• Lindie

hoppa studsmatta sent i graviditeten.

Har hört både att man inte ska hoppa studsmatta som gravid och att det ska gå bra om man mår bra av det.
    Jag går in i v.40 idag och min fråga nu är: Kan jag hoppa studsmatta eller kan jag sätta igång förlossningen då?

• Svar på tråden hoppa studsmatta sent i graviditeten.
  • Spexig

I v40 vete tusan om det inte sätter igång...

Men generellt är det enligt min bm inte farligt för barnet att hoppa under graviditeten, däremot är det inte bra för dina leder och fogar med den ökade belastningen. Jag hade personligen inte gjort det för att vara rädd om fogarna.

• lavendeln

Jag tänkte hoppa upp i studsmattan när det var ca 1 månad kvar till bf förra gången, men då skrämde mamma mig med att moderkakan kan lossna :-O Vet inte hur hög sanningshalten är men det skadar iaf inte att låta bli

• Kajak

HAha,,, det är inte lätt att låt bli...
    jag hoppade lite då jag väntade tvåan.

Jag kan säga att det känns lite läskigt, för magen kommer ju lite efter studsen.
    Men ähh, ni behöver inte göra några hoppkonster, det räcker med att ni hoppar några CM från mattan...

Sonen kom 38+0 och jag hoppade då jag var runt vecka 25-30... minns inte rikttigt....

Älskade bebis är beräknad till 15 maj.
  • Lindie

Tror jag måste förklara mig lite. Min dotter på 3år fick en studsmatta i 3-års present och jag skulle mest bara vilja studsa lite med henne. Kanske just bara någon cm ovanför mattan om ens det.

Tack för era svar, men är det någon som vet att det säkert kan starta en förlossning? Det vet man kanske inte?

• Sylvia30maj

Jag tror att det är en "skröna"  på samma sätt som färdknäppen att det kan sätta igång förlossningen. Dvs det har fungerat för vissa.
    Som du beskriver att du ska hoppa med din dotter tror jag går jättebra, lyssna på kroppen och avbryt om det gör ont bara. Sen är du i v 40 också, så det skadar ju inte om h*n kommer heller=)
    Om du kommer igång, lova att skriva här då! Jag är så less på att vara gravid nu och går in i v 38 idag...! Hoppar gärna om han kommer snabbare=)

• Lindie

Hehe, jag lovar. Visst vore det skönt om bebisen ville titta ut nu, fast jag vill ju att bebisen ska vara redo också.

• Lindie

Har provat att sitta med på studsmattan när treåringen studsar och gungat med men inte direkt hoppat på studsmattan och det har iaf inget hänt...

• Sylvia30maj

Hmmm, synd då=) Du får gärna prova för min del=) Men jag har hört många som har provat, verkar inte funka till 100% iaf.
    Tack för uppdatering!

• Lindie

Nu är han ute. Tror inte det var studsmattan som fick ut honom, men nu är vår Miliam ute och han kom på bf.

• peggyL

Ja, du. Vill du bli inkontinent så hoppa på. Det är redan en jättestor påfrestning på din bäckenbotten med graviditeten. Alla hopp tas emot och håller tyngden av alla dina inre organ och ditt barn av bäckenbottnen. Att hoppa påfrestar den oerhört mycket.

Om man som kvinna fött barn ska man aldrig hoppa studsmatta, hopprep, gympa med hopp eller faktiskt springa för mycket. Det är så inkontinensproblem och framfall framkalls.
    Det är inte troligt att förlossningen skulle starta av att du hoppar. Det är hormoner som du inte kan påverka som startar den.
  • peggyL
    Lindie skrev 2010-05-21 13:01:48 följande:
    Nu är han ute. Tror inte det var studsmattan som fick ut honom, men nu är vår Miliam ute och han kom på bf.
    Grattis :)
Svar på tråden hoppa studsmatta sent i graviditeten.