• gullican

Blue Village Pascha Bay- frågor och tips

12 juni åker vi till Turkiet, Alanya och Blue Village Pascha bay. Jag undrar lite över faciliteterna på Blue Village och antar att det är liknande på alla Blue Village-hotell. Det ska ju finnas en supermarket åtminstone och väldigt dyr har jag hört men vad har de för utbud? Finns "deli" som det gör på Vings anläggningar?

Det jag allra mest undar över är om där finns "tvättstuga" på området, har för mig att jag läst det någonstans men hittar det inte på Fritidsresors hemsida. I så fall, hur funkar det? Pris? Finns typ små påsar med tvättmedel att köpa och så.

Tänkte att det vore bra att kunna tvätta så slipper man ta med så fasligt mycket kläder. Jag åker ensam med min dotter så det är ju jag som åker på allt släpande på packning förutom en liten väska till henne.

Sen undrar jag också om någon känner till vattenland eller annat skoj utanför som kan vara roligt för en snart 8-årig tjej. Sealanya verkar kul även om det är dyrt att bada med delfinerna, men det kan det såklart vara värt.

Finns det någon uttagsautomat på området?

Fler tips på utflykter och annat som kan vara skoj för både tösen och mig?

• Svar på tråden Blue Village Pascha Bay- frågor och tips
  • Bergling

Det finns nog en och annan gammal tråd om du söker lite, men eftersom jag var där förra året så kan jag väl svara lite.

Supermarketen har lite av varje. Mest vatten, läsk, öl, godis, snacks och glass, men även lite mejerivaror och bröd. Sedan en himla massa krimskrams och badleksaker och annat. Men i stort sett allt man behöver utanför måltiderna. Det finns dock en affär på andra sidan vägen (genom tunneln) som är billigare. Prisnivån är väl överkomlig, med tanke på läget och konkurrensen.
    Deli vet jag inte vad det innebär, men det finns en poolbar sär man kan köpa enklare rätter som smörgåsar o dyl.
    Tvättstuga såg jag inte till någon, och tror inte det finns. Du får väl handtvätta i handfatet?
    Det finns inga uttagsautomater i närheten, så växla lite turkiska lira hemma så att ni har åtminstone till en tur med Dolmusen antingen in till Konakli eller Alanya.
    Inne i Alanya ligger ett vattenland som jag och min 4-åriga dotter var på. Det var väl ok, men det var lite slitet. Omklädningsrummen var sådär, men det går ju att snabbt byta om och duscha hemma på hotellet i stället.
    Det finns ett större vattenland cirka 3 mil väster om Pascha Bay, Water Planet.
    I och med läget på hotellet (och beroende på om ni är sugna på att åka mycket buss/taxi) så rekommenderar jag att ta åtminstone halvpension, speciellt om man har små barn.
  • gullican
    Bergling skrev 2010-05-12 14:12:27 följande:
    Det finns nog en och annan gammal tråd om du söker lite, men eftersom jag var där förra året så kan jag väl svara lite. Supermarketen har lite av varje. Mest vatten, läsk, öl, godis, snacks och glass, men även lite mejerivaror och bröd. Sedan en himla massa krimskrams och badleksaker och annat. Men i stort sett allt man behöver utanför måltiderna. Det finns dock en affär på andra sidan vägen (genom tunneln) som är billigare. Prisnivån är väl överkomlig, med tanke på läget och konkurrensen. Deli vet jag inte vad det innebär, men det finns en poolbar sär man kan köpa enklare rätter som smörgåsar o dyl. Tvättstuga såg jag inte till någon, och tror inte det finns. Du får väl handtvätta i handfatet? Det finns inga uttagsautomater i närheten, så växla lite turkiska lira hemma så att ni har åtminstone till en tur med Dolmusen antingen in till Konakli eller Alanya. Inne i Alanya ligger ett vattenland som jag och min 4-åriga dotter var på. Det var väl ok, men det var lite slitet. Omklädningsrummen var sådär, men det går ju att snabbt byta om och duscha hemma på hotellet i stället. Det finns ett större vattenland cirka 3 mil väster om Pascha Bay, Water Planet. I och med läget på hotellet (och beroende på om ni är sugna på att åka mycket buss/taxi) så rekommenderar jag att ta åtminstone halvpension, speciellt om man har små barn.
    Tack för tipsen. Vi har bokat All Inclusive så mat och dryck är redan ordnat. Dock tänker vi äta middag ute flera gånger ändå.

Bra att jag fick veta att det inte finns uttagsautomat.

Tvätta i handfat känns inte aktuellt, då får jag packa mer kläder helt enkelt. Hade det rört sig om att skölja upp några trosor så okej, men stå och gnugga och skura känner jag inte för på semestern, jag ska slappa och njuta, inte arbeta!
Svar på tråden Blue Village Pascha Bay- frågor och tips