsocker och hackade valnötter är också smaskens!
Dietisten
Gör frusen cheesecake och använd glutenfria digestivekex *mums*
Pannacotta med bär, passionsfrukt eller chokladsås
Mina glutenintoleranta kompis bakar precis som vanligt men hon använder glutenfri mjölmix.
tack för alla tips! jag har frågat och hon kan äta kryddmixen :)