• Freja10

Lurigt med vaccinationen (katt)

För 3-4 v. sedan var jag hos veterinären för en standardkoll + vaccination (kattpest o -snuva).

När allt var klart frågade jag själv om jag behövde omvaccinera efter några veckor. Först då "kom de på" att ja, det behövde jag nog göra. När jag då berättade att jag inte omvaccinerat senast jag var där för 5 år sen och att jag inte vaccinerat alls sen dess, så kollade vet. i nån slags "djur-FASS" och sa att det senaste vaccinet (alltså det för 5 år sen) bara verkade i 4 år och att jag därför måste vaccinera igen denna gång. Hon sa även att vissa vacc. verkar i 5 år.

Varför sa de inte det meddetsamma då da och varför fick jag säga till själv? Och ... varför måste man vaccinera varje år om vissa vaccin räcker i 4-5 år? Undrar jag.

Troligen är det så att vacc. håller i sig i flera år, men att man för säkerhets skull bör vaccinera varje år, men ändå, lite skumt tycker jag ändå att det är.

Hur har det varit för er andra ang. vaccineringen - omvacc. efter några veckor?

• Svar på tråden Lurigt med vaccinationen (katt)
  • kodoktorn

Vad jag vet räcker inga kattvacciner 3-4 år, de räcker max 2 år, dock räcker rabies i 3 år (beror på vilket man använder) Sen kanske det är så att det räcker att vaccinera vid ett tillfälle om katten tidigare varit vaccinerad fastän det gått 5 år sen senast, att du inte behöver grundvaccinera om katten. Men när det gäller det skulle jag gå på vad det står om det aktuella vaccinet i FASS VET.

• Lallan

Vet att när vi vaccinerade våra sist så står det att omvaccinering ska ske om tre år men har tänkt att kolla upp det för säkerhetsskull. Vi har alltid vaccinerat dom en gång om året tidigare.

Vuxna katter brukar bara behöva en vaccinering för att få fullgott skydd medan kattungar behöver två omgångar med några veckors mellanrum.

• skorpionen80

Vad var det för vaccin han använde?

• Freja10
    skorpionen80 skrev 2010-05-09 20:45:29 följande:
    Vad var det för vaccin han använde?
    Han har fått Nobivac Tricat för fem år sedan (och även -99), och det sa alltså vet., efter att ha tittat i någon bok/lista, att det höll i sig i 4 år.

Nu för en månad sen fick han PureVax RCP Merial.
  • Freja10
    kodoktorn skrev 2010-05-09 20:13:51 följande:
    Vad jag vet räcker inga kattvacciner 3-4 år, de räcker max 2 år, dock räcker rabies i 3 år (beror på vilket man använder) Sen kanske det är så att det räcker att vaccinera vid ett tillfälle om katten tidigare varit vaccinerad fastän det gått 5 år sen senast, att du inte behöver grundvaccinera om katten. Men när det gäller det skulle jag gå på vad det står om det aktuella vaccinet i FASS VET.
    Jag kollade i FASS om djurläkemedel och där står det att det vaccin min kisse vaccinerades med för fem år sedan bör upprepas varje år, så var veterinären fick fyra år ifrån vet jag inte.

Jag grundvaccinerade honom med 3 v. mellanrum när han var liten, men då han är innekatt så har jag därefter bara vaccinerat -99, -05 och nu -10. Och då med enkel dos, inga dubbeldoser som rekommenderades denna gång.
  • Freja10
    Lallan skrev 2010-05-09 20:19:36 följande:
    Vet att när vi vaccinerade våra sist så står det att omvaccinering ska ske om tre år men har tänkt att kolla upp det för säkerhetsskull. Vi har alltid vaccinerat dom en gång om året tidigare.Vuxna katter brukar bara behöva en vaccinering för att få fullgott skydd medan kattungar behöver två omgångar med några veckors mellanrum.
    Jasså, tre år, ja då finns det vaccin som håller lite längre iaf då.
  • Lallan

Det finns olika rekomendationer också och dom är liak olika beroende på om det är en raskatt som ställs ut mycket eller om det tex är en innekatt med fåtal katter i hemmet.

• lennartsdotter

Om det är en vuxen katt behöver du inte revaccinera så tätt inpå. Skälet till varför man ger två sprutor med 3-4 veckors intervall till kattungar är för att de kan ha kvar antikroppar från mamman (som de får via modersmjölken) när de får sin första spruta och har de det bildar de inte tillräckligt med antikroppar själva. Således ger man en extra dos lite senare.

En vuxen katt har inga maternella antikroppar kvar så ger man levande vaccin (som Nobivac är) ska det räcka med en dos.

• Freja10
    lennartsdotter skrev 2010-05-10 00:03:16 följande:
    Om det är en vuxen katt behöver du inte revaccinera så tätt inpå. Skälet till varför man ger två sprutor med 3-4 veckors intervall till kattungar är för att de kan ha kvar antikroppar från mamman (som de får via modersmjölken) när de får sin första spruta och har de det bildar de inte tillräckligt med antikroppar själva. Således ger man en extra dos lite senare.En vuxen katt har inga maternella antikroppar kvar så ger man levande vaccin (som Nobivac är) ska det räcka med en dos.
    Men finns det något som helst skäl att veterinären rekommenderade mig att utföra en andra vaccinering efter 3-4 veckor då (min kisse är en ungdomlig 13-åring)? Det verkar ju inte så i så fall ...
  • Echidna

Själva grundvaccineringen (första vaccineringen om man vill kalla det så) bör vara en spruta och sen en till ca 3-4 v efter. Det är för att katten ska få ett fullgott skydd oavsett om det är en kattunge eller en vuxen katt. Därefter är det olika rekomendationer om man ska vaccinera varje år eller varannet år. Jag vaccinerar mina innekatter varje år.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Ova

Den "nya" Tricat novum (tillskillnad från den gamla som bara hette Tricat) har tre års skydd för kattpest. Kattsnuvan kräver dock årlig revaccination.
    Kattsnuva rekommenderas till alla katter som träffar andra katter, medans om man har en strikt innekatt som aldrig träffar några andra så räcker det med pesten.

Tillverkarens rekommendation för grundvaccination är två sprutor med 3-4 veckors mellanrum oavsett ålder, men veterinärförbundet säger att det räcker med en spruta till vuxna katter (över ca 8  månader).

Svar på tråden Lurigt med vaccinationen (katt)