• Cam82

Någon fler än jag som ätit mögelost under graviditeten?

Jag åt det igår och har även ätit det en gång tidigare, trodde att det var ok eftersom den är pastöriserad, men läste sedan att man inte ska äta den, att man kan få listeria, jag blir så orolig, tydligen behöver det inte ens märkas om man får listeria, ska jag kolla med BM eller hur ska jag göra? Jag går in i vecka 11 imorgon.

• Svar på tråden Någon fler än jag som ätit mögelost under graviditeten?
  • lia76

Du behöver nog inte oroa dej.

Jag åt gravad och rökt lax som varit vacuum förpackad och inte tillagad inom 48 timmar.
    Sen kan du äta det i exempelvis såser, på pizza då den blir uppvärmd
    Risken är liten, men de rekommenderar att inte äta. 
    (=
  • Dumlekolan

Det har jag gjort och jag har också fråga SLV om varför de  inte är ok med pastöriserad mögelost.

Skälet ska tydligen vara att det finns en mycket, mycket LITEN risk att den färdiga osten ska kontamineras ("smittas") av listeriabakterier från den ickepastöriserade mjölken i början av produktionsprocessen. Detta SKA INTE kunna ske om tillverkningen är kvalitetssäkrad och följer det egenkontrollprogram de ska ha.

Pratade också med en arbetskamrat (gravid) miljöinspektör som tycker att risken är MINIMAL. och det säger de vanligen inte...

Jag tänker äta pastöriserad mögelost om jag känner för det med bakgrund av ovanstående.

• McIris

Har du någonsin fått listeria eller någon du känner av att äta ost!? Förmodligen inte eftersom risken är så enormt liten. Det är så uppblåst o förstorat med dessa risker! Det finns foster som faktiskt överlever heroin(jag förespråkar på intet sätt droger oavsett gravid el ej) så lite ost hit el dit är en fjärt i rymden.

I många, många andra delar av världen har de inte ens hört talas om dessa matrestriktioner. Jag håller inte heller på att proppar i mig onödig riskmat men man måste behålla lite perspektiv.

• kanskesnart

Jag frågade min BM under förra graviditeten om detta (var överdrivet nojig över allt då och hade ätit mögelost utan att tänka på det). Hon bara skrattade åt mig. Det har typ varit ett listeriafall i Sverige under de senaste 60 åren. Så det lär nog vara större risk att bli överkörd av en bil, när man går över gatan, än att få listeria..

• southernbelle

Jag har ätit ganska mycket mögelostar under min graviditet. Precis som ovanstående talare skriver så är ju listeria så galet ovanligt och allra mest om du äter pastöriserade ostar (vilket jag alltid gör). Dom få listeria fallen som varit i Sverige har dom flesta varit att personen har fått listeria i samband med en resa till ett land där bakterian är vanligare. Det finns iof andra bakterier som man kan bli sjuk av, men jag tar som sagt den risken. Så hemsk blivande mamma är jag

• Mich
    Cam82 skrev 2010-05-09 20:44:40 följande:
    Jag åt det igår och har även ätit det en gång tidigare, trodde att det var ok eftersom den är pastöriserad, men läste sedan att man inte ska äta den, att man kan få listeria, jag blir så orolig, tydligen behöver det inte ens märkas om man får listeria, ska jag kolla med BM eller hur ska jag göra? Jag går in i vecka 11 imorgon.
    Hej
    Har inte ätit mögelost men åt för några dagar sedan pastöriserad chevréost (trodde det var ok för den var pastöriserad, men ickeRynkar på näsan  ) på toast. Har fruktansvärd ångest över detta så jag förstår att du är orolig. Har läst allt jag kan på nätet och det blir man ju inte lugnare av direkt. Pratade med min BM som sa att jag skuklle sluta oroa mig då risken är så liten. Men jag kan inte släppa det Gråter Fy för denna matångest!!
  • southernbelle
    Mich skrev 2010-06-07 13:51:27 följande:
    Hej
    Har inte ätit mögelost men åt för några dagar sedan pastöriserad chevréost (trodde det var ok för den var pastöriserad, men ickeRynkar på näsan  ) på toast. Har fruktansvärd ångest över detta så jag förstår att du är orolig. Har läst allt jag kan på nätet och det blir man ju inte lugnare av direkt. Pratade med min BM som sa att jag skuklle sluta oroa mig då risken är så liten. Men jag kan inte släppa det Gråter Fy för denna matångest!!
    Du behöver nog inte vara orolig!! Att bara leva det vardagliga livet är bra mycket fler risker än att du åt osten så det kommer nog gå bra skall du se
  • Mich
    southernbelle skrev 2010-06-07 14:32:06 följande:
    Du behöver nog inte vara orolig!! Att bara leva det vardagliga livet är bra mycket fler risker än att du åt osten så det kommer nog gå bra skall du se
     Tack snälla, skönt med lite uppmuntrande ord Skrattande
  • Maj80

Jag har ätit mögelost, brieost, sushi, gravad lax....både denna graviditet och förra.

Jag VET att det inte rekommenderas men ska man gå runt o vara rädd för allt så kan man till slut inte göra någonting. Sunt förnuft tror jag på!

Dock inte druckit en droppe alkhol eller rökt för det VET man är farligt och skulle aldrig utsätta mig/oss för det.

Alla gör som de vill men jag tror det är farligare att oroa sig än att äta en liten ostbit.

LYCKA TILL;)

• lia76
    Maj80 skrev 2010-06-11 17:59:21 följande:
    Jag har ätit mögelost, brieost, sushi, gravad lax....både denna graviditet och förra.

Jag VET att det inte rekommenderas men ska man gå runt o vara rädd för allt så kan man till slut inte göra någonting. Sunt förnuft tror jag på!

Dock inte druckit en droppe alkhol eller rökt för det VET man är farligt och skulle aldrig utsätta mig/oss för det.

Alla gör som de vill men jag tror det är farligare att oroa sig än att äta en liten ostbit.

LYCKA TILL;)
    Men sushi, gravad lax FÅR man äta
    (=
Svar på tråden Någon fler än jag som ätit mögelost under graviditeten?